Mer vikt i ena handen?

G

Gisburne

Hmm, ska tråden ligga här eller under Dressyr eller nåt?

Idag kände jag nåt skumt när jag travade stoet på tygeln. I högerhanden kändes det som att jag höll nära dubbelt så mycket vikt som i vänsterhanden. Hon var inte sned i halsen och hon vinklade inte huvudet vad jag kunde se, men ändå kändes det som att hon lutade sig mer i högertygeln. Jag försökte verkligen tänka på hur jag höll händerna, ifall det hade någon effekt, men det kändes likadant i alla fall. Försökte att inte ge henne något "att luta sig på" utan fokuserade på att vara så lätt som möjligt i handen (nästan överdrivet) så att hon inte skulle använda tyglarna som extramuskler.

Hon är som jag skrivit förut ganska omusklad och är precis igångsatt efter ett år i vila. Så att hon behöver stöd i tyglarna förvånar mig inte, men jag kräver ingen mirakelform av henne utan vill mest att hon använder påskjutet på rätt sätt. Nu kanske det här var en isolerad händelse, men ifall att det inte är det så vill jag gärna få tips om hur jag kan få henne att sluta luta sig i ena tygeln. Att länga dem är ju ett alternativ, men jag måste ju kunna rida henne på korta tyglar...? :confused: Märker att hon lyssnar bättre och blir mer följsam av att ridas "ihop" än att bara lunka på med långa tyglar.

Anyone?
 
Sv: Mer vikt i ena handen?

Det kan inte vara så att du själv är sned någonstans i kroppen, så att hästen försöker kompensera det på något sätt? Eller hästen själv kanske är sned (inte nödvändigtvis i halsen) och behöver lite kotknackning?
Jag är ingen expert dock, men bara en tanke :)
 
Sv: Mer vikt i ena handen?

Glömde skriva, vi red rakt fram på en traktorväg.

Enligt sadelmakaren så har hon en lite ojämt formad rygg, eller i alla fall precis i sadelläget. På ena sidan har hon mer "hull" än på andra sidan, vilket för mig låter som att hon i sin ungdom har försökt kompensera något på den svagare sidan. Men det finns ingenting i hennes skadehistoria som jag känner till som skulle ha med det att göra, så jag tror mer på att hon haft ont (ex-galoppör, inte helt ovanligt att de har ryggvärk) men inte visat det utåt. Istället har hon bara kompenserat lite med den starkare sidan.

Har kännt och klämt varenda dag den här veckan, hon visar ingen smärta i ryggen/korset/länden. Jag är tokorolig för att hon ska få ont, eftersom hon är så pass otränad. Det finns anledning till att jag lät sadelmakaren titta på henne och sadeln, om vi säger så! :D Jag är supernojjig med min fina dam...

Ska kolla om hon tynger ner ena sidan likadant idag eller om gårdagen var en engångsföreteelse.
 
Sv: Mer vikt i ena handen?

Går hon så på rakt spår så är hon inte rak helt enkelt, utan sned någonstans/starkare/svagare sida, bakben eller bog - omöjligt att säga för mig VAR det sitter, men rak är hon inte. Det behöver inte vara något allvarligt alls, få hästar är helt liksidiga, men som du ju redan vet så är det ju så liksidigt som möjligt man strävar efter, och därmed vill man ju jobba bort/åtgärda problemet så mycket som möjligt.

Har du provat att sitta rakt upp och ned när du rider och blunda några meter - då känner man hur hästen egentligen sätter ner under en på ett annat sätt, och var den har kroppen... prova med mycket lätt stöd i handen och sitt i balans, så känner du mycket tydligt och bör även kunna känna om det sitter längre bak eller framme i bog/hals osv.
 
Sv: Mer vikt i ena handen?

Funderade på det där när jag red idag, men det var så inihillvitti mycket broms! :devil: En hel svärm... Så hon var inte koncentrerad och knappt jag heller, och hon skakade i hela kroppen så det gick inte att fokusera så mycket på formen. Men det kändes inte lika mysko i händerna idag som igår. Det jag märker är att hon gärna böjer på nacken när hon tar i bakifrån, men jag kan inte riktigt avgöra om det är för att hon verkligen går i rätt form eller om hon bara "knäpper av" i nacken... Hon böjer ner nacken mer ju mer jag kramar i tyglarna i alla fall, gjorde det som experiment den lilla sträckan som gick utan att bli uppäten av bromsar. Hon krullar inte ihop sig, hon ligger hela tiden på och ber om snabbare takt. Men som sagt, om hon/vi gjorde rätt eller om hon bara försökte komma undan handen vet jag inte. Önskar att någon hade filmat. *suck*
 
Sv: Mer vikt i ena handen?

Gisburne skrev:
Funderade på det där när jag red idag, men det var så inihillvitti mycket broms! :devil: En hel svärm... Så hon var inte koncentrerad och knappt jag heller, och hon skakade i hela kroppen så det gick inte att fokusera så mycket på formen. Men det kändes inte lika mysko i händerna idag som igår. Det jag märker är att hon gärna böjer på nacken när hon tar i bakifrån, men jag kan inte riktigt avgöra om det är för att hon verkligen går i rätt form eller om hon bara "knäpper av" i nacken... Hon böjer ner nacken mer ju mer jag kramar i tyglarna i alla fall, gjorde det som experiment den lilla sträckan som gick utan att bli uppäten av bromsar. Hon krullar inte ihop sig, hon ligger hela tiden på och ber om snabbare takt. Men som sagt, om hon/vi gjorde rätt eller om hon bara försökte komma undan handen vet jag inte. Önskar att någon hade filmat. *suck*


Hur har det gått nu?

Om hon arbetar rätt och inte bara kryper bakom så känner du ryggaktiviteten genom sadeln att ryggen kommer upp, och ett "sug" i handen eller hur man ska beksriva det. Du känner att hästen är "där".


Att den hänger på mer i höger är vanligt eftersom de flesta hästar är sneda åt det hållet. De sätter in hö bakben mer under mitten av kroppen än vänster och skjuter på mer där. Högerbogen tryck mot höger. Hästen blir som en banan åt vänster. Den tar mindre eller inget stöd i vänster tygel.

Hästar är gärna höger eller vänstersidiga precis som vi.

Din häst hade väl stått en hel del så du måste få den jämnstark i båda sidor och arbeta likadant med båda bak. Det tar tid och träning. Och att man själv inte viker sig i någon sida noch blir sned utan att veta det. Det är inte helt enkelt.:crazy:

Eftersom tråden är så gammal kanske problemet är ur världen redan. :)
 
Sv: Mer vikt i ena handen?

du prtade om att filma, bor du i Sätra på Öland?
för i sånna fall kan du PM:a mig kna jag filma.


kan ju va som felra här säger att du inte sitter rak, jag gör nämligen inte det helt häller utan jag typ rider som en ostbåge i sidan jag lutar mig lite innåt och min fd. foderponny gick ju visserligen bra men när jag red för tränare en gång och rätade upp mig så kan inte den känslan beskriovas.
han var extremt omusklad, han hade bara lite på baken och bogen poch bringa och lite rygg muskler.
och så hade han inget hull heller ^^
 
Sv: Mer vikt i ena handen?

Tack till dig också!

Hon går väl inte helt rakt alla gånger, lilltjejen, men det är klart bättre nu än tidigare. Vi har ridit för en tränare, som har gett oss massor med bra tips. Men det är inte alltid det går så bra i alla fall, kanske mest för att jag känner mig så okunnig ibland. Men hon börjar acceptera handen mer, och tar i bakifrån på ett helt annat sätt nu än tidigare. (Hon har ju blivit starkare också, kan vara därför.) Och ja, jag känner genom sadeln att hon vinklar bäckenet eller vad det heter, och hon blir mycket mer balanserad när hon jobbar rätt än annars. Vet inte om jag skrev det förut, men numera rider vi på en 3-delad bridong, istället för den 2-delade vi hade förut. Fungerar bättre! :idea:
 
Sv: Mer vikt i ena handen?

Sorry, inte på Öland. Annars hade jag gladeligen sett att du filmade! Vore skoj att se sig själv och pållan, det är man liksom inte så bortskämd med... :angel:
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 837
Senast: __sofia__
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har aldrig riktigt kunna rida stadigt i form. En kompis hävdar att det beror på att jag inte har tillräckligt korta tyglar. Jag...
2
Svar
23
· Visningar
3 181
Senast: Magiana
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok I oktober 2007 så kom en liten ljusbrun kille med fyra vita tassar hem till mig, fyra månader gammal! :love: Imorgon fyller samma kille...
Svar
6
· Visningar
2 945
Senast: Takire
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter mitt förra blogginlägg kom jag att tänka på det här med att jag var bra på att förtrycka mig själv under min uppväxt… Och då kom...
Svar
19
· Visningar
3 799
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp