Metacam och dålig mage..

Sv: Metacam och dålig mage..

Det är fruktansvärt påfrestande att befinna sig i den situationen som ni gör nu. Usch, jag vet precis hur det är.

Försök ta en dag i taget bara.
Skickar tröstkramar
0013.gif

ja, jag har ätit riktigt dåligt, vissa dagar har jag bara druckit några koppar te, och ändå jobbat hela dagarna, håglös, men gjort det jag ska :( sen storgrinat i duschen efter jobbet, ylat i bilen hela vägen hem och inte ens orkat säga något till familjen..

idag har det kännts bättre för jag har verkligen bestämt att ta en dag i taget och när han blir dålig så är det den dagen vi får lära oss att klara oss utan honom.. jag har erkänt det inom mig och sagt det till familj och vänner.. det är läskigt att kunna vara så logisk ibland :( jag blir gråtfärdig av att jag är "känslokall" i sånna här situationer..
Jag vill inte bli en av dom som i efterhand säger "han blev dålig i juli men vi tog bort honom i december, jag var så egoistisk.." :( jag har hört det från så många som ångrat sig att de dragit ut på lidandet och jag har tyckt att dom varit så blinda.. :cry:
Men det är ju så svårt.. han äter och dricker ju fortfarande bra, igår var han vinglig när han skulle kissa men idag stod han stadigt på ena bakbenet och kissade :love: han orkar gå lagoma promenader som vanligt, ca 0,5-0,8 km..

men frågan finns ju där.. hur dåligt mår han egentligen? under ytan? :(

på onsdag ska min kompis följa med ut och fota mig och Kasper.. så jag får några bra foton på oss.. så det är väl det enda som är bestämt.. han lämnar oss inte före det..

edit
tack, varje litet ord värmer, jag känner mig mindre ensam.. :bow:

Om du har haft den här hunden i många år så finns det ingen som känner honom bättre än vad du gör. Var helt ärlig mot dig själv, du vet hur han mår.

På din beskrivning så tror jag faktiskt inte att han mår så dåligt just nu. Det är ok att vara lite gammal och inte helt superfräsch i kroppen. Om han är smärtfri, kan gå promenader, äter bra samt sköter magen så behöver du inte må dåligt. Han lider inte av att vara lite vinglig då och då.

Jag håller med Hedwig, han verkar inte må så jättedåligt efter det du har skrivit i tråden.

Gamla hundar är som gamla människor, ena dagen är sämre, andra är bättre.

Jag har själv en 11-åring här hemma som är superfräsch och ska med och jaga i vinter som vanligt, än så länge har hon inga krämpor öht *peppar peppar*

Förra våren fick vi ta bort vår labbe, hon var då 16 år. Visst hade hon varit blind och döv sen länge och ena bakbenet var förtvinat efter en trafikolycka. Men så länge hon var med i huvudet och tyckte livet var kul så lät vi henne leva. Hon hade inte ont, iofs skulle hon väl aldrig erkännt det om hon hade haft det, men jag inbillar mig att hon hade livskvalitet ändå även om hon tillbringade mest tid i soffan, tittandes på oss.

När hon började bli inkontinent och även bajsa inne blev det dags och vi tog bort henne. Vårt resonemang var att livet måste vara värdigt. Så okej att hon inte hörde, snubblade till ibland och va lite virrig, de måste få vara gamla, men när hon skulle behöva skämmas för ett fel som hon inte kunde hjälpa var det stopp.

Så tänk inte så mycket på att han är gammal (11 år är väl ingenting för en pudel egentligen?), respektera hans sjukdom och ge honom livskvalitet den tiden han har kvar, det gör ni så bra redan.

tack så jättemycket alla ni tre :bow:

idag på jobbet var jag riktigt uppgiven, jag riktigt skämdes för en tanke for genom mitt huvud en tusendelssekund.. och det är att i helgen är det cityfest, och jag brukar vara nere på stan rätt mycket, men nu när hunden är dålig så ska jag bara ut en dag och en kväll.. och som en blixt kom tanken, om vi tar bort honom på torsdag kan jag vara ute både fredag och lördag.. fy va jag kände mig som en mask i ett dyngträsk :( att ens tänka den tanken.. min älskade hund som jag haft i 11 år..

jag var deppig när jag åkte tidigare från jobbet för att rida lektion på ridskolan.. favorithästen gick kanonfint men ändå kändes inget kul.. åkte dyster hemåt och möts av en sprudlande glad hund som skäller och hoppar och mamma berättar att han sprätt med båda bakbenen på promenaden precis som vanligt :love: och i sängen framför TV'n vräkte han omkull sig på rygg och töntade sig för att få uppmärksamhet.. :love: jag är så fruktansvärt lättad..

det blir fotografering imorgon ändå, fast det blir lättare att hålla sig glad på bilderna tror jag :) och hunden kommer att se gladare ut..

förhoppningsvis så är faran över för den här gången, han kommer att få fortsätta äta cortisonet för att hålla ev svullnad borta och han ska simtränas mera för att få bättre muskler i ryggen och bakbenen..

tack för alla små inlägg med värmande ord, det har hjälpt så mycket att kunna skriva av sig och att veta att det finns dom som bryr sig om ens älskade vovves balansgång på gravkanten..

Ang medicindelen, så tyvärr har ju rimadyl samma biverkningar vad gäller mag-tarmkanalen som metacam. Kan dock vara ide att prova byta ändå. Damen här blir tvärsjuk på rimadyl, men fixade en kur (10 dagar) metacam iaf. Eller förhoppningsvis, jag är orolig för hennes lever/njurar just nu, men..

Jag ger henne omeprazol när hon får metacam, just för magens skull, något att testa kanske?

Såga ttd et är övriga problem med, den delen har jag inte mer att säga än att du vet när det är dags. Jag känne rigen funderingarna, skuldkänslorna etc. Men varit där flera ggr, och när det ÄR dags har iaf jag alltid känt det - utan tvekan, utan 'tänk om' och liknande. Jag har bara vetat helt enkelt. Då är det dags.

ja, det är nog så, vi har ju väntat med beslutet just nu för han började ju äta cortisonkur den 29 juli så idag är ju tionde dagen bara.. vi ville ju se om cortisonet hjälpte något innan vi tog beslut.. även fast det var kämpigt ända tills dag 7 (i tisdags) då han började bli ordentligt bättre..

och det är vi också oroliga för hur kroppen orkar med medicinerna, men sålänge ha äter och dricker och får ut det som vanligt därbak så borde det vara lugnt.. :/

idag hade han vart lite bättre ändå, mamma och pappa tog med honom på flyttrunda (brorsan soffa skulle ut, hans tjejs mödler till hans lgh och sen hem med saker till oss frå brorsa och se läma tillbaka släp) så Vovven var ganska jättetrött när dom kom hem och ade sig att sova direkt..

bilderna som min kompis tog i onsdags blev fina, jag ska lägga ut några imorgon.. vi jobbade hårt och länge med att få bra bilder, annars är ja inte den som ligger på mage i en hästhage men vad gör man inte för hunden ;)

ja ja skulle ju lägga ut bilder..

kan uppdatera med att han fortfarande blir bättre och bättre för varje dag :love:

ja till fotona då.. min fotopolare Tommie använde min kamera och fotade mig och voffen..

på gamla murade grillen, används inte längre mer än till prydnad..
22856698.jpg

22856699.jpg

22856700.jpg

22856701.jpg

*forts*

ligg på magen i hästhagen, gör det.. hihi
22856702.jpg

fan han var snabb med tungan när jag tog ett snabbt andetag :p
22856703.jpg

22856704.jpg

22856705.jpg

vilka fina kort!!!

när jag praoade hos en veterinär för 100år sen (ok, 10 år sen) så rekommenderade hon Q10 till gamla hundar. Det är för stela människor och finns i hälsokostaffärer. Man får räkna om så att det passar för hundens vikt...

tänkte bara på det när jag läste tråden, du får väl testa om du blir desperat :)

ja, de kanske kan vara nåt, om det fungerar tillsammans med cortisonet.. man vet ju aldrig vilka medel det är OK att blanda..

Liknande trådar

Hundhälsa Vår ena hund äter just nu en kombination av Tradolan och Metacam. Man har ju hört en hel del negativt om Metacam så vart lite orolig...
Svar
0
· Visningar
842
Senast: Toudi
·
Hundhälsa Imorse när vi vaknade kunde hunden (hane, 22 månader) plötsligt inte resa sig upp. Han hade helt tappat kontrollen över sin bakdel. Vi...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 487
Senast: Aningsfull
·
P
Hundhälsa Hej! Min hund (stor pudel, hane, 6 år) har hela sitt liv haft ostabil mage. Jag har genom åren använt olika foder till honom och...
Svar
9
· Visningar
4 502
Senast: TantEster
·
Hundhälsa På Långfredagen började lille Gimli kräkas vid lunchtid. (för djur MÅSTE bli sjuka på storhelger, särskilt när man är i norrland och typ...
Svar
14
· Visningar
13 272
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka