Mest hållbara ridhuset?

karamelldrottningen

Trådstartare
Ridhus som rasar in pga snö är inge roligt. Så förutom att riskera livet genom att ta sig upp å skotta finns det bättre alternativ?

Har isolering nån betydelse för hållbarheten?

Fördelar/nackdelar med isolering? Funderar på att endast isolera taket och låta väggarna vara oisolerade. Vad tror ni om det?

Vilken stomme är mest hållbar? Har det nån betydelse för hållbarheten vilket material väggarna har? Funderar på stål eftersom det är så lättskött.

Tältridhus som är billigast är även de minst hållbarast.
 
Sv: Mest hållbara ridhuset?

Kraftig lutning på taket och 60 cm mellan bjälkarna skulle jag gissa. Eller värmeslinga i taket så all snö avdunstar eller rinner av...
 
Sv: Mest hållbara ridhuset?

60 cm mellan bjälkarna är väl närmare varandra än vanligt va? Jag tror också att taklutningen är viktig! Frågan är vilken lutning? Många äldre bostadshus med kattvindar har ju en rejäl lutning. Nått liknande på ridhus kanske? Får bli ett ganska så litet ridhus. 20x60 är rätt vanligt. Men kan man få rejäl lutning på det? 15x40 blir ju ett putteridhus men det kanske räcker? Lättare att få mer vinkel då på taket.

Har stor ridbana redan men ridhusplanerna har redan satts igång (dock lär det dröja).
 
Sv: Mest hållbara ridhuset?

Jag tror att det blir väldigt dyrt att bygga ett användbart ridhus med tillräcklig lutning på taket.

Jag vet faktiskt inte vad de säger uppe i norrland på bredd mellan takbjälkarna. Om det är 90 eller 60 cm. Här neråt landet är det 120 cm och är inte gjort för de snömassorna. (vad jag minns av den konversationen ska tilläggasqa)
 
Sv: Mest hållbara ridhuset?

Avståndet mellan takstolarna i sig säger ju ingenting utan det handlar förstås även om vilka dimensioner man använder och hur hela konstruktionen ser ut.

Om huset rasar så har det antingen kommit betydligt mer/tyngre snö än vad som står i byggnormerna, eller så är det monterat fel eller så är det någon av mina kollegor som har slarvat när de räknade fram hur huset borde konstrueras.
 
Sv: Mest hållbara ridhuset?

Jag vet faktiskt inte vad de säger uppe i norrland på bredd mellan takbjälkarna.

vi säger ingenting om bredd mellan takbjälkar.

Man ska konstruera för att klara en viss snölast per m2. Det varierar vart i landet man bygger, men grovt kan man säga 1.5-3 kN/m2 i södra sverige och 3-5.5 kN/m2 i norra sverige (1 kN=100 kg). Sen räknar man även upp den lasten med 50% för att få lite marginaler och så finns det lite andra faktorer som kommer in beroende på taklutning och sånt.

Stora hallar som ridhus bygger man ju sällan med såna små reglar som kan finnas i villor utan det brukar vara rejäla limträ- eller stålbalkar man använder i stommen och avstånden på dem är normalt betydligt mer än någon meter.

Vilka dimensioner som krävs och avståndet mellan dem beror förstås även på spännvidden och på takets egenvikt.
 
Sv: Mest hållbara ridhuset?

Största fördelen med isolerat tak är att det inte regnar inne på vintern! I alla fall på ridhus som används av många hästar kan det bli rätt mycket kondens mot ett kallt tak.

Det är dessutom oftast betydligt enklare/billigare att isolera väggarna i ett senare skede så att isolera taket från början men bara förbereda för isolering av väggarna kan vara en bra idé.
 
Sv: Mest hållbara ridhuset?

Ja det var så jag tänkte och isolering gör även så det inte låter så hysteriskt om det ösregnar och man ska försöka höra vad tränaren säger :rofl:...

Anna: brädden mellan bjälkarna har alltså ingen som helst betydelse för hållbarheten? Vilket material på bjälkarna är bäst?
 
Sv: Mest hållbara ridhuset?

Anna: brädden mellan bjälkarna har alltså ingen som helst betydelse för hållbarheten? Vilket material på bjälkarna är bäst?

Jo självklart har det stor betydelse men det är inte det enda som spelar in. Har man grövre bjälkar kan de sitta glesare.

Men du ska väl knappast bygga själv? Köper man en färdig stomme så ingår det ju att någon dimensionerar den.

Finns för och nackdelar med alla material men både limträ och stål funkar ju bra. Man får jämföra leverantörer och priser.
 
Sv: Mest hållbara ridhuset?

Ha ha nejdå. Lär ju inte ens stå upp om jag försöker få till det själv :D.. Men stål tror jag är bättre än trä, livslängdsmässigt alltså.

Men när det väl blir av så blir det att jag köper färdig stomme. Nu är det mest planer till framtiden.
 
Sv: Mest hållbara ridhuset?

Risken med stål är ju att det rostar. Så det gäller att man målar det och håller efter. Limträ tror jag är aningen billigare nu.

Mitt ridhus är byggt med limträstomme och oisolerat. Det är ca 30 år och nästan som nytt :D
 
Sv: Mest hållbara ridhuset?

Om man är orolig för snötyngden kan man när man köper välja att dimensionera för en högre snözon än enligt normen. Blir ju dyrare men man kan sova gott även om det är snöstorm.
 
Sv: Mest hållbara ridhuset?

Kraftig lutning på taket och 60 cm mellan bjälkarna skulle jag gissa. Eller värmeslinga i taket så all snö avdunstar eller rinner av...

Vet du, effektmässigt talar vi om kanske storleksordningen 300 - 500 kw installerad effekt för att uppnå detta... att köra elslingorna ett dygn kostar sådär 10 000 - 12 000. För att inte tala om att du behöver ha över 2000 ampere i strömstyrka om du kör på enfas.

Mycket bättre både för miljön och plånboken att helt enkelt bara göra ett mer hållbart tak och låta snön ligga kvar...
 
Sv: Mest hållbara ridhuset?

Hur mycket högre snözon skulle man dimensionera för, för att vara på säkra sidan? Har man snözon 2,5 så kanske det inte inrymmer den onormala snömängd som det var för några vintrar sedan? Hur mycket borde man då gå upp till? Vem vet det?
 
Sv: Mest hållbara ridhuset?

För det första så tar man ggr 1,5 när man räknar för att få en viss säkerhetsmarginal, för det andra så finns det kartor som visar snölast och dessa kartor är tillräckligt detaljerade för att det ska kunna finnas flera olika snölastzoner inom samma kommun.

Personligen hade jag nog övervägt att stämma den som bygde ridhuset om det är hyffsat nybyggt men ändå rasar pga av lite extra snö... men annars kan du ju se till att beställa bygget med en zon högre belastning än vad som är normalt på den platsen.
 
Sv: Mest hållbara ridhuset?

För några vintrar sedan var det ju många som var uppe och skottade sina maskinhallar, ridhus och allt vad det heter. Personligen känner jag att jag inte skulle vilja kliva upp på ett ridhustak för att skotta snö, det är en bra fallhöjd... Svårt att jobba med säkerhetslinor etc också eftersom det inte finns något att fästa linan i där uppe. Så, skulle vi bygga ridhus så skulle jag vilja veta säkert att det klarar all den maximala snö som kan tänkas komma och ligga på taket samtidigt under en vinter. Då undrar jag; Dimensionerar man för det när man räknar fram snözoner? Kan man räkna om det i kg/m2 vad taket ska kunna bära?
 
Sv: Mest hållbara ridhuset?

Man brukar nog räkna om det i kilonewton/kvadratmeter när det gäller snölast, men javisst - det är ju det man gör när man räknar ut hur taket ska konstrueras.

Jag anser att byggnaden ska vara dimensionerad för att klara en svensk vinter utan att man ska behöva skotta taket, men annars är det ju bara att ställa det kravet vid upphandling.

Tyvärr tror jag att många företag som bygger hallar inte alltid räknar så noga utan mest bara har en standardhall som dom smäller upp snabbt och ibland fel... så ställ en ordentlig kravspec vid upphandling så att du vet VAD du egentligen har köpt.
 
Sv: Mest hållbara ridhuset?

Ex snözon 3 betyder en snölast på 3 kN/m2 dvs 300 kg/m2. 1 kN är 100 kg. Man brukar räkna med en densitet på 1-2 kN/m3 för nysnö, 3 kN/m3 för gammal snö och 4 kN/m3 för blöt snö.

Man SKA följa byggnormen när man bygger, man får inte bara smälla upp något. Och i normen så finns det tabeller och kartor över vilken snözon man ska dimensionera för i olika delar av landet. Om du skriver vilken kommun du bor i så kan jag kolla på jobbet på måndag vad det står för snözon där, så kan man räkna ut hur tjockt snölager det motsvarar och se om du tycker det verkar tillräckligt.
 
Sv: Mest hållbara ridhuset?

Tack för förklaringen. :)

Den vintern när så många tak rasade in, så tyckte jag att det var märkligt att så skedde. Jag kan inte minnas att jag läste om något som heller ansågs vara för klent dimensionerat, utan man hänvisade till att det saknades skruvar, etc vid hopmonteringen, och att det var vad som fått byggnaderna att kollapsa.

Anlitar vi en firma för att resa en ridhushall här, Finspångs kommun, så vill jag kunna lita på att de sätter upp en rätt dimensionerad hall både vad gäller vindlast och snölast, och att man kan räkna med värsta tänkbara scenario men ändå vara tryggt förvissad om att hallen står pall för det. Skotta snö vill jag som sagt inte behöva göra, dels pga att det är farligt att själv ge sig upp utan linor, och dyrt och svårt att få tag i någon firma som gör det just när alla andra också vill ha snöskottning utförd på sina tak.

Vad jag fattar så är det snözon 2,5 här hos oss, och det skulle väl innebära ca 1 m2 nysnö utan problem. Kruxet är ju att när snön har sjunkit ihop och legat ett tag, så vet man kanske inte riktigt vad den väger... Det är klart, har man koll på att det har kommit si många dm nysnö, som legat kvar på taket, och det kommer så många dm till, så kan man ju förstås ha en aning om vikten. Jag tror de flesta inte har stenkoll på det dock.
Ridhushallar byggs ju ofta med ganska flacka tak, typ 15 graders lutning, så det är klart att snön inte glider av i första taget. Ladugården hos oss har väl ca 45 graders lutning och där blir det inte mycket snö liggandes innan den rasar av. Ett brant lutande tak blir det ju så gott som aldrig 1 m2 gammal snö liggandes på utan att den rasar av, eller?
 
Sv: Mest hållbara ridhuset?

Och min följdfråga blir varför man inte oftare bygger större lutning på taken idag? Är det enbart en kostnadsfråga? Här är det snözon 2,0 enligt Boverket.
 

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 218
Senast: Ajda
·
Hästvård Läste lite i de "verknings" och "barfotatrådar" som uppstår med jämna mellanrum. Det slog mig att det går "mode" i vissa åsikter. Det...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
7 256
Senast: Miss
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp