Mexikansk tygelfattning?

H

Hitech

Vad är en mexikansk tygelfattning, och hur ser den ut? pratade med en tjej på internet efter ha klagat lite på mig själv om hur inte kul det var att rycka en häst i munen när jag hoppar, då gav hon ett förslag om att man kunde hålla mexikansk tygelfattning. har sökt på internet, hittar dock inget, men hon sa att John Withaker håller så ibland. någon som skulle kunna visa en bild på denna sorts fattning?:confused:

Sv: Mexikansk tygelfattning?

Det är när man håller tyglarna så att tygeln går från bettet in i handen uppifrån, istället för mellan lillfinger och ringfinger. Svårt att förklara tydligt. :)

Hittar tyvärr ingen bra bild på enbart mexikansk tygelfattning men om du tittar på den här Fillis-fattningen av kandarets tyglar och bortser från stångbettet och stångtygeln så kanske det är lättare att förstå? Tygeln ska alltså gå in mellan tummen och pekfingret och ut mellan lillfingret och handflatan.

dlbreinnocross.jpg

Senast ändrad:

Kom på att om du rycker hästen i munnen hjälper inte denna tygelfattning vidare mycket. Den är bra för ryttare som är starka i handen, men om du lätt kommer i obalans i språnget spelar det ingen roll vad för tygelfattning du har. Då rekommenderar jag hellre ett rejält mantag tills dess att du övat upp din balans. Börjar du krångla med att byta tygelfattning kanske du koncentrerar dig ännu mer på den istället för att följa hästen i språnget? Lycka till!

heidi maria: aha... jag tror jag förstår ändå;D tack så mycket!

Badtz Maru: tack för bilden! jo jag vet att min balans är usel också(hade startat en annan tråd för länge sen om lite tips för en bättre balans) och håller på att träna den, men jag har fått tips om lite tygelfattningar och handpositioner som ska ge lättare eftergift. misstänker att jag har för långa tyglar oxå när jag hoppar:p men i alla fall, tack tack!

Det är alltså som när man kör enbet?
(så gör jag, i alla fall...)

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 616
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 934
Senast: __sofia__
·
  • Artikel Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 511
Senast: Pratsch
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 213
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar