Norrlänning
Trådstartare
Har problem!
Ena hunden, nästan 1½ årig blandrashane är sååå rädd,feg,mesig...
konstig?
Vet egentligen inte vad han är
Han är jättesnäll och go, inge fel med det.
Men han är så svår att lära.
Som jag tolkar honom så är han så otroligt rädd att göra fel, så i stället lägger han sej ner och blir en degklump!
Men samtidigt som han verkar vara rädd att göra fel så gör han medvetet fel ändå
Han kan Sitt,Ligg och sitt namn. Det är väl det enda jag kan säga att han KAN.
Ex. Vid matservering ska båda hundarna sitta innan dom får sitt "varsågod".
Gamlingen sitter på studs ,den andre tittar på mej, backar långsamt och sätter sej till sist flera meter bort.
Ropar jag till mej honom och gör om det så backar han igen, dock inte lika långt alltid och sätter sej.
Är jag ute och tränar, säger sitt och råkar titta för mycket på honom (eller vad jag nu gör) så drösar han ihop på backen.
Sitt säger jag... han ligger än.
Sitt... ligger, rullar runt på rygg och visar hela undersidan.
Namnet, sitt. Då kan det i vissa fall funka.
Säger jag ligg så rullar han oftast på rygg direkt.
Är han ute på gården och det kommer någon okänd bil så vill han naturligtvis kolla vem. Ropar jag då på honom så är han på väg till mej, stannar, vänder till bilen, stannar, tittar på mej,studsar till bilen, sneglar på mej, hälsar på besökarna och kommer sen lite skamset till mej. Kryper nästan fram på slutet.
Det jag tycker är det svåra då, är ju att han är så känslig för tillrättavisningen.
Om jag tränar nåt och han gör fel, då vill jag kunna säga Nej utan att han faller till backen och blir denna degklump.
Jag har försökt att vara så "snäll" som möjligt i min tillrättavisning.
Att inte låta elak på rösten, märker då liiite skillnad ibland.
Ska tillägga att han har alltid varit så här, sen han kom.
När vi var och tittade på honom som valp märktes inte denna "rädsla" eller vad man ska kalla det.
Han är inte strykrädd eller så.
Han verkar vara så undergiven men gör ändå fel med "flit".
Ser ut som att han får "blackout" och inte vet vad han ska göra.
VAD GÖRA!
(Lite vimsigt )
Ena hunden, nästan 1½ årig blandrashane är sååå rädd,feg,mesig...
konstig?
Vet egentligen inte vad han är
Han är jättesnäll och go, inge fel med det.
Men han är så svår att lära.
Som jag tolkar honom så är han så otroligt rädd att göra fel, så i stället lägger han sej ner och blir en degklump!
Men samtidigt som han verkar vara rädd att göra fel så gör han medvetet fel ändå
Han kan Sitt,Ligg och sitt namn. Det är väl det enda jag kan säga att han KAN.
Ex. Vid matservering ska båda hundarna sitta innan dom får sitt "varsågod".
Gamlingen sitter på studs ,den andre tittar på mej, backar långsamt och sätter sej till sist flera meter bort.
Ropar jag till mej honom och gör om det så backar han igen, dock inte lika långt alltid och sätter sej.
Är jag ute och tränar, säger sitt och råkar titta för mycket på honom (eller vad jag nu gör) så drösar han ihop på backen.
Sitt säger jag... han ligger än.
Sitt... ligger, rullar runt på rygg och visar hela undersidan.
Namnet, sitt. Då kan det i vissa fall funka.
Säger jag ligg så rullar han oftast på rygg direkt.
Är han ute på gården och det kommer någon okänd bil så vill han naturligtvis kolla vem. Ropar jag då på honom så är han på väg till mej, stannar, vänder till bilen, stannar, tittar på mej,studsar till bilen, sneglar på mej, hälsar på besökarna och kommer sen lite skamset till mej. Kryper nästan fram på slutet.
Det jag tycker är det svåra då, är ju att han är så känslig för tillrättavisningen.
Om jag tränar nåt och han gör fel, då vill jag kunna säga Nej utan att han faller till backen och blir denna degklump.
Jag har försökt att vara så "snäll" som möjligt i min tillrättavisning.
Att inte låta elak på rösten, märker då liiite skillnad ibland.
Ska tillägga att han har alltid varit så här, sen han kom.
När vi var och tittade på honom som valp märktes inte denna "rädsla" eller vad man ska kalla det.
Han är inte strykrädd eller så.
Han verkar vara så undergiven men gör ändå fel med "flit".
Ser ut som att han får "blackout" och inte vet vad han ska göra.
VAD GÖRA!
(Lite vimsigt )