Mer Szkopul.

Sv: Mer Szkopul.

Jag har tyvärr inget annat än "söta ansiktsbilder" på honom, men jag ska försöka ta fler när fotograf finns.

Vet ingenting om mamman men med tanke på Artist är hon nog inte så stor.

Har sett en avkomma efter han men hon är bara 1.56...å mamman är 1.60 typ. Den avkomman är ochså kraftig i typen.

Okej. Vet du hur stor mamma den hade?

Har läst på mycket nu, Szkopul verkar ge ganska medelstora hästar. Dessutom har min ganska stort i släkten (pappa 173 cm, farfar 170 cm bla).

Ullis

hej! har ni någon hemsida? jag har letat men inte hittat någon :(

Vi har haft en på gång med regstrerad adress, men luften går liksom ur en när man fått höra senaste årets (2006) utslagning av hingstar som i mitt tycke är i en del fall omotiverade och det känns som att spela roulett om ens hingst får verka i aveln kommande år, kommer inte att satsa på någon ny hingst när Szkopul är slut

Vad har sagts? Tycker ju att Zskopul verkar nu ha bevisat en del med sina avkommor eller? Hur lyder rekommendationen på honom? Jag menar till stoägare.

Har det offentliggjorts vilka hingstar som sänkts i år?

Nu såg jag svaret på min fråga i ameos tråd

Senast ändrad:

:devil: Vi är inte förvarnade om att han (Szkopul) ligger risigt till men det finns ju en figur som går under benämningen "översteprästen" som har stort inflytande (bestämande) i sådana här frågor men som egentligen inte har avgörandet i sina händer men har sådant inflytande som gör honom i praktiken maktfullkomlig. Alla som är lite insatta i aveln vet vem "översteprästen" är

Med sin polska "okända" (utan tyska blodslinjer på C och L) stam riskerar han att få ett lågt härstamningsindex vid beräkningen av Blup och då hjälper ju tyvärr inte de ännu få men bra avkommorna som visats vid 3-och 4-årstest. Fullblod brukar ju börja på ett lågt index. Jag hoppas jag har fel och Szkopuls prestationsstam räknats honom tillgodo.
Får ni som ägare till hingsten veta hur stammen bedömts ?

Szkopul kommer att betäcka 2007 men kommer efter det vara tveksamt pga ganska stora förändringar i driften av vårt företag. Jag kommer själv bara ha ett sto kvar och inte ha någon till hjälp vid betäckningarna,

Blir det semin eller naturligt nästa år?
Tycker det är lite långt att åka 45 mil med sto och föl som knappt är en månad men är det semin så betäcker jag helt klart med Szkopul.
Vi hade ett hingst föl efter honom i år och han var helt underbar på alla sett.

Szkopul kommer att betäcka 2007 men kommer efter det vara tveksamt pga ganska stora förändringar i driften av vårt företag. Jag kommer själv bara ha ett sto kvar och inte ha någon till hjälp vid betäckningarna,

Så Szkopul :love: kommer gissningsvis endast verka en säsong till?? :crazy:

*funderar på om jag ska ta å planera om "hästeriet"*

Vi har haft en på gång med regstrerad adress, men luften går liksom ur en när man fått höra senaste årets (2006) utslagning av hingstar som i mitt tycke är i en del fall omotiverade och det känns som att spela roulett om ens hingst får verka i aveln kommande år, kommer inte att satsa på någon ny hingst när Szkopul är slut

Jag tycker Szkopul är en otroligt vacker hingst. Jag har ett polsk halvblodssto med stammen Nikson-Olten-Zagraj. Är detta en stamm som skulle funka med Szkopul. Mitt sto är ädelt, 164 cm i mankhöjd. Lite väl vinklade haser, men i övrigt inga exteröriella avvikelser. Tycker en mankhöjd på 164-166 cm är lagomt.

Du får gärna PM:a mig svaret!

/Lizzie

Men nästa år får jag iaf förhoppningsvis en vacker Szkopulavkomma :) (Burggraf - Marino märren som hade John H's hingstföl vid sidan :))
Och den efter Nactus som visades på rådgivande gick visserligen inte vidare men fick ändå enligt min (och pappas) åsikt bra kritik...

Men vi hoppas nog på ett stoföl ;)

Han kommer att betäcka naturligt då vi undersökt om vi skulle ha semin hemma eller ställa honom för tappning någonstans så kommer vi till den slutsatsen att innan alla fått sina pengar så måste stoantalet ökas en hel för att vi skall få samma netto, enklast är att ha honom hemma och inte vara beroende av någon utifrån.

Ok. Får fundera på det. Hur hade du gjort.Hade du transporterat ett sto med föl som knappt är en månad gammal?

Liknande trådar

Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 505
Senast: Mabuse
·
Relationer Det har börjat störa mig hur svårt jag har för att be andra människor om saker och ting. Det kan handla om allt från att jag säger...
Svar
12
· Visningar
933
Senast: Tuvstarr
·
Övr. Katt Fick lite inspiration från hund och tänkte skapa en liknande tråd på katt. Här diskuteras allt som har med oseriös avel och konstiga...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 593
Senast: Puffindog
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 239

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka