Micra mat?

doglover

Trådstartare
Hur tillagar man potatis i micro? Alltså vanlig potatis.
Tycker det kan vara lite onödigt att koka EN potatis i kastrull...

Jag har sett en videofilm på "matprat" med andra föräldrar på BVC där dom tillagade potatis i micro, men kommer inte ihåg hur dom gjorde.:confused:
 
Sv: Micra mat?

När jag kokar potatis till Alvin så skär jag den i pyttebitar och kokar några minuter på spisen. Jag visste inte ens att man kunde koka i micron :o
 
Sv: Micra mat?

I min bok om barnmat står det att man kan skala och skiva potatisen tunnt och sen tar det 1½ minut för en tunn skiva att kokas i micron.
 
Sv: Micra mat?

Pinsam fråga....

Ska man ha vatten? Hur gör man?

Alltså, jag vet hur man gör, jag kommer bara inte ihåg det!

*dumma minne*
 
Sv: Micra mat?

Inte jag heller förrän ja såg den videon!
Verkar lite praktiskt om man är lat---

Har ju redan lagat maten och fryst in.... Men ibland så byter jag mellan pasta och potatis. Då är det smidigt med micro.
 
Sv: Micra mat?

Jag brukar koka i micron ibland. Lägger in potatisarna i en plastpåse, knyter till och sen är det bara att sätta igång den.
 
Sv: Micra mat?

Ooops.... Df potatisen blev så förbenat hård förut då:p

Tack och lov att jag slängde den då!:rofl:
 
Sv: Micra mat?

Först fylls dom upp med ånga, och håller sig rätt länge, och sen blir det ett litet hål där luften pyser ut.

Men själva plasten har aldrig smält för mig i alla fall. Enda negativa är att jag tycker att potatisarna kan bli liiiite sega ibland, men det är nog jag som har dom inne för länge tror jag. För när mamma gör på det viset blir dom inte sega..
 
Sv: Micra mat?

Jag skär i bitar, vatten till hälften micrar kanske 5-7 min för 3-6 potatisar.

Just det! Jag använder en ugnfast skål och lägger en tallrik över som lock.
 
Sv: Micra mat?

Jag brukar skära i småbitar och koka på spisen.
 
Sv: Micra mat?

Det går säkert att koka potatis i mikron. Jag brukar köra bakad potatis i mikron i stället för ugnen, eftersom jag är lite otålig av mig ;). Då räcker det att pricka några hål med gaffel i skalet och lägga in potatisen som den är.
 
Sv: Micra mat?

Inte svaret på frågan... men det går även utmärkt att koka ägg i micron för variation på barnmaten! Man knäcker bara ägget i en liten skål å kör nån minut, super smidigt!
 
Sv: Micra mat?

Har ju redan lagat maten och fryst in.... Men ibland så byter jag mellan pasta och potatis. Då är det smidigt med micro.

Jag kokade och mosade potatis till Jason som jag sen frös.
Tinade när det var matdags, inga problem.
Brukade varje helg koka potatis som sen räckte hela veckan.
 
Sv: Micra mat?

Jag kör också med storkok, fast ibland är jag så dålig på att komma ihåg att ta fram det i tid.

Men blir det inte konstig konsistens med fryst potatis?
 
Sv: Micra mat?

Jason reagerade aldrig på det.
Och om den skulle bli konstig så hade jag i lite smör eller mjölk nr jag värmde den. Då vart den som ny igen...:idea:

Sen attta fram i tid det lyckas jag aldrig med. Men då är det bara att värma lite längre i micron. Eller använde upptiningsfunktionen;)
 
Sv: Micra mat?

Ahaa...

Ska testa de nästa gång jag kokar potatis!

Hrmmpff.... Har en skitmicro som kosta 500 spänn.... Finns ingen defrost på den....
Men däremot har vi skållhett vatten ur kranen som går utmärkt att tina med :::::::::::::D
 

Liknande trådar

Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
23
· Visningar
1 615
Senast: Inte_Ung
·
Övr. Hund Ja, som frågan lyder ovan. Hur kommer man över sorgen över sina älskade hundar? Fick ta bort min sista hund i veckan. För ca ett år...
Svar
17
· Visningar
1 102
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 965
Senast: Amha
·
Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 629

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Muddypaws 24/25
  • E-coli hund
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp