Mer Szkopul.

Sv: Mer Szkopul.

:devil: Vi är inte förvarnade om att han (Szkopul) ligger risigt till men det finns ju en figur som går under benämningen "översteprästen" som har stort inflytande (bestämande) i sådana här frågor men som egentligen inte har avgörandet i sina händer men har sådant inflytande som gör honom i praktiken maktfullkomlig. Alla som är lite insatta i aveln vet vem "översteprästen" är

Jag som inte är så insatt, men inte helt lost heller, har ingen aning om vem den här personen är. Varför inte tala klarspråk om du har något att klaga på? Sådana här inlägg gör mig bara misstänksam mot dig som hingstägare, och därmed i förlängningen också mot din hingst. Hur bra den än må vara.

Klarspråk är svårt på internet, enligt reglerna får vi inte diskutera enskilda personer. Jag har inga skäl att misstänka varsig Per eller deras hingst, i år var inte första gången jag kollade in Szkopul. Jag har träffat bägge och jag har aldrig hört talas om ngt skitsnack när det gäller andra hingstar som många andra hingstägare roar sig med. :smirk: Om du väljer att misstro eller inte är upp till dig, då finns det andra som jag hyser betydligt större misstro till, exvis de som tar emot vad som helst och sen skyller på dåliga ston för att avkommorna inte blir bättre. :angel:

Szkopul kommer att betäcka 2007 men kommer efter det vara tveksamt pga ganska stora förändringar i driften av vårt företag. Jag kommer själv bara ha ett sto kvar och inte ha någon till hjälp vid betäckningarna,

Aaaaargh.. Nu drabbades jag av akut depression.. =/ För antar semin fortfarande inte är aktuellt? =/

Jag får av någon anledning inte ändra mitt inlägg, men såg nu atts varet ang semin redan fanns, och att det inte är aktuellt nästa år heller =/

Så Szkopul :love: kommer gissningsvis endast verka en säsong till?? :crazy:

*funderar på om jag ska ta å planera om "hästeriet"*

Det ska du definitivt, om det är 'Kacklet' du tänker på så jaa, låt hennegå till S, och så säljer du fölet till mig om det blir ett sto :devil:

*hugger knapp*

Genom mitt arbete har jag i år träffat flera Szkopulavkommor, en tvååring, en treåring och en fyraåring. Tvååringen och fyraåringen har Red Baron ox som morfar och är ungefär lika stora, mellan 155 - 160 cm oskodda, Treåringen har Maraton som morfar och är i samma storlek hon med. Otroligt vackra hästar, som både rör sig och hoppar bra, framförallt med ett otroligt härligt psyke.

Hoppas själv på att betäcka min med Szkopul nästa år.

Gissa hur knepigt det kändes att säga 'hingsten' hela tiden tills ägaren uttalat namnet så man visste hur det skulle vara ;) Fast de lär vara rätt vana.. *S*

Jag kan tänka mig. Har faktiskt funderat på det där :o Kunde se det framför mig, hur jag ringer och säger att jag är intresserad av att betäcka med "eran hingst", då är det bara att hoppas att de inte har fler och frågar "vilken av dem?" för då skulle jag ligga risigt till :o

Szkopul kommer att betäcka 2007 men kommer efter det vara tveksamt pga ganska stora förändringar i driften av vårt företag. Jag kommer själv bara ha ett sto kvar och inte ha någon till hjälp vid betäckningarna,

Lite OT, men vad har hänt? I senaste Ridsport var ju en stor artikel om er, och då lät det ju som om ni satsade framåt, särskilt när ni nu har flera fina unghästar på g?

Har inte läst tråden jättenoga, men hade inte szkopul flera avkommor som fick diplom eller klass I på gångarter förra året (3-årstest)?

Har inte läst tråden jättenoga, men hade inte szkopul flera avkommor som fick diplom eller klass I på gångarter förra året (3-årstest)?

Hade avkommor med duppeldiplom med om jag inte minns fel. Var hursom 'grand slam' resultatmässigt för hingstägarna (det var deras egna uppfödningar som gick så himla bra!), och att verkligen 'hittat rätt' linjemässigt =)

/Alexandra - som önskar att det var läge betäcka fullblodsdamen i år :angel:

Ja just det! Du gick väl i betäckningstankar förra säsongen?? Har för mig att vi resonerade kring hingst till våra arabston?
Vart hon aldrig betäckt förra säsongen?
Våra damer är sålda så här väntas inga ox/hbl-föl i vår...

Hade avkommor med duppeldiplom med om jag inte minns fel. Var hursom 'grand slam' resultatmässigt för hingstägarna (det var deras egna uppfödningar som gick så himla bra!), och att verkligen 'hittat rätt' linjemässigt =)

Ville bara dubbelkolla hur det låg till. Gud vad kul att höra. Mitt sto har ett föl efter honom. Tyvärr äger inte jag fölet, men det skall visas på 3-årstest nu i år :rofl: :rofl:

Ja just det! Du gick väl i betäckningstankar förra säsongen?? Har för mig att vi resonerade kring hingst till våra arabston?
Vart hon aldrig betäckt förra säsongen?
Våra damer är sålda så här väntas inga ox/hbl-föl i vår...

Betäcktes med Akribori (ville ha Szkopul men blev rek att ta ett 'seminföl' först iom att hon var/är litet, nätt maidensto, så då blev det Akribori). Tog sig direkt, inga konstigheter nånstans. Kollades på 19, 26, 43 och 62 dygn och allt såg utmärkt ut.

Tyvärr kastade hon fostret på dygn 99, efter två veckor på Ultuna (en komplicerad ögonoperation, och så stod hon kvar där 2 veckor). Fanns inga yttre anledningar, jag var dock i USA och de kontaktade varken mig, den som hade bestämmanderätt över hästen när jag var borta, eller de andra två personerna (varav en veterinär) de hade numret till, de bara kastade fostret. Så jag får aldrig veta.

Troligaste gissningen är pga stress, och efter att ha fått reda på hur illa de behandlade hästen när det skulle sättas permanentkanyl så är jag beredd att håll med. Var det pga det var det en HELT onödig kastning. Och jag är fortfarande arg och ledsen över hur otroligt dåligt Ultuna skötte det hela kring kastningen (lång story, många fel), och jag är inte direkt sugen på att vända mig dit igen whatsoever (oavsett om kastningen absolut inte hade med ngt de gjorde att göra, så gjorde de en rad fel tyvärr).

Så, det blir ingen liten Wairobi efter Kele nästa år. Jag betäcker inte om heller (pga diverse anledningar), utan jag tog pengarna från fosterförsäkringen (tack och lov var ju 'den lilla' försäkrad), och köpte mig ett fullblodssto istället, född 03...

Jag rider en valack några dagar i veckan e. Trombon u. Sonita (din gamla märr Per K, ska hälsa från Agneta F, ägaren till Sandrev) ue. Nepal.(tänk att jag äntligen får rida på lite Nepalblod igen och dessutom en Kölingavkomma, men han är inte särskilt lik de Nepalavkommor jag träffat på, rätt lik sin mamma tydligen, hård, stark och snäll).

Ägaren Agneta var förra helgen och tittade på några Szkopulavkommor, 3-åringar tror jag, mamman är halvsyster till den jag rider och e. Wildvogel xx. Hennes uppfattning var att de såg små och späda ut, men det är kanske inte så konstigt med det ädla blodet.
Jag fick genast lust att införskaffa mig en blivande fälttävlanshäst. Är det någon som vet om Szkopul lämnat någon bra fälttävlanshäst?

Åsa

Rättelse; de jag kallade 3-åringar är födda 2005 respektive 2006. Då kanske man tycker att de ser små ut om man tror att de är 3 år, ägaren har rätt många hästar så det är lätt att blanda ihop saker och ting när man kommer som besökare.

Åsa

Liknande trådar

Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 505
Senast: Mabuse
·
Relationer Det har börjat störa mig hur svårt jag har för att be andra människor om saker och ting. Det kan handla om allt från att jag säger...
Svar
12
· Visningar
933
Senast: Tuvstarr
·
Övr. Katt Fick lite inspiration från hund och tänkte skapa en liknande tråd på katt. Här diskuteras allt som har med oseriös avel och konstiga...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 593
Senast: Puffindog
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 239

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka