Mest hatade ogräset???

Sv: Mest hatade ogräset???

Tyvärr finns det bara ett sätt att få bort skiten!

1. Gräv upp 1 m jord
2. Lägg i helt ny jord.
3 Bespruta allt vad du kan;)

Nej men skämt å sido det är ett jäkla skit med ogräs. Och att spruta är vel det enda som hjälper. Men tyvärr inget jag skulle vilja göra. Jag jobbar inom Grönyte och vi gräver upp alla land ½ m och lägger i helt ny jord. Men det kommer tyvärr tillbaka efter nått år:(

Det är ett jäkla skit. Nu har jag fått det fint hos rabarberna efter envist rotryckande, nu är det rabattens tur..omgång nr 3....när man gått varvet runt är det bara att börja om. MORR.
Vågar inte tänka på hur det kommer se ut när vi kommer hem i juli efter att ha varit i Finland hela juni...huvva...

Men det går att sätta "3-fingers-klon" med långt handtag i deras rötter och dra upp och döda dem..:devil:
Men jag håller med, de håller nästan jämn hata-nivå med kirskålen:mad::mad::mad:

Alla andra ogräs blir obetydliga om man har parksallat :devil:i sin trädgård.

De går INTE att få bort.

På en plätt grävde jag 2 dm djupt, åkte till sopen och kastade det jag grävt bort. Hålet fyllde jag med svart plast och ovanpå det lade jag ny jord och planterade.
Nästa år så var det fullt av blad i den nya rabatten, och 2 år senare var allt annat dött.
Vi har 100-tals, kanske 1000-tals kvm med detta helvete.

Så vad ni än gör. Tag inga plantor från någon som har detta.

http://www.s-weeds.net/familjer/campanulales/asteraceae/cicerbitam.html

Knapplån.

KIRSKÅL. Ååååååh vad jag hatar det! Både på jobbet (kyrkogård) och hemma!
Överväger starkt att helt sonika lyfta bort mitt stora hallonland med traktorn och gör gräsmatta ab skiten... :(
I övriga rabatter har jag nåt litet småskitelände som jag inte vet vad det heter. Sprider sig som löpeld gör det i alla fall :devil:

*kl*

Knölklocka och revsmörblommor är inte så trevliga heller. Knölklockan finns absolut överallt. Små blad sticker fram i alla mina rabatter. Och revsmörblommorna täcker in lediga jordplättar på nolltid. Jag blir galen... :crazy:

Kirskål, helt klart. Finns det nåt annat som växer så oerhört fort och kraftigt?
Överlag alla rotogräs som kvickrot och åkervinda, även aspsly som sprider sig med rotskott.
Sen har jag problem med blåklint och såpnejlika som inte går att utrota i min trädgård. Vallmo sprider sig också kraftigt men den är ganska lätt att få bort. Maskrosor såklart, men dem försöker jag bara leva med, smultronrevor likaså.

Vadå broblem med blåklint och vallmo? De är ju fina blommor och inget ogräs.

Vi har en typ av rucola i trädgården som smakar beskt och starkt som sprider sig utav bara helvete. Det måtte vara det mest hatade ogräset här...
Fast när jag tänker närmare på saken så finns det en som är värre, någon växt med taggar som slingrar sig upp genom buskar och grästuvor och känns klistriga när man tar i de. Fröna fastnar i djurpälsar konstant. Och hela trädgården är fullproppad med sådana :devil:

Kirskål har jag ingen erfarenhet av... men kvickrot och maskrosor HATAR jag.

Kvickroten finns överallt om man bor på landet. Man gräver, rensar och nästa vår är det fullt igen.

Lika med maskrosorna. Det är en utsiktslös kamp. Får man någon yta ren så fröar det in från grannen, vägkanten eller bara från någon planta man missat.
Får man inte med hela pålroten när man grävar upp dem så blir det bara flera från samma rotbit. Fy.

Vad är det för fel med maskrosor? :angel:

*kl*

Knölklocka och revsmörblommor är inte så trevliga heller. Knölklockan finns absolut överallt. Små blad sticker fram i alla mina rabatter. Och revsmörblommorna täcker in lediga jordplättar på nolltid. Jag blir galen... :crazy:

In den trädgård jag ansvarar för växer knölklockan ÖVERALLT! Den är vidrig!

Jag har förstått att den togs in av munkar för att knölen går att äta. Problemet är väl att den sällan växer där den ska.... Har du smakat den? Jag har aldrig vågat testa.

Bl.a. har jag ett stort bestånd av citrongul iris som har knölklocka i sig. Försök rensa i iris om ni kan.... Gör något försök ibland att lyfta upp och dra bort de knölar jag ser underifrån, alternativt bryta isär och plantera om. Men att hålla iris fri från knölklocka är inte görligt. Suck.

Och revsmörblomma.... Jag har krig mot den på en stor källarkulle som samtidigt är rabatt. Inget har varit skött eller rensat på många år så kullen var gul. Numera har jag hittat massor av fina perenner där men revorna återkommer Gah!

Jag tröttnade på kirskålen i ena rabatten så jag grävde upp alla växterna jag var rädd om och flyttade dem (efter en rejäl rotrensning) till min nya rabatt.

Alla rabatter (utom två) är nu upphöjda för att slippa kirskålsfanskapet.

I den gamla får det bli gräsmatta. Det som står kvar är en Näva, en uppstammad Sibirisk Ärtbuske och en Astilbe. Dem klipper vi runtom.

I hundgården växer kirskålen rejält men där har jag nu inhyst två ankor och två gässlingar. De äter en hel del av bladen.
När jag har fåren här nere på gården så repar jag kirskål för glatta livet till dem. De är helt galna i det. Även hästarna tycker det är smaskens.

Använde även kirskålen i en sallad när vi skulle grilla. Hade glömt att köpa salladskål så det blev till att improvisera.;)

Enda sättet att bli av med kirskålen är att klippa ner dem och täcka marken med svart plast i minst ett par år. Inte så snyggt men vill man bli av med den så...
Kom bara ihåg att täcka minst en meter utanför området där kirsen är. De är ju som sagt ett ogräs och är duktigt på att sprida sig.

In den trädgård jag ansvarar för växer knölklockan ÖVERALLT! Den är vidrig!

Jag har förstått att den togs in av munkar för att knölen går att äta. Problemet är väl att den sällan växer där den ska.... Har du smakat den? Jag har aldrig vågat testa.

Bl.a. har jag ett stort bestånd av citrongul iris som har knölklocka i sig. Försök rensa i iris om ni kan.... Gör något försök ibland att lyfta upp och dra bort de knölar jag ser underifrån, alternativt bryta isär och plantera om. Men att hålla iris fri från knölklocka är inte görligt. Suck.

Och revsmörblomma.... Jag har krig mot den på en stor källarkulle som samtidigt är rabatt. Inget har varit skött eller rensat på många år så kullen var gul. Numera har jag hittat massor av fina perenner där men revorna återkommer Gah!

Tur att knölklockan egentligen är rätt vacker... Hade inte hört om munkarna och knölarna, men måste nog testa att smaka av nästa gång jag tar itu med stora rabatten... bra om den kan vara bra till något. Lovar att återkomma med smakrecension! :)

Revsmörblomma har jag inte hittat nåt riktigt bra sätt att kämpa mot, den är ju i gräsmattan och varenda liten ledig jordfläck intar den på vad som känns som bara ett par dagar. Så det känns som om jag borde bekämpa den i gräset också. Undrar om stroller combi biter på smörblommor..?

Liknande trådar

Trädgård & Växter Då jag vet att det finns flera trädgårdsintresserade här på Buke, tänkte jag att ni kanske har några tips på hur man räddar Kråkslottets...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 415
Senast: Hyacinth
·
Trädgård & Växter Jag och min sambo köpte hus strax före jul och upplever nu vår första sommar som trädgårdsägare. Trädgården är liten, ca 550 m2, och i...
Svar
7
· Visningar
2 983
Trädgård & Växter Jag behöver lite tips och ideér om våran gräsmatta. Första april flyttade vi in i våran nya lägenhet och då var det fortfarande snö...
Svar
7
· Visningar
1 413

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka