Mest hållbara ridhuset?

Sv: Mest hållbara ridhuset?

Och min följdfråga blir varför man inte oftare bygger större lutning på taken idag? Är det enbart en kostnadsfråga? Här är det snözon 2,0 enligt Boverket.

Bygger man ett ridhus med 45 graders taklutning och sadeltak så blir det 15 meter högt... så det är inte enbart en kostnadsfråga. Vidare så byggs ju inte stora hallar med takstolar utan dom byggs ju ofta med tex boomerangbalk eller liknande konstruktioner och då är det inte praktiskt med stora takvinklar.

Idag kan man bygga fribärande hallar (dvs utan pelare eller bärande väggar inuti) med bredder på 100 meter genom att använda limträ i fackverk, skulle man göra dessa med 45 graders taklutning så skulle det inte bli bra...

Många villor byggs ju däremot med hyffsat stor taklutning även idag, vanliga villor med platt tak var väl mest poppis på 60-70 talet.

Historiskt så byggdes husen förr inte med takstolar utan med ryggåsar och dessa hus hade ju väldigt sällan mer 32 graders taklutning.
 
Sv: Mest hållbara ridhuset?

Vad jag fattar så är det snözon 2,5 här hos oss, och det skulle väl innebära ca 1 m2 nysnö utan problem. Kruxet är ju att när snön har sjunkit ihop och legat ett tag, så vet man kanske inte riktigt vad den väger... Det är klart, har man koll på att det har kommit si många dm nysnö, som legat kvar på taket, och det kommer så många dm till, så kan man ju förstås ha en aning om vikten. Jag tror de flesta inte har stenkoll på det dock.
snözon 2.5 för Finspång stämmer.

Värdena är framtagna utifrån statistik och med sannolikheten 0.02 att den överskrids per år, vilket motsvarar att mera snö statistiskt sett inträffar en gång vart 50:e år. Så viss risk att det blir mera snö finns det förstås.

Aldeles nyfallen snö borde hos dig motsvara att taket ska klara 2.5 m tjockt lager (1 kN/m3). När den sjunker ihop räknar man 3 kN/m3 för "gammal" snö vilket skulle betyda ca 8 dm tjockt då hos dig.
 
Sv: Mest hållbara ridhuset?

Tack så mycket för svaret! :)

Då låter det som att det ändå är ganska rejäla mängder snö som behöver belasta taket för att det ska vara någon fara. Vet man hur mycket snö som har fallit totalt, så vet man om det är läge att se till att få taket skottat, men det låter inte som att det skulle behövas med de värdena.
 
Sv: Mest hållbara ridhuset?

Hej!

En standardhall med taklutning på 15° och en kraftig kil-takstol (där man dessutom slipper fackverk och har fri takhöjd till nock) är vad vi rekommenderar och har som standard. Vi har inte haft en enda hall som rasat någonsin sedan företaget startades 1998.
 
Sv: Mest hållbara ridhuset?

Är det nån som passar på att smyga in lite reklam här :angel:

En "standardhall" säger du, men jag utgår från att de inte ser likadana ut om ni skulle leverera till Malmö och Åre?
 
Sv: Mest hållbara ridhuset?

Är det nån som passar på att smyga in lite reklam här :angel:

En "standardhall" säger du, men jag utgår från att de inte ser likadana ut om ni skulle leverera till Malmö och Åre?

Givetvis dimensioneras alla våra byggnationer efter korrekt snözon och vindlast, men rent utseendemässigt är det ingen direkt skillnad på designen utan det är stomme och konstruktion som blir kraftigare.

Vi försöker vara aktiva och hjälpsamma med den kunskap vi har, ett nära bemötande till kunder hoppas vi tas på ett positivt sätt. :)
 
Sv: Mest hållbara ridhuset?

Mmm...

Det handlar ju inte bara om snömängder. Det finns även något som heter vind. Desto mer lutning på taket desto större "segelyta". Det är ju bra om taket blir kvar om någon av Gudruns släktingar hälsar på... :angel:

Sen får man ju fråga sig varför majoriteten av de hallar som rasade ner var just ridhus och inte industrihallar, maskinhallar mm? Ok, det rasade ner en hockeyhall. Taket rasade på A6 i Jonköping och en utställningshall rasade ner under en pågående kanintävling. Men faktum kvarstår, majoriteten av de hallar som rasade ner var ridhus. :confused:

Jag var själv uppe och skottade ridhustak för två år sedan. Jag hade påpekat snömängden för verksamhetansvarig hemma när all snö kom men hon tyckte inte det behövde skottas. Det hade ju aldrig varit någon fara tidigare. Men sen började taken rasa in överallt. Jag visade henne de sviktande balkarna i ridhuset och sen var det stopp för all verksamhet i ridhuset under en vecka, dvs. den tid det tog att skotta ner all snö från taket. Kan säga att det blev rätt brått med att börja skotta... :o

Det känns som riskmedvetenheten är rätt låg när det handlar om sådana här saker hos ridhusägare. Bara en sådana sak som att det inte finns något vettigt att förankra sig om man nu måse upp på taket och skotta. Och hur många ridhus har fasta stegar eller trappor upp till taket samt ledräcke att säkra sig vid eller hålla sig i utefter taknocken? :devil:

Så det handlar om en hel del mer än bara tak och lutning... :angel:
 
Sv: Mest hållbara ridhuset?

Eller så handlar det om att många ridhus är för klent dimensionerade.

För jag vidhåller, det ska inte behöva skottas tak för att dom inte ska rasa.

Att man inne i stan skottar tak för att det inte ska bli en massa istappar som faller ner och har ihjäl fotgängare är en annan femma...

Vi skottar inte våra tak, vi bor i Norrland. Den byggnad som är mest utsatt är lagårn som är en gammal stolpkonstruktion, den är egentligen underdimensionerad enligt mitt tycke så där får man se till att hålla koll på nedböjningen av takbalkarna. Dock har det ju hållit tidigare med eternittak som nu är utbytt mot plåt - så rent statistiskt sett så om det var överhängande rasrisk så borde det redan ha rasat under tiden det var eternit på taket...

Ridhuset står sig bra, rejäl limträstomme.
 
Sv: Mest hållbara ridhuset?

Eller så handlar det om att många ridhus är för klent dimensionerade.

För jag vidhåller, det ska inte behöva skottas tak för att dom inte ska rasa.

Att man inne i stan skottar tak för att det inte ska bli en massa istappar som faller ner och har ihjäl fotgängare är en annan femma...

Vi skottar inte våra tak, vi bor i Norrland. Den byggnad som är mest utsatt är lagårn som är en gammal stolpkonstruktion, den är egentligen underdimensionerad enligt mitt tycke så där får man se till att hålla koll på nedböjningen av takbalkarna. Dock har det ju hållit tidigare med eternittak som nu är utbytt mot plåt - så rent statistiskt sett så om det var överhängande rasrisk så borde det redan ha rasat under tiden det var eternit på taket...

Ridhuset står sig bra, rejäl limträstomme.

För många ridhus klent dimensionerade? Ja, håller helt med dig. Och det är där vi kommer in på riskmedvetenhet och säkerhetstänkande. Varför rasade just ridhusen? Det handlar inte om klen dimensionering utan att ekonomin fått styra på bekostnad av säkerheten. Man skall inte behöva vara rädd för att taket skall rasa ner lika lite som man skall behöva upp på taket att skotta. Säkerhetsmarginalen är för liten. Den borda vara femfaldig. Inte 1.5...
 
Sv: Mest hållbara ridhuset?

För många ridhus klent dimensionerade? Ja, håller helt med dig. Och det är där vi kommer in på riskmedvetenhet och säkerhetstänkande. Varför rasade just ridhusen? Det handlar inte om klen dimensionering utan att ekonomin fått styra på bekostnad av säkerheten. Man skall inte behöva vara rädd för att taket skall rasa ner lika lite som man skall behöva upp på taket att skotta. Säkerhetsmarginalen är för liten. Den borda vara femfaldig. Inte 1.5...
Ja, det känns lite väl lite... Och är takets egenvikt hög så räknas ju snön bara upp med 1.5*0.8=1.2 Men å andra sidan borde ju själva snölasten i sig vara hyfsat uppräknad med tanke på att det 49 år av 50 ska hålla sig på mindre snö än enligt tabellvärdet.

Även om ekonomin vill styra så måste ju seriösa byggföretag följa normen så klenare än enligt Eurokod får man inte bygga. Men det kanske går att komma runt på nåt sätt och jag kan mycket väl tänka mig att de som bygger ridhus vill komma undan så billigt som möjligt... Ett ridhus ger ju inte så stora inkomster...
 
Sv: Mest hållbara ridhuset?

Rörande byggkrav vill jag minnas ett "krav" som romarna hade på sin tid. En bro skulle exempelvis hålla i minst tvåhundra år. Höll den inte så länge så hamnade byggmästaren och arkitekten på coloseum som levande "lejonföda". Några byggmästare och arkitekter var så rädda för att hamna på arenan att de begick självmord. Många av broarna står kvar än, nu snart mer än 2000 år efter de byggdes...

Låter som ett ganska enkelt "byggkrav" som klart gav hållbara byggnader och med lättförstådda följder om man inte byggde hållbart... *ler*
 

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 218
Senast: Ajda
·
Hästvård Läste lite i de "verknings" och "barfotatrådar" som uppstår med jämna mellanrum. Det slog mig att det går "mode" i vissa åsikter. Det...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
7 255
Senast: Miss
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp