• Avel
  • Trådstartare Trådstartare wintersnowdrift
  • Startdatum Startdatum
W

wintersnowdrift

Inspirerad av den utsökta stofamiljs-tråden startar jag här en tråd där jag skulle vilja ha hjälp med stam/info om alla riksutställningsvinnarna (alltså den för 3-åriga hbldiplomston).

Inför avelschampionatet följde en extra tidning med Ridsport, där namnen på alla vinnarna sedan 1970 finns publicerade. Det skulle vara jättekul om jag (som inte har tillgång till stamböcker...) kunde få hjälp med att fylla på åtminstone far, mor och morfar till dessa.

Detta är infon jag saknar:

1971 Miss Kenda 8292 – stmbknr på mamman Makenda
1974 Zorri 9658 – hela stammen (dvs far, mor, morfar)
1982 Pira 16605 – hela stammen
1983 Paulina 14589 – hela stammen
1984 Gazina 15635 – hela stammen
1985 Hetitt 19474 – hela stammen
1987 Andora 16832 – hela stammen
1988 Nabrina 18280 – mammas namn och stmbknr
1989 Loraja 19362 – hela stammen
1991 Nita 21026 – hela stammen
1992 Latrixa 20981 – hela stammen
1996 Bisazz – stmbk/reg.nr samt hela stammen
1997 Olympia 24407 – hela stammen
1998 Sorbina – stmbk/reg.nr samt mor och morfar
Berliot (bästa hoppsto) – stmbk/reg.nr samt hela stammen
1999 Celene 25328 (bästa hoppsto) – hela stammen
2000 Comtessa 04-97-1681 (bästa hoppsto) – hela stammen
2001 Winjette 04-99-2638 (Hornsundspokalen) – stmbknr på mamman Minette

Tacksam för all hjälp!
(Publicerar hela listan här sedan när den är färdig).

//Kristin

Sv: Mer ston!

Oops, jag glömde!
Om någon har vinnarstonas poäng (gäller inte bara ovanstående, utan alla ston...) så får ni hemskt gärna plita ner dem också.

1000-tack på förhand!

//Kristin

Du verkar inte ha kollat på allbreed :confused:
Där finns stammen på flera av de hästa du frågat efter! Kolla där och återkom med de du inte hittat. Det är väldigt jobbigt att kolla upp så många ston i stamböckerna...

Jag har kollat på allrbreed! Har tagit med alla där jag är säker på att stammen är rätt, och att det är rätt häst jag har hittat... de som står på listan är alltså de jag inte lyckats hitta stammen på på allbreed/övriga nätet.

Jag förstår att det är jobbigt att kolla stamböcker! Jag begär absolut inte att någon ska sitta och slå upp alla ston åt mig. Välj ett eller två så blir jag jätteglad :bump:. När jag får tid ska jag själv gå till biblioteket och forska, la ut en tråd här bara för att se om någon ville hjälpa mig på traven.

//Kristin

Jag hittade Zorri där. Hon var förvisso den enda jag kollade. Hettit var e Anart om jag inte är totalt ute och cyklar :)
Latrixa är e Asterix (hon var med på något djursjukhusprogram på SVT i våras ;) ) u Lanzuma e Lansiär u Ummea.

Sorbina är efter Bayron (Avkomlingar till honom efterfrågades ju i en annan tråd här).
Jag tror att mamman till Sorbina är samma sto som är mamma till hingsten Sorba.

Det stämmer bra, och mamma till Soraya (diplom & Elit) är Zaida 11660 (diplom & Elit) e.Chagall u. Zenta (kommer ej ihåhg hennes nr, men hon hade också diplom och förärvningspremie) e.Qantas XX. Jag ägde Zaida under hennes sista år och har en dotterdotter till henne hemma. Zaida var placerad på Riks 1978, kanske 3:a.

Zenta, Sorbinas mormor har stamboksnummer 9826.

Vårat tidigare avelssto var en dotter till Soraya 16231, alltså ett syskon till Sorbina och Sorba, och mitt nuvarande sto är i sin tur en avkomma till henne (alltså dotter dotter till Soraya) :)

Det är en suverän stogren ur F2 Spindafamiljen. Är du nöjd med ditt nuvarande sto?
Här är vår Zoya som är e.Rubignon-u.Zavannah (diplom bästa 3-årssto Östergötland och plac 6:a i gångarter på Riksfinalen) e.Ampere, u.Zaida e.Chagall u. Zenta e.Qantas XX. Hon är dräktig med Metall och ska föla i april.
Zoya0405.jpg
Zoya
Zavannah2.jpg
Zavannah

Jag hittade också en Zorri, men informationen var så knapphändig att jag inte var helt säker på att det var rätt Zorri :). Därför skrev jag upp henne.

//Kristin

*lånar knapp*

Tack så mkt allihopa!
Vackra hästar du har Jarrah!

//Kristin

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?
  • Hålvägg