MH test i morgon

Sv: MH test i morgon

Jag kan inget om rottisar. Brukar man inte vilja ha kamp och jaktlust i alla brukshundar?

Fast nu kanske TS svarade ur sin egen synvinkel. Vad h*n vill ha i sin hund så att säga, och inte menade att det var en kanonhund ur SBK:s synvinkel?

(Pappas riesendam tyckte figuranten vid avståndsleken var det roligaste som existerade, och lekte glatt, till figurantens stora glädje, tydligen enda hunden (hon gick sist) på hela dagen som övht velat leka med honom *s*)

De vill nog ha lite kamp i dom
Jakt beror väl vad hunden används till.
visst är det en beskrivning på hur hunden är

Saxar in ett klipp från ett annat forum som beskriver hur jag menar med jaktlust:

Vallhundar har generellt mycket jaktlust. Mer om det är en hund som fortfarande avlas för vall, bruks eller andra sporter, mindre om den blivit mer utställnings/sällskaps-avlad.

Det kanske låter konstigt och bakvänt att man skulle ha mycket jaktlust i vallhundar, för vallhundar ska ju inte springa ifrån flocken och jaga katter och harar. Men jaktlusten är den drift som får hunden att springa efter det som rör sig - vare sig det handlar om att jaga en kastad boll, att springa efter en annan hund på skoj, en polishund som sätter av efter en flyende brottsling eller en vallhund som ringar in fårgen... allt det här när hunden ska springa efter eller springa omkring nåt som rör sig, där spelar jaktlusten in.

Generellt kan man också säga att pigga och spralliga hundar har mer jaktlust än lugna och sävliga.
Sen finns det ju också hundar som inte TÖRS gå mer än typ två meter från matte för att de är allmänt rädda och initiativlösa av sig, och då blir det ju inga jaktproblem heller. Men en sån hund är ju kanske inte så kul att ha...

Så vallhundar har generellt ganska mycket jaktlust, fast också en hel del samarbetsvilja vilket gör dem hyfsat lätta att träna (jämfört med mer självständiga hundraser). Genom träning kan man sen lära hunden att det inte är okej att jaga katter och harar och sånt

jag fattade det , kanske skrev galet

Men jag är nöjd med min familje hund som hon är .

Jomen mentaltest hund kan det ju heta. BHK gör ju ofta just mentaltest också. Det är "test" i kombination med "MH" som gör det lite knasigt.

Min hund gjorde sitt MH idag

Sammanfattningsvis kan man säga att hon har hög leklust men är lite skraj för spöken mm.
Detta var ju inte oväntat då vi redan tidigare märkt att hon är lite försiktig men gärna leker :D.

Det viktigaste momentet för mig var skottet och där fick hon en etta så jag är mycket nöjd med dagen. :banana:

fick du många 1 or
Jag fick många ettor inte så bra då va ??

Det beror ju helt på VAR ettorna är? Du har ju förklaring på baksidan av protokollet.

Men i snabbt sammandrag så följande punkter har du 'full pott' på om du har ettor (med reservation för att jag är aptrött och ev skrivfel)

5b
6a
6b
6d
6e
7a
7c
7d
8c
10

Sen lite beroende på hund och vad man själv vill ha så 8a

Så, ettor behöver inte alls vara dåligt, och femmor behöver inte alls vara bra. Du måste ju läsa beskrivningen, ibland är en etta det optimala, ibland en fyra, ibland en femma. Det beror HELT på vilket moment det är.

Får jag fråga vad du tycker om det här? Kan ingenting om sådant här, men jag är nyfiken på hur den här hunden "lyckades"? Har bara kopierat rätt av från skk:s hunddata.

Ägaren avbryter
1a.Kontakt hälsning: 4
1b.Kontakt samarb.: 3
1c.Kontakt hantering: 4
2a.Lek 1 leklust: 4
2b.Lek 1 gripande: 4
2c.Lek 1 grip/dragk: 4
3a 1.Förföljande: 3
3a 2.Förföljande: 1
3b 1.Gripande: 2
3b 2.Gripande: 1
4.Aktivitet: 2
5a.Avst.lek intresse: 3
5b.Avst.lek hot/aggr: 1
5c.Avst.lek nyfiken: 2
5d.Avst.lek leklust: 4
5e.Avst.lek samarb.: 3
6a.Överr. rädsla: 5
6b.Överr. hot/agg: 1
6c.Överr. nyfikenhet: 1
6d.Överr. kv. rädsla: 5
6e.Överr. kv. intr.
7a.Ljud rädsla
7b.Ljud nyfikenhet
7c.Ljud kv. rädsla
7d.Ljud kv. intresse
8a.Spöken hot/agg
8b.Spöken kontroll
8c.Spöken rädsla
8d.Spöken nyfikenhet
8e.Spöken kontakt
9a.Lek 2 leklust
9b.Lek 2 gripande
10.Skott

Jag är INGET proffs - alls. Gjorde ju min första MH idag :devil: Men jag kan ju skriva av från förklaringen på protokollet så får du ju en bättre bild? (Synd att det inte syns på hunddata..)

Ägaren avbryter

Det är ju inte så bra... Något har gått snett och hunden klarar inte av att fullfölja. Kollar man längre ner ser man att den har kraftig kvarvarande rädsla och inte klarar av att 'avreagera' (dvs 'kontrollera' det som skrämde den och sen 'gå vidare')

1a.Kontakt hälsning: 4

(Hunden) Tar kontakt själv eller besvarar kontaktbesök. Det är alldeles utmärkt, helt idealiskt (5 där är överdrivet kontakttagande, så fyra är idealpoängen just här)

1b.Kontakt samarb.: 3

Hunden följer med testledaren men är inte engagerad. Testledaren tar hunden och går en liten bit med den. I det här fallet har hunden utan knot följt med, men förhålligt sig passiv. Helt okej.

1c.Kontakt hantering: 4

Hunden accepterar testledarens hantering (de stryker över sidorna, och kollar tänderna) samt tar kontakt med testledaren vid hanteringen. Idealpoängen igen.

2a.Lek 1 leklust: 4

Startar (leken) snabbt, leker aktivt. Även här bra poäng. Hitills en social och lekglad hund.

2b.Lek 1 gripande: 4

Hunden hugger lekföremålet direkt med hela munnen. Också det bra.

2c.Lek 1 grip/dragk: 4

Griper direkt med hela munnen, drar emot tills testledaren släpper. Dvs hunden kampar gärna. Även här trevlig poäng.

3a 1.Förföljande: 3

Startar eller springer långsamt, kan öka farten. Fullföljer. Dvs hunden är aningens avvaktande, men springer hela vägen fram till 'bytet'.

3a 2.Förföljande: 1

Startar inte. Samma moment som ovan görs om, men den här gången är hunden ointresserad av bytet och startar inte ens. Dvs av någon anledning har hundens jaktlust avtagit.

3b 1.Gripande: 2
Griper inte. Nosar på föremålet. När hunden hunnit ifatt bytet så 'tar' den det inte.

3b 2.Gripande: 1

Nonchalerar föremålet. Alt springer inte fram. Eftersom hunden andra släppet inte ens startade, så springer den ju (naturligtvis) inte ända fram.

4.Aktivitet: 2

Är uppmärksam och lugn - står, sitter eller ligger. Alldeles utmärkt. Föraren står med hunden i koppel och är passiv i tre minuter, och man ser vad hunden gör. Idealet är just detta, den kopplar av. Det är det man vill se, att hunden efter jakten och gripandet innan kan varva ner och slappna av.

5a.Avst.lek intresse: 3

Intresserad, följer figuranten utan avbrott. Hunden tittar nyfiket på figuranten som hoppar runt och gör lekinviter på avstånd. Helt okej poäng.

5b.Avst.lek hot/aggr: 1

Inga hotbeteenden. Hunden visar inga hotbeteenden/aggresivitet mot 'lekfiguranten'

5c.Avst.lek nyfiken: 2

Går fram när figuranten är aktiv på linjen. Figuranten springer och gömmer sig när hunden fortfarande är kopplad, sen släpps hunden, och idealiskt springer den direkt till figurantens gömställe. Den här hunden Den här hunden gick inte fram förrän fig. var aktiv (gjorde lekinviter) väl synlig ut på t ex stigen igen.

5d.Avst.lek leklust: 4
Griper. Drar emot men kan släppa om ta om. Hunden leker gärna med figuranten och griper om 'leksaken', men kampar inte riktigt 'fullhjärtat'.

5e.Avst.lek samarb.: 3

Är aktiv med figuranten när denne är aktiv. Fig växlar mellan att vara aktiv (leka med hunden) och vara passiv (bara stå still). Den här hunden leker när fig är aktiv, men när den är passiv så avvaktar hunden och väntar på att fig ska ta initiativet.

6a.Överr. rädsla: 5

Flyr mer än fem meter. Här börjar problemen. Man drar upp en overall framför hunden på en stig. När den dras upp flyr den här hunden mer än fem meter (dvs det kan vara 6 meter eller drar till skogs *s*). Dvs den blir väldigt rädd.

6b.Överr. hot/agg: 1

Visar inga hotbeteenden.
Helt okej. Hunden blir inte aggresiv när den blir rädd.

6c.Överr. nyfikenhet: 1

Går fram efter att overallen lagts ner. Alt går inte fram. Här börjar de stora problemen.. Hunden har blivit rädd för överallen, men klarar inte att avreagera sig, utan är fortfarande väldigt rädd. Endera har den inte gått fram alls till overallen, eller först när den lagts ner på marken igen. Inte bra. Det är avreaktionen som är det viktiga.

6d.Överr. kv. rädsla: 5

Visar stort mått rädsla eller ökande rädsla efter samtliga passager. Här är det ordentliga problem, se ovan. Hunden klarar inte att avreagera, och efteråt när den ska passera overallen så endera är den fortfarande väldigt rädd trots att den gått förbi overallen flera ggr, eller - ännu värre - så blir den mer och mer rädd för varje gång.

Jag förstår att ägarenm avbröt, och hade ägaren inte avbrutit är jag rätt säker på att testledaren hade gjort det. (Det finns en fördel att avbryta som ägare, då får du en chans att göra om testet..)

Hunden blir som sagt väldigt rädd när overallen dras upp, och den klarar inte att komma över det och 'släppa det'. Overallen är det första längs 'banan' som är menat att skrämma hunden, och den klarar helt enkelt inte sådana situationer bra alls. Den dagen iaf.

Tack ska du ha!

Jag var nyfiken eftersom den här hunden är min hunds bror och den hunden jag skulle ha från en början. Och han reagerade typiskt för rasen :(

Nyfiken - vad är det för ras? Du kan ju PM:a om du vill. Just eftersom det är typiskt? Det är ju inte alls någon önskvärd egenskap hos någon ras (däremot kan jag mycket väl se att en hund som reagerar sådär ändå kan vara en trevlig familjehund t ex, men det borde ändå inet vara önskvärt avelsmålsmässigt sett). Just det att den inte kan avreagera sig.

Vi kan ta det här. Det är ingen hemlighet precis ;)

Det är bearded collie och tyvärr avlar de på honom (iofs innan mh:t) och alla andra hundar som är likadana och eftersom så gott som alla hundar är likadana så kommer de inte ifrån problemet. MH är inte obligatoriskt heller, men ingen verkar tycka att det här är något problem.

Fast, jag kollade upp rasstandard och så (jag kan nada om rasen), och det här är ur rasbeskrivningen:

Bearded collien skall vara vaken (alert), livlig och aktiv samt äga självförtroende. Den ska ha den intelligenta arbetande hundens stabila temperament utan tecken på nervositet eller aggressivitet.

Fel
Varje avvikelse från rasbeskrivningen är fel och ska bedömas i förhållande till hundens övriga förtjänster, helhetsintryck och konstitution. Avvikelser otypiska för rasen och abnormiteter är diskvalificerande.

Sen såg jag att de kan få brons, silver och guld som t ex allround, agility, lydnad etc. Där finns en lista på 7-8 olika saker att uppfylla. Genomfört MH med godk skott eller (för guld) godk korning finns med som alt. Även tjänstehund. Dock så kan man ju ta tre 'andra', men både de nämnda kraven kräver ju att de klarar att hantera och avreagera i skrämmande situationer.

Så de BORDE ju se det som ett STORT problem om det är typiskt. Sen kan det ju vara ett utslag av det som man ofta hör som 'försvar' av vallhundsfolk just i sådana här situationer..

Nu iom de nya reglerna, får beardisarna ens visas på MH? (Räknas de som brukshundsras?)

Trist hursom, speciellt om det är ett omfattande problem och det 'viftas bort'.

Jag kan inget om bruks så jag vet faktiskt inte om de får mh-testas eller inte.

Ja, det är jättetrist, för det är en ras som verkligen är helt perfekt för mig, förutom det här då. Det är trist att behöva avbryta promenaden bara för att någon fyrar av ett skott, eller om det börjar mullra lite. Nu är en jag har nu inte helt hopplös, ett skott klarar han av utan att sticka iväg. Men tyvärr verkar hans bror vara av den mer extrema sorten. Liksom vår förre, efter påsk och nyår vägrade han gå ut i flera veckor.

Fast DET är ju ett väldigt stort fel (skotträdslan) även det enligt rasklubben?

Bearded Collies är ofta ljudkänsligare än många andra hundar. Vad detta beror på råder det delade meningar om. Vad man än anser vara anledningen måste man skilja på ljudrädsla och ljudkänslighet. En ljudkänslig hund kanske reagerar med osäkerhet inför skott men går att uppmuntra och få på andra tankar. Men en ljudrädd hund lider av skott, åska eller lågtflygande flygplan. Den kan bli starkt uppskrämd, darra, hässja eller t o m försöka fly. Detta är inte rastypiskt.

Så där borde de ju verkligen 'göra något'. Du har förresten min fulla förståelse, min förra hane (greyhound) var ju otroligt skotträdd, och reagerade otroligt kraftigt på både smällar/skott och - vad värre var - åska. Det är i ärlighetens namn VÄLDIGT skönt att ha två oberörda nu. Smällare är rätt lugnt, jag bor ju på landet så det är ju bara nyår. Men åskan är ju värre..

(Nuvarande vovvarna är en greyhoundtik, helt skottfast och en riesenhane som i 'vardagen' är helt oberörd, jag vet inte om han är helt skottfast på skottprov dock, han hade en två på MH:t, dvs flera kontroller men avtagande, så inte helt oberörd men nästintill. det är dock inget som alls märks av i vardagen, han bryr sig inte om det smäller/åskar/etc då. Men vid MH.t har de ju utsatts för ganska stor belastning innan, och då är/var han inte helt fast).

När det gäller riesen så är btw målet att de ska vara skottfasta, och det är lite för hög procent av hundar som inte är det. För att försöka öka antalet skottfasta djur så har man dels vid aveln krav på att de INTE får ha 4 eller 5 på skott på MH, och det valphänvisas via rasklubben enbart valpkullar efter skottfasta föräldrar. (Dock kan man ju avla på skottberörd hund och sälja valparna på annat vis än genom valphänvisningen). Det diskuteras dock om man ska skärpa reglerna just ang skottberördhet. Just för att försöka lösa problemet. Så känns lite udda om beardedklubben sopar det under mattan istället. Samtidigt så om det är ett omfattande problem skulle ju ett (för) hårt regelverk i princip 'döda' aveln, det är ju ingen jättestor ras med brett avelsmaterial..

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
838
Senast: animalasia
·
Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 243
Senast: Kajsalisa
·
Hundavel & Ras Hej! Någon här som har gråhund eller erfarenhet? Vi står just nu på kö på en kull som ev föds i januari om de tog sig. 2a plats på en...
Svar
9
· Visningar
1 045
Senast: _Taggis_
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 924

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka