Mera respekt?!

J

Jasmine

Hej!
Jo, jag skulle bara vilja fråga hur man får hästen att respektera mig mer som ryttare?!
För någon dag sedan nu åkte jag med mamma till stallet för att rida ut på hennes häst, som precis hade fått på sullor så att hon inte ska få snöstyltor...
(Hon har inte gått någonting nu på ganska länge pga snön.)
Men så fick ju jag rida henne då första gången på ganska länge och när jag ville göra halt så att jag kunde fixa stiglädren som var för korta, så fick jag kämpa ganska mycket för att få henne att stå stilla... När hon väl stod stilla så fick man snabba sig att fixa stiglädren och sätta tillbaka foten, så var det ju andra foten och då fick man kämpa igen...
Man snurrade runder några varv och så med bara ena foten i stigbygeln och fick göra volter och halvhalter hela tiden för att få henne att stå någorlunda still..
Jag kan förstå att hon inte har samma respekt för mig eftersom jag inte rider henne så ofta men jag vill i alla fall att hon ska göra halt när jag ber henne om det!!
Hon är en väldigt snäll häst så hon gör aldrig något för att vara dum..

Hoppas att ni förstod vad jag menade... Och jag hoppas att det är någon som orkar läsa all text! :angel:

Sv: Mera respekt?!

Rid och umgås mer med hästen så ska du se att hon till slut lyssnar på dig,var bestämd och konsekvent.Sen kanske hon hade extra svårt att stå still om hon inte blivit riden på länge:)

Okej, tack så mycket!
Ja.. Det kan ju vara så att hon var lite extra rastlös!

Spendera mer tid med hästen och se till att den lyder dig i alla lägen och litar på dig som ryttare och ledare. Var hela tiden konsekvent. Sedan känns det som i detta fallet att hon bara var rastlös eftersom hon inte har gått på ett tag och kylan gör att de blir lite extra pigga och vakna.

Ja precis!!
Jag var med igår och red igen och då var hon mycket lydigare!!
Så det var nog mycket det att hon var pigg!!
(Men jag skulle ändå vilja få henne mer lydig när jag sitter på ryggen!)

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 045
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 728
Senast: co-SMAD4
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 604
Senast: Shaggy
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 132
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar