Mesig hund!?

Norrlänning

Trådstartare
Har problem!
Ena hunden, nästan 1½ årig blandrashane är sååå rädd,feg,mesig...
konstig?
Vet egentligen inte vad han är :confused:

Han är jättesnäll och go, inge fel med det.
Men han är så svår att lära.
Som jag tolkar honom så är han så otroligt rädd att göra fel, så i stället lägger han sej ner och blir en degklump! :(

Men samtidigt som han verkar vara rädd att göra fel så gör han medvetet fel ändå :confused:

Han kan Sitt,Ligg och sitt namn. Det är väl det enda jag kan säga att han KAN.

Ex. Vid matservering ska båda hundarna sitta innan dom får sitt "varsågod".
Gamlingen sitter på studs :D :love: ,den andre tittar på mej, backar långsamt och sätter sej till sist flera meter bort.
Ropar jag till mej honom och gör om det så backar han igen, dock inte lika långt alltid och sätter sej.

Är jag ute och tränar, säger sitt och råkar titta för mycket på honom (eller vad jag nu gör) så drösar han ihop på backen.
Sitt säger jag... han ligger än.
Sitt... ligger, rullar runt på rygg och visar hela undersidan.
Namnet, sitt. Då kan det i vissa fall funka.

Säger jag ligg så rullar han oftast på rygg direkt.

Är han ute på gården och det kommer någon okänd bil så vill han naturligtvis kolla vem. Ropar jag då på honom så är han på väg till mej, stannar, vänder till bilen, stannar, tittar på mej,studsar till bilen, sneglar på mej, hälsar på besökarna och kommer sen lite skamset till mej. Kryper nästan fram på slutet.

Det jag tycker är det svåra då, är ju att han är så känslig för tillrättavisningen.
Om jag tränar nåt och han gör fel, då vill jag kunna säga Nej utan att han faller till backen och blir denna degklump. :confused: :crazy:
Jag har försökt att vara så "snäll" som möjligt i min tillrättavisning.
Att inte låta elak på rösten, märker då liiite skillnad ibland.

Ska tillägga att han har alltid varit så här, sen han kom.
När vi var och tittade på honom som valp märktes inte denna "rädsla" eller vad man ska kalla det.
Han är inte strykrädd eller så.
Han verkar vara så undergiven men gör ändå fel med "flit".
Ser ut som att han får "blackout" och inte vet vad han ska göra.

VAD GÖRA! :confused:
(Lite vimsigt :o )

Sv: Mesig hund!?

Nu skriver jag inget råd ang ditt problem. Är bara inne här en snabbis. Men något som jag aldrig gör med en hund som visar vekhet eller är känslig på något vis. Det är att kräva sitt och stanna kvar när den ska äta. Det gör jag bara på hundar som är för ivriga och gärna kastar sig över maten utan att vänta tills skålen är nere. Men en försiktig hund gör jag inte så med, just för jag tycker man dämpar hunden för mycket och den tvekar att äta. Skulle jag göra så med den försiktiga jag har här hemma, då skulle hon lika gärna kunna strunta i att äta.
Nu kanske din äter bra ändå, men vara bara något jag tänkte på.

Mitt tips är som vanligt, sök upp närmsta brukshundsklubb, förklara problemet och gå grundlydnads kurs. Han kanske är vek och inte förstår vad du försöker lära honom, och antagligen behöver ni ögon utifrån för att komma på vad grundproblemet är.
Lycka till!

När jag tnar lydnad och andra "konster" så tillrättasvisar jag ALDRIG!! Jag kör bara med positiv förstärkning och gör hunden fel så är det bara att kvittra vidare och testa en gång till. "Straffet" ska vara utebliven belöning och INGET annat.

Låtsas som att han faktiskt inte kan något alls och att du ska visa honom vad du vill. Han kan ju faktiskt inte göra rätt om han inte vet vad han ska göra! :)

Vad är det för raser i den??

Jag har blandningar med BC i , och just vallhundar har en viss vekhet i sig, eller vilja att vara väldigt till lags...ofta är det väldigt kloka o intelligenta hundar och jag har löst det med att bara "prata" med dom...inte beordra utan bara prata.....det funkar utmärkt
Min gamla tik var otroligt vek när jag fick henne(ompl) hon är nu 13 år och fortfarande vek. Hon var sån att hon var så nervös att hon skulle göra fel så hon stängde av istället.....

När jag tränar och jag vill att han ka sitta, då säger jag sitt och håller ibland handen ovanför (som när man tränar småvalpar). Han sätter sej, när jag då berömmer så sprätter han då ofta upp och tror att han var färdig.
Säger jag då Nej eller typ Vänta så kryper han ihop eller ibland springer hukande iväg en bit. Redan då tycker jag träningspasset är förstört för då är han så "känslig,rädd" att han bara ser bedrövlig ut.

Samma sak händer när jag tränar ligg. Han ligger och vid beröm så sätter han sej upp.
Men! Ibland kan han däremot vara väldigt duktig (eller normal) och det funkar bra, men det är tyvärr sällan.

Det är ingen BC. Schäfer, Labbe, Karelare, Lapphund och Pyreneér.

Men jag har tänkt om det kunde vara så, att han vill vara så till lags och är så lyhörd att mina "kommandon" bara blir en massa gröt för honom.
Jag provade att nästan bara viska till honom, inte titta så mycket (så han inte skulle tro jag stirra på han) när jag tränade. Det funkade lite bättre då men ändå så vart det knas.
Tror att det är nå sånt med honom, att han är så känslig att han stänger som du skrev.

Kanke man ska ha honom kopplad när man tränar, då kan han inte sprätta iväg...

börja träna med mindre krav. säg inte nej, tillrättavisa inte, och var mjuk i rösten och i ditt kroppspråk. bli inte frustrerad om han inte vågar. ha massor av godis med dig och låt honom ta ordentligt med tid på sig. när du har berömt är övningen färdig, bli inte sur om han skuttar upp då, det gör honom bara ännu mer förvirrad.

Han är nästan så "rädd" att han inte ens törs ta ur handen.
Man måste ha nå supergott för att det ska gå ( iofs ingen fel i det, han är nog inte så dum ändå :) )

Tackar alla för råden!!! :bow:

Då tror jag inte att du behöver berömma honom!! Sitt och låt han sitta tills du tycker att han suttit tillräckligt länge. Säg nått ord som alltid betyder "lös upp från komando". Typ "YA" eller nånting sånt som passar. Du kan även försöka att berömma honom bakåt. T.ex. efter sitt och ligg så får han alltid belöningen åt det håll han har haft ryggen. Det för att förstärka bakåt och inte mot dig.

Men jag gissar att han är så pass mattekär så att det mest är DU som är belöningen. Kan det vara så? :)

Det är oerhört viktigt att hunden blir trygg i det du gör. Att han verkligen vet vad som väntas av honom. Då tror jag att du även kommer ifrån osäkerheten från hans sida. Var tydlig och konsekvent. Du ska göra likadant varenda gång tills en början tills du märker att han känner sig trygg och lugn!

Senast ändrad av en moderator:

Tycker också du ska kontakta brukshundsklubben och be om hjälp, antingen via kurs eller nån instruktör som kan hjälpa dig. Det kanske räcker med ett par tillfällen, och det är ofta lättare med en utomståendes ögon att se problemen. Lycka till!

Jag har en hund som är likadan. Vek som sjutton och saknar aktiv underkastelse. Hon blir också passiv vid tveksamhet eller tillrättavisning.

Det jag gjort är att sluta mesa med min hund och tagit bort det mesta av socialt tryck i korrigeringarna. Om hon lägger sig istället för att sitta så reser jag handgripligen upp henne till sittande och kommenderar sitt. Berömmer sedan ordentligt. Jag kan även gå på henne rätt hårt vid korrigeringar för jag har märkt att hon stärks av detta (låter konstigt va). Det beror på att jag blivit tydligare. Hon märker en klar skillnad mellan rätt och fel och blir säkrare på vad hon ska göra. Hon behöver inte längre gissa och vet vad som ska göras och vad som händer om hon låter bli. Allt ansvar är borttaget från henne och lagt på mig, vilket är precis vad som behövs.

Det jag menar med att jag inte korrigerar henne socialt innebär att jag till exempel inte läser paragrafer eller utför andra typer av utdragna korrigeringar. Jag har helt enkelt inte kontakt med henne utan korrigerar med en snabb snärt med handen, kopplet eller kastat föremål. Det beror lite på hur grovt "brottet" är. Det enda sociala i korrigeringarna är rösten och där gäller att alla kommandon ges endast en gång. Det gäller för övrigt det mesta andra också (jag orkar dock inte efterleva det helt). Åtlyds inte kommandot blir det korrigering.

En vek hund behöver inte tryckas socialt utan ska snarare lyftas upp, men fortfarande kan man behöva tala om för dem att de gör fel. Då är det rätt bra att använda sig av sekundsnabba snärtar, kommandon osv. Hunden tar åt sig, men blir inte låg och passiv. Var tydlig med vad du vill, mesa inte utan drumla snarare runt lite extra kring hunden. Bullra med disken, vandra runt som en full anka och sjung högt för dig själv. Syftet är att hunden ska vänjas vid allt som kan verka skrämmande och att du kan låta högt och ilsket utan att det egentligen betyder något (något som kan låta helt bakvänt i vanliga fall, men det här är inga vanliga hundar).

Styr upp din hunds liv. Ta kontrollen och låt hunden slippa. De brukar bli mycket glada över det. En vek hund innebär ofta inget problem för ägaren och vi som äger sådana hundar släpper gärna på kontrollen. Självsätndiga kaxiga hundar hålls däremot under strikt kontroll. Ur hundens synvinkel är det lite bakvänt. Den som egentligen behöver strikt kontroll är den veka och ängsliga hunden, annars mår de dåligt och ofta skitkasst. Den självsäkre hunden mår som en kung (bokstavligt) om denne får bestämma. Vi människor brukar må sämre av det däremot.

Jag håller inte med dig. Jag anser att man gör både sig och hunden en rejäl otjänst om man börjar mesa och fjolla. Veka hundar mår inte dåligt av krav, snarare tvärt om, men kraven måste ställas på rätt vis och mycket tydligt. De behöver också läras att ta korrigeringar och visas hur man ska bete sig efter en korrigering. Om man inte korrigerar dne veka hunden alls blir livet mycket otydligt för dem och de har svårt att se skillnad mellan rätt och fel, vilket de så väl behöver.

Om hunden inte vågar så visar jag handgripligen vad som ska göras och berömmer då det är gjort. Därefter upprepar jag tills hunden lyckas och då avslutas passet. Beröm ska för övrigt inte innebära frikommando. Därför kan det vara bra att berömma hunden med både händer och röst i början. Då kan denne inte studsa upp hur som helst och klappar inverkar lugnande.

Jag sitter och grunnar på ett svar, men kan inte riktigt formulera mig som jag vill. Men det du beskriver känns som en hund som du kommit en bit på vägen med. Hon har redan en grund och kan ta det där. Men jag skulle faktiskt inte börja så direkt. Ett par träningpass behövs innanför att lägga den grunden. Hunden måste få chans att lära känna igen situationen. Därmed inte sagt att stegringen kan komma väldigt fort. Oftast så är vi dåliga på att öka kraven tillräckligt fort.

men du förutsätter att hunden verkligen kan. jag har även jag en supervek tik som visserligen kunde en hel del, men exakt vad hon kunde, och vad hon gjorde av vekhet, var ibland lite svårt att skilja på. så vid ominlärningen var det "hurra vad du är duktig" så fort hon gjorde lite rätt och hon fick tid på sig att själv klura ut vad jag ville. syftet med detta var att hon skulle försöka med något nytt när hon gjorde fel och få en chans att göra rätt. denna hunden var också väldigt passiv och hade svårt att lära in nya moment. men hursomhelst, när jag var helt säker på att hon kunde, så började jag ställa krav. gör hon då inte som jag säger blir det korrigering. så är det också vid övrig hantering, hon får inte klampa över mig, sno min mat osv. resultatet har blivit från att ha en hund som fick slaganfall när jag sa något till henne och utförde alla kommandon lååångsamt till en hund som lyder snabbt och med glädje.

angående berömmet så har jag ju min älskade klicker som betyder bra och slut. rösten använder jag till kommandon och beröm á la "du är på rätt väg" samt korrigeringar.

Ja, eftersom vi pratar korrigering så tar jag för självklart att hunden vet vad kommandot betyder. Det går ju inte att korrigera under inlärningsfas.

Jag kör inte så himla mycket operant eftersom jag inte har tålamod att vänta ut hunden, men det inverkar ofta positivt på självförtroendet. Orkar man anävnda sig av det så tror jag att det kan vara nyttigt för den här typen av hundar, men bara i själva inlärningen.

Jag håller med Jadzia här faktiskt...en ledarvek hund skall man inte jamsa med, att vara försiktig och tycka synd om förstärker vekheten...var som folk och tyck inte synd om hunden...det växer den inte av...Min tik slutade jag tycka synd om för många år sen....jag tror hon t om utnyttjade det ibland......

Jodå, så smarta är de att de vet att utnyttja förarens "snällhet". Många är de hundar som fjantar runt för att slippa utföra något och ägarna går på det. Jag är också en lättlurad typ som duperas av min tik då och då, men det blir svårare och svårare för stackarn, hehe.

har du läst boken "matti"?
varmt att rekomendera om hund psykologi, en tragisk histroia som naturligtvis slutar sorgligt om en tjej och första hunden som hon tyvärr älskar ihjäl genom att vara för försiktig och inte vara tydlig nog. men ar ingenting till dig, är ingen hundpsykolog.

men boken får en att tänka efter och öppna ögonen lite...

Åååhhh jag bara gråter och gråter varenda gång jag läser den boken *snyft*

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 047
Senast: Milosari
·
Hundträning Hunden min gnäller KONSTANT så fort vi inte är hemma. Hemma säger den nästan aldrig någonting. Men så fort vi åker i bilen, eller åker...
Svar
8
· Visningar
1 206
Senast: Nota
·
Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 188
Senast: Lillefrun
·
Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en staffe som blir 2 år nästa vecka. För 3 veckor sedan så köpte vi en ny bil, en hybridbil och vi har...
Svar
17
· Visningar
1 846
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka