Mer rygg och bakbens muskler

Elinabarajag

Trådstartare
Hej!
Jag undrar om det finns någon som har några tips på bra övningar som stärker och ger mer muskler till hästens rygg och även bakben.
Jag har en alldeles fantastiskt d-ponny sto som med lätthet hoppas 110 banor. Men, hennes bakben är lite slappa och jag hade gärna velat sätta mer muskler där. Även ryggen vill jag bygga mer muskler så hon lätt får "hängbuk".

övergångar, övergångar,övergångar och lite mer övergångar. Även tempoväxlingar, backträning och studsserier

;)
Haha usch, sånt jag tycker är ganska tråkigt att sitta och nöta. Men har förstått att det är väldigt viktigt. Tack för tipsen!
Förresten, är det inte du som har en storhäst runt 170 du vill hyra ut/sälja? Känner igen profilbilden från hästnet nämligen. Tycker din kille är väldigt stilig :)

Hej!
Jag undrar om det finns någon som har några tips på bra övningar som stärker och ger mer muskler till hästens rygg och även bakben.
Jag har en alldeles fantastiskt d-ponny sto som med lätthet hoppas 110 banor. Men, hennes bakben är lite slappa och jag hade gärna velat sätta mer muskler där. Även ryggen vill jag bygga mer muskler så hon lätt får "hängbuk".

Utöver vad som står ovan.

Galoppfattningar. Halvhalt innan så hon "sätter sig" i fattningen. Beröm. Rid på i fyra-fem språng. Sakna av. Gör om. Du ska inte rulla på i galopp utan gör bara själva fattningen om och om igen, gärna ute så hon är lite taggad och lyfter sig lite extra.

Förstår om du inte gillar att "nöta", det gillar inte hästen heller. ;) Rid mycket ute, du kan göra samma övningar där, lägg ut cavalettiserier på banan så att hon får lyfta hovarna och se sig för (det kan du ha ute på dressyrträningen också). Variation är bara bra!

Skritta i backar, gör halt i backe, allting blir svårare om det lutar. Du behöver inte gasa för mycket utan låt ponnyn sega sig upp så den sträcker fram näsan och tar i igenom hela kroppen.

Hej!
Om du tycker hon musklar sig dåligt och blir hängig i buken kan det vara värt att ta en titt på foderstaten oxå :)

Om du tycker hon musklar sig dåligt och blir hängig i buken kan det vara värt att ta en titt på foderstaten oxå :)
Hon har precis fått en ny foderstat för ca 1 månad sen som utgår ifrån höanalysen. Hon musklar inte sig dåligt, men det är dom ställena jag vill fokusera lite extra på då de är där jag upplever henne svagare.

Utöver vad som står ovan.

Galoppfattningar. Halvhalt innan så hon "sätter sig" i fattningen. Beröm. Rid på i fyra-fem språng. Sakna av. Gör om. Du ska inte rulla på i galopp utan gör bara själva fattningen om och om igen, gärna ute så hon är lite taggad och lyfter sig lite extra.

Förstår om du inte gillar att "nöta", det gillar inte hästen heller. ;) Rid mycket ute, du kan göra samma övningar där, lägg ut cavalettiserier på banan så att hon får lyfta hovarna och se sig för (det kan du ha ute på dressyrträningen också). Variation är bara bra!

Skritta i backar, gör halt i backe, allting blir svårare om det lutar. Du behöver inte gasa för mycket utan låt ponnyn sega sig upp så den sträcker fram näsan och tar i igenom hela kroppen.
Tack! Ska absolut ta åt mig av dina tips :D

Dressyrjobb och tempoväxlingar så hästen lär sig bära på bakbenen och inte bara skjuta ifrån. Om du själv tycker det är tråkigt så hitta en medryttare som vill dressyra lite riktigt en dag eller två i veckan. Tror det finns ganska många medryttare som just vill rida riktigt och inte bara lufsa i skogen :).

@Elinabarajag tycker du fått många bra tips i tråden .
Tränar du för någon tränare i dressyr ? Även om du är hoppryttare, så det du efterfrågar ang styrka och bärighet handlar ju, precis som många tipsat om, att hästen måste stärkas på backen . Det finns inga genvägar ang det - övergångar , uppsamlingar och varierande av form i balans osv, är en grej som helt enkelt måste finnas med i vardagstänket om du vill få din häst stark och bärig :)

Att jag fokuserar på just "dressyr" och "tränare dressyr" är för att övningar i sig ju inte ger något dvs de stärker inte om de inte utförs korrekt . Tekniskt sett kan du rida övergångar eller bommar eller fatta galopp ur skritt eller ur en bakdelsvändning till förbannelse - om hästen spänner upp och skjuter på istället för att bära och höja sig i övningen så får du inget resultat alls mer än det motsatta att hästen stärker sig felaktigt så att säga.

Så bara en tanke ytterligare, utöver kloka tips du redan fått !

Dressyrjobb och tempoväxlingar så hästen lär sig bära på bakbenen och inte bara skjuta ifrån. Om du själv tycker det är tråkigt så hitta en medryttare som vill dressyra lite riktigt en dag eller två i veckan. Tror det finns ganska många medryttare som just vill rida riktigt och inte bara lufsa i skogen :).
Hej!
Jag rider dressyr 1 gång i veckan men tycker inte alls de är så roligt. Gillar mest o trimma, hoppa o rida ut. Har försökt hitta en medryttare till henne men ingen som uppfyllt våra krav. Min lilla flicka är väldigt speciell o man behöver möta henne halvvägs för att saker o ting ska gå. Hon stegrar, lufthoppar och sparkar gärna och har gått över 3 gånger när hon stegrar för högt. Inte så många som tycker de är så roligt hehe...

@Elinabarajag tycker du fått många bra tips i tråden .
Tränar du för någon tränare i dressyr ? Även om du är hoppryttare, så det du efterfrågar ang styrka och bärighet handlar ju, precis som många tipsat om, att hästen måste stärkas på backen . Det finns inga genvägar ang det - övergångar , uppsamlingar och varierande av form i balans osv, är en grej som helt enkelt måste finnas med i vardagstänket om du vill få din häst stark och bärig :)

Att jag fokuserar på just "dressyr" och "tränare dressyr" är för att övningar i sig ju inte ger något dvs de stärker inte om de inte utförs korrekt . Tekniskt sett kan du rida övergångar eller bommar eller fatta galopp ur skritt eller ur en bakdelsvändning till förbannelse - om hästen spänner upp och skjuter på istället för att bära och höja sig i övningen så får du inget resultat alls mer än det motsatta att hästen stärker sig felaktigt så att säga.

Så bara en tanke ytterligare, utöver kloka tips du redan fått !
Tack för tipsen!
Ska tänka på detta. Tränar vanligtvis 1 gång i veckan för dressyrtränare, har ett litet uppehåll nu bara.

@Elinabarajag Jag blir så nyfiken för jag hör detta så ofta, vad är egentligen skillnaden på att "trimma" och rida dressyr? Jag har jobbat i hoppstall och trimmat mången häst som gått msv-svårklass hoppning och det är e x a k t samma arbete som nu när jag tävlar dressyr på msv-nivå. Det är samma tempoväxlingar, det är samma bärighet, det är samma skolor för att få hästen smidig, stark och självbärig. Det är som inte mindre dressyr för att en rider i hoppsadel och tävlar hoppning.

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 113
Senast: Lady_S
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 400
Senast: Roheryn
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 087
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar