Mer spänst i steget.. Hjälp tack!

B

bestatjejen

Hej alla kloka bukare..

Måste ha lite hjälp på traven med min pålle nu..

Igår när jag tömkörde visade min häst prov på ett steg som jag sällan får se. Blåsten och hästar som skenade runt i hagarna gjorde att jag fick se ett svung i steget som aldrig jag fått fram när jag ridit. Hon liksom svävade fram :love:.
När jag rider är hon väldigt svår att jobba bra form och går gärna på bogarna. Hon är en stor och tung häst. Vi har under hösten ridit regelbundet för en riktigt bra instruktör och då går hon väldigt bra och sätter sig lite mer bak.

Det jag fick se igår ger ju naturligtsvis mersmak och jag förstår också att det kanske är bristen på dom där extra musklerna som gör att hon inte riktigt orkar gå så hela tiden. Men hon är en liten latmask och gör inte ett gnutta mer än du ber henne om.

Så nu behöver jag lite hjälp med hur jag ska kunna plocka fram det där steget när jag rider. Vilka övningar ska jag satsa på?

Tacksam för alla tips mottages..

Sv: Mer spänst i steget.. Hjälp tack!

25 som tittat, men ingen som har nåt tips?

Det jag kan tänka mig så som du beskriver det är att din häst blev spänd och därför travde spänstigt (dålig beskrivning). Lyfter svansen, upp med huvudet och spänd rygg, flashiga ben och ett svävmoment men eg inte särskilt bra trav. Sådan trav kan du aldrig rida i.
De travar då bara på spänningar.

Det du däremot kan tänka på är att göra många övergångar,halvhalter och tempoväxlingar vilket stärker hästen enormt. Detta leder också till en mer lösgjord och ofta "oljig" häst, vilket i sig kan göra så att du kan få fram en bättre trav.

Hoppas du förstår hur jag menar! och Lycka till :)

om det var blåst och hästar som skenade runt i hagarna, var det nog snarare en spännings relaterad gångart din häst visade upp. Balans trav brukar man kalla det, och det är inget som eftersträvas i ridningen.

Nä fast inte alls så...

Hon var väldigt mjuk och fin, jobbade bra med ryggen så det var INTE balanstrav. Snarare att hon fick mer svung i traven, som i övrigt är väldigt markbunden. Svårt att förklara, lättare om jag haft dte på film helt klart.

Antar att den inte tar skänkeln så väl.

för att röra sig lättare måste den ha energi o styrka.

Oftast rider man i ett för långsamt tempo som bara blir jobbigt för hästen o den tappar då lite lusten. arbetsgångarter är där hästen jobbar, inte joggar runt.

rid ut mer o kräv att den går framåt för skänkeln- med oberoende hand- släpp sen benen o den ska gå ändå- sparkstötting.
Beröm mkt o var konsekvent.

Ju mer styrka hästen får desto bättre trav kan du generellt rida. Och det finns inga direkta genvägar. Det är bara att fortsätta på samma väg som du redan börjat. Rid övningar som stärker (tempoväxlingar, skolor, övergångar m.m) så kommer vikten att förflyttas till bakkärran allteftersom och när framdelen lättar så kommer också ett luftigare steg.

När du sedan kommit så långt att du lärt in passage så kan du oftast få fram en ännu luftigare trav med mer power i.

Så det är bara att fortsätta kämpa på!

Ja jag tror att jag är på rätt väg, hoppas det iallafall. Känns rätt med tränare och så nu.

Man skulle ju vilja kunna gå lite genvägar, men det är bara att träla på. Är det nån som kan beskriva hur jag lägger in bilder så kanske ni skulle kunna kommentera efter bild när jag tränar för tränaren..

Gå in på "datorer". Där finns en nålad tråd om hur du lägger in bilder.

Hej alla kloka bukare..

Igår när jag tömkörde visade min häst prov på ett steg som jag sällan får se. Blåsten och hästar som skenade runt i hagarna gjorde att jag fick se ett svung i steget som aldrig jag fått fram när jag ridit. Hon liksom svävade fram :love:.
När jag rider är hon väldigt svår att jobba bra form och går gärna på bogarna. Hon är en stor och tung häst. Vi har under hösten ridit regelbundet för en riktigt bra instruktör och då går hon väldigt bra och sätter sig lite mer bak.

Nä fast inte alls så...

Hon var väldigt mjuk och fin, jobbade bra med ryggen så det var INTE balanstrav. Snarare att hon fick mer svung i traven, som i övrigt är väldigt markbunden. Svårt att förklara, lättare om jag haft dte på film helt klart.

Jo det VAR balanstrav det kan jag lätt lova dig med mkt arbete kan du arbeta fram en riktig sådan trav men den traven du såg ute i blåsten med skenande hästar runtom var inte det.. tyvärr

Antar att den inte tar skänkeln så väl.

för att röra sig lättare måste den ha energi o styrka.

Oftast rider man i ett för långsamt tempo som bara blir jobbigt för hästen o den tappar då lite lusten. arbetsgångarter är där hästen jobbar, inte joggar runt.

rid ut mer o kräv att den går framåt för skänkeln- med oberoende hand- släpp sen benen o den ska gå ändå- sparkstötting.
Beröm mkt o var konsekvent.

:bump: Håller helt med föregående talare! Rid ute, skit i ridhus och helst ridbana också - rid ute på ett fält, en stubbåker, en äng, en mjuk grusväg, ett sandtag, vad som helst - och utnyttja drivet från hästen som kommer av lyckan över att vara ute och ha det roligt och skönt. LEK fram mycket av drivet du behöver för att kunna samla ihop hästen. Lycka till!

Det kan alltid vara bra att kolla hur sadeln ligger så att den inte hindrar :bump:

Mitt tips är att tömköra i skogen. Alltså inte på stigar, utan på med benskydd/lindor och bege dig ut bland stubbar och stenar. Har du mycket snö så ut och pulsa i djupsnö.

Jag har en häst som jag tycker liknar din på din beskrivning. Dock är han ung, lätt (arab), spänstig, vig och gansa så stark. Mitt problem har varit att motivera honom till ett ordentligt tempo, men jag fick hjälp av en tränare i september förra året. Jag tömkörde först, och han såg ut som ett ett slaktfördigt ök, så jag bad tränaren ta över. Hon drog upp tempot, tom till övertempo för att få igång honom, och hon håller på ett bra tag medan han protesterar högljutt. Sen utbrister både hon och jag "OJ! Han har ju jättefint steg!" :D

Alltså, motivera till tempo - jag har gjort detta genom att aktivera hans hjärna lite, då han kräver det. Trav- och galoppbommar, cavaletti och studsserier på ca 50 cm har jag kört mellan varven, alltså under tömkörning (jag rider så dåligt :D). Detta för att han både är lat och nonchalant med var han sätter benen om han inte måste tänka efter och klura lite. Sedan ut och stärka ryggen och bakänden med klättring och koncentration på att lyfta ben i skogen, utan att för den skull tappa tempot.

Jag är lite nojig för övertempo, men jag tycker att det inte gör så mycket när jag tömkör om jag får övertempo ett litet tag. jag sitter iaf inte och stör hästen med min kassa ridning, så han är fri att ta fram det bästa i sin gång.

Hej alla kloka bukare..

Måste ha lite hjälp på traven med min pålle nu..

Det jag fick se igår ger ju naturligtsvis mersmak och jag förstår också att det kanske är bristen på dom där extra musklerna som gör att hon inte riktigt orkar gå så hela tiden. Men hon är en liten latmask och gör inte ett gnutta mer än du ber henne om.

Så nu behöver jag lite hjälp med hur jag ska kunna plocka fram det där steget när jag rider. Vilka övningar ska jag satsa på?

Tacksam för alla tips mottages..

Spänst i steget kommer när hästen börjar ta upp vikten mer bak och därmed vinklar mer i lederna. Den ska samtidigt (för att det inte bara ska vara balanstrav som det du såg och som sliter på hästen i ridning) sitta ihop genom kroppen, dvs musklerna ska arbeta tillsammans i hela överlinjen, från bakhovarna och fram till munnen ska hästen "hänga ihop" och musklerna samspela med varandra.
I balanstrav är det inte så utan där är ryggen spänd, så det är inget du ska sträva efter alls. Det kan varenda häst åstadkomma i hagen men det krävs mycket mer för att få ett spänstigt steg under ridning.

Många tips du har fått ger styrka, men för den strykan som krävs för att den ska orka sätta sej mer i ridningen så krävs också att du målmedvetet tränar för din tränare och försöker att rida så även när du rider själv. Bra övningar är tex många halvhalter, många många övergångar, där du känner att hästen är med från bakhov till mun.

Senast ändrad av en moderator:

Jao, du kan försöka tömköra henne igen och se lite mera TEX.hur du gör med henderna:rofl:Och sen när du kanske vet lite hur du kan göra med TEX.henderna så kan du testa att göra lika med TEX.henderna när du rider!:banana: Det kan nog funka så hade iaf jag gjort

Ett riktigt bra och enkelt svar!:bow:

Liknande trådar

Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
812
Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
11 948
Senast: Ajda
·
Kultur Fråga till er alla läsande människor. Hur uppfattar ni en bok om det kommer många cliffhangers tätt i en bok respektive mer glest? Det...
Svar
13
· Visningar
247
Senast: Badger
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 342
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka