Mest hatade ogräset???

S

skogssmurfen

Hej!

Jag undrar vilket ogräs ni hatar mest?

På min lista kommer kirskål överst, tätt följd av brännässlor.
Kirskål borde döden dö!!!! :devil:
Är det någon som har tips på hur i h-vete man blir av med den??
Brännässlor kan man ju åtminstone koka soppa på..

Skogssmurfen

Sv: Mest hatade ogräset???

Kirskålen ska man tydligen kunna fritera och äta som chips! Något att prova kanske?

Annars vet jag inte, har massor med kirskål pågården men jag stör mig inte nämnvärt på den. Än. ;)
Brännässlor och tistlar tycker jag däremot är ett jäkla elende i trädgården....

kirskål går också alldeles utmärkt att äta! :idea: och är dessutom riktigt nyttig.
kall i sallader eller istället för spenat :)

Tistlar är inte heller så mysiga! Blä.

Fritera kirskål, skojar du? huvvaligen då... jag bryr mig inte om den i dikena eller längst bort på ängen, men när den hotar ta över mina rabatter och nästlar in sina långa fula rötter bland rabarberna, då... MORR!!!!:mad:

Skogssmurfen

Det jag har mest problem med på jobbet är snärjmåra och maskrosor, så de är hatade!

Men det verkar inte som om kirskål trivs på sandjord, fattade inte alls varför klasskompisarna klagade så mycket på den förrän jag besökte en trädgård som var FULL av det...

Jag hatar kirs, som vi tyvärr har och det är ju omöjligt att bli av med.:mad: Har försökt att få andra marktäckande växter att ta över, men de funkar så där.... Jag knippsar av när det är små och på väg upp, har blivit lite bättre men långt i från borta.

Kirskål växer här igenom både markduk och ett tjockt lager grovt grus, jag hatar det! Om vi inte envisades med att klippa gräset skulle vår gräsmatta bestå av kirskål och maskrosor, nu lyckas gräset växa i och med att de andra hålls nere, men inte är det vackert...

Kirskål är nog en av få saker som jag aldrig "drabbats" av.

Men fy för kvickrot:mad: Och sibirsk ärtbuske - om man kan räkna den som ogräs....

Ang. kirskål så verkar det enda sättet att bli av med dem vara att kväva dem. Helst en hel säsong, dvs täck området med plast och lägg sen grus över.

Det är den metod som rekommenderas på SLU.

skräppa är det värsta någonsin. maskrosor är iaf fina när de blommar, skräppor har verkligen ingenting.

Brännässlor! Utan tvekan! Har dom precis överallt till och med i gräsmattan! :eek:

Och jag som tycker att brännässlor är det enklaste att få bort. Dessa gula rottrådar som är så lätta att se och enkla att riva upp.
I kriget mot kirskål har jag däremot förlorat.

Aska på barmark innan kirskålen har börjat växa ordentligt / alt klipp dem kort och Släng på. Men det krävs mycket aska:p

Kirskål, helt klart. Finns det nåt annat som växer så oerhört fort och kraftigt?
Överlag alla rotogräs som kvickrot och åkervinda, även aspsly som sprider sig med rotskott.
Sen har jag problem med blåklint och såpnejlika som inte går att utrota i min trädgård. Vallmo sprider sig också kraftigt men den är ganska lätt att få bort. Maskrosor såklart, men dem försöker jag bara leva med, smultronrevor likaså.

Kvickrot, eller exing som vi säger här, är det klart jäkligaste ogräset som finns.
Deras rötter gräver sig ner till närmare en meters djup och en liten grön kvist på ytan kan vara meterlånga tentakler med massor av metastaser under jord.
Kirskål tror jag inte vi har här så det är en okänd storhet.

Kirskål, helt klart. Finns det nåt annat som växer så oerhört fort och kraftigt?
Överlag alla rotogräs som kvickrot och åkervinda, även aspsly som sprider sig med rotskott.
Sen har jag problem med blåklint och såpnejlika som inte går att utrota i min trädgård. Vallmo sprider sig också kraftigt men den är ganska lätt att få bort. Maskrosor såklart, men dem försöker jag bara leva med, smultronrevor likaså.

Åh om ändå blåklint och vallmo ville invadera min trädgård!

Kirskål har jag ingen erfarenhet av... men kvickrot och maskrosor HATAR jag.

Kvickroten finns överallt om man bor på landet. Man gräver, rensar och nästa vår är det fullt igen.

Lika med maskrosorna. Det är en utsiktslös kamp. Får man någon yta ren så fröar det in från grannen, vägkanten eller bara från någon planta man missat.
Får man inte med hela pålroten när man grävar upp dem så blir det bara flera från samma rotbit. Fy.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Då jag vet att det finns flera trädgårdsintresserade här på Buke, tänkte jag att ni kanske har några tips på hur man räddar Kråkslottets...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 415
Senast: Hyacinth
·
Trädgård & Växter Jag och min sambo köpte hus strax före jul och upplever nu vår första sommar som trädgårdsägare. Trädgården är liten, ca 550 m2, och i...
Svar
7
· Visningar
2 983
Trädgård & Växter Jag behöver lite tips och ideér om våran gräsmatta. Första april flyttade vi in i våran nya lägenhet och då var det fortfarande snö...
Svar
7
· Visningar
1 413

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka