Mer toleranta inom tävlingsdressyren mot

R

Rufsan.

sämre ridning än inom AR?? Ja det kan man fråga sig, Under Kyra tråden på dressyr varnar jag lite för att det inte kommer vara så "bra" ekipage eftersom det mest kommer vara lokala "stjärnor" som kommer att delta även om det från början egentligen skulle vara Kyra själv som skulle välja ut ryttare.

Iallfall så är det många som skall gå dit även härifrån trots att det är deras tävlingskompisar som skall vara med och rida. Det kostar 450kr + förköp och för dom pengarna hade iallafall jag velat se lite bätte ekipage men men.

Iallfall dom flesta tycker det är helt OK att få se sämre ryttare och hästar och hoppas få se om Kyra kan utveckla några ekipage.

När det är cliniqar med AR ryttare/klassisk dressyr/barock så skall det helst vara absolut felfria ekipage som kan allt perfekt annars är det värdelöst och avfärdas som dåliga ryttare/hästar/tränare etc och att det var som att kasta pengarna i sjön

(Detta påstående hämtar jag dels från alla klagotrådar på detta forumet)

Hur kommer detta sig?? Eller är det så att tävlingsryttarna åker för att se tränaren träna och har mer förståelse för sämre ekipage inom den gebiten än inom AR?

Jag förstår ju att just Kyra är en av dom tränarna som alla bara måste se oavsett nivå på dom deltagande ryttarna så det är ju dumt att ta henne som exempel men likadant gäller för alla cliniqs som hålls av dressyrtränare inom tävlingsdressyren. Dom flesta tycker det är helt OK att betala mycket pengar för att se medelmåttor träna??
Inget fel i detta men jag reagerar på att det är så stora skillnader i inställningen hos folk beroende på vilken inriktning som tränar :confused:

Sv: Mer toleranta inom tävlingsdressyren mot

Jag måste erkänna att jag förstår inte vad du försökte säga,

var det att vanliga dressy nissar inte vill betala för att se "medelmåttor" rida?

eller att barock och klassisk dressyr muppar inte vill betala för att se medelmåttor rida?

eller både och kanske.

En kurs ska ju vara en kurs och ingen uppvisning, för mig är det inte särskilt givande att se någon som övar på galoppbyten i varje, eftersom jag själv är en medelmåtta som håller på att öva på att få till slutorna halvdåligt.

så jag kakn inte riktigt förstå varaför man ska gnälla på rid skikligheten hos kursdeltagarna, mest av träningen får man ju ut av att så många som möjligt håller samma nivå som man själv, och då kanske man värkligen får användning av tippsen..

Vill man se en uppvisning är det bara att åka på en tävling,

Nä, det är väl bara ett fåtal människor på forumet som klagat på ELEVerna på clinics, men de (som klagat) märks desto mer?

Jag har tvärtom problem, jag tycker faktiskt att man på clinics -och kurser, ofta har för smal bredd. Saknar OFTA de där allra grönaste, de som inte kan någonting - det allra första arbetet.
Där brukar ju dock clinics med hoppryttare skilja sej, kanske för att det där är lättare att definiera nivåerna.

Ärligt talat förstår jag inte själv hur jag virrade in inlägget :crazy:

En cliniqe är ju inte en kurs utan en uppvisning egentligen där tränaren skall med olika ekipage visa olika nivåer i utbildningsskalan från lätt klass till GP

En kurs är ju en helt annan sak där betalar aldrig publiken 500 spänn för att se folk rida.

VAd jag egentligen undrade är varför dressyrnissarna gärna betalar för att se sämre ekipage rida i utbildningsskalan utan att klaga medans det sågas och klagas så fort det handlar om AR/barock/klassisk ekipage??

Är det överhuvudtaget någon som fattar vad jag undrar här egentligen :angel: :crazy:

Jo, jag tror jag förstår vad du menar, det har varit en uppsjö av diskussioner av hur "himla dåligt får man rida egentligen" och "vad fasiken har h*n där att göra" när det diskuterats kurser i AR. Litet attityden att AR ryttare minsann inte får ha några fel och brister utan skall vara perfekta om dom ens skall våga visa näsan utanför gården. Close enough?

Jag har inte upplevt det ni beskriver, att man kräver hög nivå på AR-ryttare vid öppna cliniqs.

Däremot tycker jag att många har åsikter (rätt eller fel) om kvalitén på instruktörerna. Att de koncentrerar sig på fel saker hos ekipagen, att de hastar igenom utbildningstrappan och att fokus gärna hamnar på betsling och spansk utrustning.

Problemet är nog egentligen att dessa uttalanden och kommentarer faktiskt till 99% kommer från besökare av forumet som inte ÄR intresserade eller insatta i AR eller dess vän-inriktningar. Både gällande ryttare och instruktörer, många som är nya här, eller som bara förfasar sig går på en kurs, en klinik eller liknande och får de då inte se hästar i 100% dansande lätthet i piaff och högre skolor så är det lätt att säga - det där är juh inte AR, det där är juh bara hacka slita stång. De har oftast inte en djupare insikt i arbetet runt ikring och i grunden och kan därför inte göra en objektiv bedömning. Eftersom det är en "udda" stil blir det då dylika kommentarer.

I synnerhet om det rör sig om en instruktör eller kurs där det inte följs slaviskt vad som står " i BOKEN "

Allt som är främmande är farligt och fel.. känns väl igen?

Senast ändrad av en moderator:

För ett par månader sedan var hela barockforumet fyllt med just sådant folk men det har lugnat sig nu tycker jag ;)

Lovisaleonora_ skrev:
Jag har inte upplevt det ni beskriver, att man kräver hög nivå på AR-ryttare vid öppna cliniqs.

Däremot tycker jag att många har åsikter (rätt eller fel) om kvalitén på instruktörerna. Att de koncentrerar sig på fel saker hos ekipagen, att de hastar igenom utbildningstrappan och att fokus gärna hamnar på betsling och spansk utrustning.

Med undantag för Kyra så är det ju rätt vanligt i dressyrvärlden oxå men då heter fokus istället graman+ kandar, en rätt vanlig kombination på ett av Stockholms större dressyrstall.

angående att folk, ofta icke AR folk, har så höga förväntningar på våra kurser beror nog på oss själva.
när man hittat - det man tycker är den "rätta läran" så kanske man blir för entusistisk i hur man pratar om det, om någon förstår vad jag menar.

om man säger att man hittat den enda rätta "läran" så blir nog folk lättare negativa tror jag, de får för höga förväntningar.

MEN, jag vet att det är svårt att hålla tillbaka när man verkligen hittat någonting som fungerar för både en själv och hästen.

/T

Precis det jag menar, och "vi" förespråkar juh gärna "boken" eller "mästaren" och de nyfikna går till källan och förväntar sig "stora A", men får kanske bara se "lilla a" ur hela alfabetet.

Kan bara svara för mig själv och för min del tycker jag inte det är så stor ide att åka iväg och bara se ekipage som redan kan allt bra och har form och rörelser befästa. Det roliga är att se hur en instruktör kan hjälpa ekipaget framåt. Lossa knutar. lotsa dem framåt. det är vitsen för mig.

Graman + kandar, hu vilken kombination. Hoppas det är lokalt.

Kan nästan misstänka att du har mig i bakhuvudet? Jag har inga som helst krav på att ryttarna ska vara duktiga eller visa upp grand prix-rörelser. Jag vill höra tränarna ha genomtänkta teorier, kunna anpassa sin undervisning till varje ekipage, ha en full verktygslåda för att hjälpa eleverna och ha kött på benen. Jag vill inte se en tränare som varit iväg hos en enda snickare och fått med sig en hyvel och ett 5:ans sandpapper för att sedan försöka få fram gustavianska möbler ur granitblock.

Det är inte ryttarna jag betalar för att se, det är för att se vad tränaren kan åstadkomma med sina elever. Även om det så "bara" är en bra halt, att hästen kommer ut ur manken i några steg eller att den slappnar av.

Men jag förstår vad du menar! :)

Det är väll egentligen ingen skilnad på en clinik och en kurs, de ciniks jag har varit på har varit presis samma likadana som kurser. och jag har gladligen betalat 500 spän för att titta på kursen. och kommigt hem med massor av nya kunskaper.

Varför dressyr nissar blir så förfärade av att man rider någon annan ridstill och i princip vill uppnå samma sak med sin ridning som dom (fast helt anorlunda) är antagligen för att de känner sig hotade på något konstigt sätt, nytt konstigt och massa nya ideér, när man lärt sig att ridning endast fungerar på ett sätt.

att det finns islandsridning och western är inte samma grej, för hästarna och utrustningen ser ju annorlunda ut,, typ.

JAg tror man kan gämföra folks reaktioner när man man säger att man inte rider vanlig dressyr, och om man berättar att man är vegetarian / vegan, gör man det så blir folk offta helt rabiata, känner sig hotade och måste börja försvara sig själv och dålig djurhållning, och sedan har de en fin slutkläm på "du är bara en liten flikka och äta kött har vi alltid gjort"

vilket man kan gämföra med kommentaren man offta får höra från dressyrtanter, "barockryttare är för dåliga för att rida vanlig dresyr så de försöker hitta genvägar, men det går inte att rida så för vi har alltid ridigt så här"

så folk ser hälldre dåliga ekipage, med en ryttare som brottas med hästen, än sätter sog på skolbänken blir nybörjare igen och försöker vidga sina vyer.

Senast ändrad:

Men det är väl stor skillnad på en cliniqe och en kurs :confused: En kurs betalar man inget för att titta på då folk är med för att träna och inte för att tränaren skall visa upp sitt "sätt" att träna. Iallafall i vanlig dressyr betalar man inget för det. En cliniqe vänder sig tränaren mer till publiken än till ryttaren , ryttaren är där för att visa upp det tränaren säger. På en kurs koncentrerar ju sig tränaren mer på eleverna och på att träna än till publiken.

Jag vet att AR kostar det som fotfolk men det rör sig väl kanske om 100 kr per dag och då tycker jag mer att det är kurs och cliniqe i ett.

Senast ändrad av en moderator:

Nej jag hade faktiskt inte direkt dig i bakhuvudet denna gång :p Men är det inte så att du faktiskt retar dig på alla dåliga ryttare som är med på div kurser/cliniqs? Jag tycker mig ha läst ett och annat "spygalla" inlägg om det :angel: :D

bigganl skrev:
Kan bara svara för mig själv och för min del tycker jag inte det är så stor ide att åka iväg och bara se ekipage som redan kan allt bra och har form och rörelser befästa. Det roliga är att se hur en instruktör kan hjälpa ekipaget framåt. Lossa knutar. lotsa dem framåt. det är vitsen för mig.

Nä men det är väl det som är skillnaden på en kurs och cliniqe?? På Kyras cliniqe visar man ju alla utbildningspunkter från LA till GP, skulle hon haft en kurs skulle alla dom "bästa" varit med

Jag är själv en kass ryttare, så jag kan med full empati sätta mig in i hur det känns där uppe i sadeln... :smirk:
Det jag "retar" mig på är tränare som tycker de är upplysta men i själva verket inte kan se när hästen börjar jobba, eller bara lärt sig 4 saker av 678 miljoner möjliga (som tar till samma standardlösningar till alla hästar). Ryttaren får vara hur dålig som helst, det spelar ingen roll! Nästan roligare att se en ganska outbildad ryttare ta de första trevande stegen, för att för den ryttaren blir skillnaden så enorm. Är man redan en naturbegåvning, kan behärska sin kropp och är påkopplad på hästens nervsystem blir inte skillnaderna så remarkabla.

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
13 038
Senast: Fibusen
·
Gnägg Jag har alltid varit en hästgalning. Men det senaste året har det bara gått utför. Jag går just nu på gymnasiet och mycket tid går till...
Svar
13
· Visningar
2 260
Senast: Nielaa
·
  • Låst
Ridning Jag gör ett försök att avliva myterna om att ALLA ryttare inom en gren/inriktning/disciplin rider och tränar på samma sätt. I oändligt...
11 12 13
Svar
245
· Visningar
21 580
Senast: Immer
·
Z
Hästmänniskan Vet inte riktigt vart jag ska börja. Behöver hjälp. Jag och familj flyttade till ny ort för 3 år sedan. Allt var frid och fröjd, vi...
Svar
7
· Visningar
2 657

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka