Mi som ger ersättning.

V

virrpANNA

Hur gör nu när ni inte är hemma. Ger ni kall ersättning då? Funderar på att dra ner på amningen och ger ersättninge då och då, men hur gör man om man t.ex sitter på stranden och inte har möjlighet till micro eller dylikt?

Sv: Mi som ger ersättning.

varmt vatten i termos?
de färdiga tetrona med ersättning funkar kalla, men min bäbis vägrade äta kallt..:)

Varmt vatten i termos var smart..haha.. hade jag inte en tanke på :D

Har inte införskaffat någon termos än, för mig funkar det att ha pulvret med mig i en dosburk (sådan som man mäter upp innan så det bara är att hälla ner i vattnet), och så gör jag kokhett vatten i nappflaskan innan jag går och har med mig kallt vatten i vattenflaska. Är vattnet för varmt när han vill ha mat då blandar jag med den kalla till lagom temp, är det lagom eller kallare blandar jag direkt. Inte ultimat, men det funkar. Han äter kallt om han måste, men inte med lika god aptit som annars.

Tetrorna brukar min dotter äta som dom är, har alltid ett gäng i väskan ifall vi ska någonstans. Om man ska blanda med pulver är väl en termos tipset! Men jag tycker det är så smidigt med tetra så jag kör bara på det.

Kom ihåg att alltid ha en sax tillhands bara, det går inte att få upp förpackningen annars :D

På babysemp går det utan sax, där är det en sån riv-rand

Jag har alltid gett kall (rumstemp ;)) ersattning till mina. Mkt praktiskt eftersom man aldrig behover tanka pa att ha tillgang till mikro eller slapa med sig termosar!

Jag har en liten termos med varmt vatten med mig när vi ska någonstans, inte alls jobbigt att ha i skötväskan. Sen en liten burk med pulver (+ett mått). Har även en termos med varmt vatten i sovrummet på natten så vi slipper gå upp så långt :). Tetror är också smart att ha i reserv i väskan, här finns inga tetror att köpa men jag har köpt ngr i Sverige men dom används bara i nödfall.

Dottern äter kallt också, men pulvret löser sig inte så bra i kallt vatten (iaf inte den vi ger).

För att slippa mecka med mått och så när man är ute eller i sängen rekommenderar jag helt klart en sådan här burk:

522901.jpg

Finns från flera märken, är så skönt att ha gjort doseringen i förväg så det bara är att hälla upp när man är iväg. :) Det är tre "fack" i burken så vrider man på den för att komma till nästa om man behöver göra mer än en. :)

Jag har funderat på en sån, men det känns lite svårt när Emilia ibland vill äta ofta och lite och ibland kan det gå lite längre mellan maten och då vill hon ha mkt mat. Fast det går iof att ha den mindre mängden i varje fack och ta två fack om hon vill äta mkt.

mina barn har ju ätit från flaska hela tiden och då kallnar ju mjölken efterhand medan de äter, så de har inte varit särskilt temperaturkänsliga. Det har också gjort att det funkat utmärkt att ha med de köpta färdigblandade ersättningarna (som ska förvaras i rumstemperatur när de är oöppnade) och ge dem med den temperatur de råkar hålla för stunden.

Färdigblandad på tetra är det bästa när man är ute och flänger :D
Jättebra om man kan träna barnet från början att äta kall ersättning oxå. Min skrutta ville inte riktigt gå med på det, bara om hon var riiiiktigt hungrig. Men om man tränar från början så funkar det bra! :) På sommaren svalkar ju kall ersättning lite oxå och det kan ju vara bra :)

Ella äter det som erbjuds, hon är inte kräsen så länge det är mat ;)

Men oftast har vi med oss varmvatten i en termos ( hett ) och så har jag i förväg hällt i kallvatten i flaskorna och förberett, då går det snabbt att göra iordning.

Vi har också en pulverdoserare som mammas visade tidigare i tråden, jätte praktisk :)

då skulle jag hellre göra tvärtom; amma när du är på stranden och ge ersättning när ni är hemma.. :idea:

Det är ju en av de stora fördelarna med amning, att det finns tillgängligt så lätt och "sterilt" när man är iväg.

Vi har ibland haft med oss ersättning på tetra eller senare välling på tetra eller i vällingdoserare.

Tetran rekommenderas lätt när man ska vara ute. Hemma är det ju okej med pulver. Ute är det lite meckigare med pulver. Det går, men är så mycket smidigare med tetra om man inte har en kräsen bebis som inte vill ta den kall. I värsta fall brukar de flesta caféer ha micro eller smita in på nån toalett och hålla det under varmvatten från kranen.

Kl

En liten fråga till er som använder tetror när ni är borta. Tycker ni inte att det blir onödigt dyrt att köpa tetror, dom är ju ganska dyra? Det är ganska enkelt att ha med pulver och vatten.

vi kör på 2 termosar*5dl, 1 med kallvatten och med varmvatten så blir det direkt lagon temp. vi använder tuperwares doseringsburk med tre fack= räcker till tre mattillfällen. behöver aldrig tänka på om man råka hälla i ett mått för mkt eller lite, eller tappa räkningen:) det finns termosar från 2,5dl och uppåt på ica.

På sommaren när det är varmt ger jag gärna kallt eller rumstemperatur. Li uppskattar kall välling och på den tiden ersättning när det är varmt, hon har feber eller tänderna kliar. :)

Liknande trådar

Övr. Barn Min partner har nyligen startat eget företag här under hösten. Det vi fortfarande inte blir kloka på är detta med VAB/föräldraledighet...
Svar
18
· Visningar
2 266
Senast: soom
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 614
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 026
Senast: MML
·
Hundhälsa Min 10-åriga dvärgpinscher hanterar inte sitt nya liv i småbarnsfamilj så väl, utan visar tecken på stress. Han är skrälligare än...
2
Svar
23
· Visningar
3 147
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar