Middagsrecept

Jag gör ofta större satser med mat som fryser bra. Proteinet för sig och kolhydraterna för sig så man kan göra olika kombinationer. Pulled pork, pulled beef och pulled chicken som sedan fryses i lagom portioner (en portion i mitt fall då). Har alltid fryst ris i portionsförpackning också.

Koka potatis eller göra klyftpotatis tar ju inte så lång tid och sedan kan man ju kombinera med nudlar, pasta och tortillabröd (glutenfria alternativ då).

Vad äter ni för middag ni som jobbar "kontorstider".
Jag ska börja på nytt jobb vilket kommer innebära längre dagar och kortare tid för middagslagning.
En halvtimme, max, får det ta. Ingredienserna ska kunna köpas i förväg.
Vi har glutenintolerans i hemmet, helst ej halvfabrikat.

Hjälp mig, jag måste lagra recept på bra mat! :) vad äter ni?
Pastasallad! Går att variera i all oändlighet, tar bara några minuter att laga och riktigt passande på sommaren.

Vi jobbar båda heltid, har två småbarn och husbygge på gång, båt och hästar :angel: för att få vardagen att gå ihop är det veckohandling som gäller och så lagar vi mat 2-3 ggr i veckan. Då lagar vi mycket så vi kan värma på resten av dagarna och ha lunchlådor. Vanlig mat är ugnsstekt lax med olika tillbehör, laxpasta, annan fisk, köttfärs i olika former, kyckling och ibland någon korvgryta.

Jag brukar göra en variant på pasta pesto:

1) Stek halverade körsbärstomater i varm stekpanna.
2) När tomaterna börjat få färg (men inte blivit mjuka) tillsätter jag rödlök i tunna strimlor. Låt steka 5 min ungefär.
3) tillsätt skivad vitlök och låt steka med någon minut.
4) tillsätt en skvätt vitt vin (matlagningsvin går bra om man inte vill öppna en flaska riktigt vin)
5) vänd ner nykokt (i ert fall glutenfri) pasta i stekpannan och rör ner pesto.
6) Toppa med mozzarella och om man vill kan man servera med parmaskinka eller liknande kallskuret.

Lax i ugn går snabbt! In med några laxfiléer i ugnen (krydda, marinera eller toppa med något gott t.ex. creme fraiche med fetaost). Det går fort även på låg temperatur. Till det kan man servera vad man vill. Vi brukar variera mellan couscous (finns glutenfritt) och nudlar (men då gör jag en asiatisk sås till antingen baserat på hoisinsås eller kokosmjölk med red curry paste). men välj vad ni tycker om. En kall sås gjord på creme fraiche är gott till laxen.

Laga en stor sats på söndagen t.ex. köttfärssås, lasagne, gulasch, kalops eller liknande storkok och ha rester att äta iaf en dag i veckan kanske två om ni inte tycker att det blir för tråkigt.

Sen får man acceptera att ibland blir det nåt snabbt och enkelt halvfabrikat även om målsättningen är att slippa det. Men ibland är det värt det för att slippa stressa.

Tack för alla tips!

Just nu lutar det åt att köpa en slowcooker. Men det finns ju så många att välja på!

Vi köpte en billig variant för trehundra kronor.
Än så länge har vi bara hunnit tillaga två rätter men alla är jättenöjda!

I veckan blir det verkligen att prova den fullt ut, sambon jobbar så jag måste få igång slowcookern på morgonen innan jag får iväg mig och barnen till dagis och jobb.

Liknande trådar

Kropp & Själ Har H och nära anhörigs tillåtelse att skriva detta men valt ett anonymt konto ändå. Har en nära anhörig med diabetes vi kan kalla hen...
2
Svar
31
· Visningar
2 511
Senast: Hajfisk
·
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 521
Senast: Queen
·
Kropp & Själ 40 närmar sig. Vikten går uppåt och jag har skaffat gymkort. Att reglera vikten med födointaget fungerar inte på mig, så min tanke är...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
11 564
Senast: SiZo
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 759
Senast: Wille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama