Mer Szkopul.

Sv: Mer Szkopul.

Det är ju svårt att verkligen veta utan BLUP (men nu måste han väl för fasiken ha tillräckligt många bedömda avkommor för BLUP snart. Vore kul om han kunde få ett BLUP medan han fortfarande verkar i avel och lever...)

Men den info jag har är ju från hingstägaren (och så mätningarna frånd e som gick treårs i år då, och de var ju högst normala allihop, och en på 169), så den är ju partisk den med, iofs var de verkligen inte sorten som försökte framhäva sin egen hingst framför allt annat, och sa ffa inte ett ont ord om någon annan hingst. (Och när jag halvblont frågade om inåttåheten var från fånget eller innan, så tyckte de ju utan omsvep att han är inåttåad, står i hans kriktik från gdk, men att det kanske förvärrats lite sen han fick fång, svårt att säga man blir ju hemmablind. Punkt. Inte några försvarstal, inte ens 'fast han nedärver det inte!' utan de lät liksom hans avkommor tala för sig själva (dvs de litade på att jag med egna ögon kunde se att inte en enda av avkommorna på gården var inåttåad). Så JAG tar faktiskt informationen som hyfsat korrekt. (Men jag är ju ingalunda missnöjd med att han ger tämligen normalt *hehe*)

Den fjärde åker damen här iväg ;)

Det är väl därför han inte finns här nere i syd i stammarna...(inte mkt iallfall)...

Jag tror inte det är anledningen att han inte återfinns så mycket i stammarna i syd. Han har ju stått just nere i syd förr, dessutom har han tjänstgjort på både färsk och fryst semin.

Sen vad som beror på att han tyvärr varit så lite använd har jag inget bra svar, kan ju vara massa parametrar som spelar in, från marknadsföring etc till att polsk stam inte anses så attraktiv i Sverige och så en hel massa andra saker som kan vara orsaken, eller inte.

Men han har som sagt både stått nere i syd, funnits på semin med både TAI och FAI och dessutom haft Flyinge som station för AI.

jag har bara positiva erfarenheter av honom, särskilt temperament..:)

I granngården står en Szkopul avkomma, 3 årigt sto..... på 158cm, med tjockskorna på ;)

Ser dessutom ut som en ponny. Har ingen koll på mödernet, tror det var import holland.

Puttar fram den här gamla tråden för att slippa skapa en ny. Min "Vilken hingst-tråd" kom med massor med tips, nu skulle jag vilja att vi riktar in oss lite mer specifikt på Szkopul (först och främst- hur uttalar man hans namn? Schkopul? Schkopl? Schkåpel?) :D

Vilken typ av ston skulle ni rekommendera denna hingst till?

Finns det nån med avkomma som kanske har bilder?

Ullis

*kl*

Jag rider en e:Szkopul (ue: Artist) -01.
162 cm, trevlig exteriör, snyggt huvud. Helt ok gångarter. Hoppar elastiskt och är ärlig på hinder.
Har en del humör, men som jag ser det visar det sig bara när han är uttråkad eller frustrerad pga att han inte förstår. Ambitiös när man väl fått honom i arbete.

Tack. Du har möjligtvis inte kort på den? ;)

Har du någon aning om hur stor mamman till den hästen var?

Ullis

Hej eftersom jag och min son äger Szkopul så vill jag här klargöra hur hans namn uttalas, det rätta uttalet är "Skopo" och inget annat
hälsningar Per Köling

nu skulle jag vilja att vi riktar in oss lite mer specifikt på Szkopul

Jag kan bidra med att säga att hans stam är prestationsinriktad på hoppning.
Fadern Arianin kwlkp 2915 gick internationell svår hoppning, blev 25 år gammal och hedrades med en egen gravsten när han dog.
Arianins mormor lämnade också hingsten Arbor och Astrachan i svår hoppning.
Szkopuls mormor Szari 4436 lämnade hingsten Szaser Kwlkp 9036 som också gick svår hoppning.

För att klargöra hur denna avkomma ser ut som den gör så är det en bergsardenner från Belgien som är mor och därför har vi nekat dylika ston efter detta tillfälle för att hingsten kommer i dålig dager när folk inte känner till det

Om du har ett litet sto och vill ha en 170 häst kanske du skall välja en annan hingst, överlag det vi sett efter honom ligger väl snittet på mellan 165 och 168 med några undantag åt båda hållen

Tack, men nu är det för sent att ångra sig. :D Vi väntar på en liten efter Szkopul till våren och blir den lika fin som de andra jag sett undan fullblod så kommer det att bli en riktig liten goding. :d

Liknande trådar

Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 505
Senast: Mabuse
·
Relationer Det har börjat störa mig hur svårt jag har för att be andra människor om saker och ting. Det kan handla om allt från att jag säger...
Svar
12
· Visningar
933
Senast: Tuvstarr
·
Övr. Katt Fick lite inspiration från hund och tänkte skapa en liknande tråd på katt. Här diskuteras allt som har med oseriös avel och konstiga...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 593
Senast: Puffindog
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 239

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka