Mer provloppsångest

Cilva

Trådstartare
Har insett jag på torsdag måste ringa upp en kusk och fråga om h*n vill köra min häst. Och jag har ingen riktig koll på vem jag ska ringa. Blir nog blunda och peka metoden.

Skämmer jag ut mig totalt om jag säger till kusken att jag aldrig haft egen häst till start i nån sorts lopp öht och att jag därför kommer ställa hundra frågor för att undvika missförstånd?

Kusken tar säkert massor med saker som självklara. Som att jag vet var h*n finns på banan, att jag vet var h*n hämtar hästen inför värmning/lopp, att jag på telepatisk väg förstår när käken ska på, att jag vet ifall det kommer en räkning hem el hur det nu ska betalas osv osv. Jesse kommer def att få dra mig ur bilen. :crazy: :)

Och så har jag ingen egen sulky heller och måste därför fråga ifall kusken vill låna/hyra ut en av sina. Har en kompis jag ev kan få låna av om det krisar. Brukar kuskarna vara pigga på att låna ut sina?

Jag kommer att ha gråa hår alt ha avlidit innan den här veckan är slut. :)

Lugn och fin :)

Proffsen tar hand om dig. Jag lovar att du inte är den första som behöver hjälp och inte den sista heller och att inga frågor är för dumma.

Sulky brukar inte vara något problem att låna.

När det gäller betalningen brukar man få välja om de ska skicka en faktura eller om du betalar direkt.

Lycka till och skriv gärna en rapport hur det gick :D

Försöker ha "lugn och fin med verum hälsofil" som mantra. Tyvärr funkar det inte så bra just nu. :crazy:

Jag är duktig på att ställa frågor. Drar mig inte för att fråga ens om de minsta detaljer. Det jag är rädd för är att kusken kanske tycker att jag är så jobbig att h*n aldrig mer vill köra en häst som jag är engagerad i. :)

Låna sulky blir ännu trassligare av att jag har en standardsele och de flesta tränarna verkar ha QH. Fast om det sitter fast QH-fästen på en vagn med traditionella svängda skalmar så borde det ju gå att linda remmarna runt alltihop ändå, nån som testat?

När får jag välja betalningssätt? Faktura verkar enklast, vad brukar avgiften ligga på?

"Räddningsdroppar" kanske kan vara något för dig....... :d

Är säker på att du även får låna qh-sele av den som lånar ut sulkyn så ta det luuuuungt !!!!!!

Betalningen ordnar sig alltid. Priset brukar ligga på mellan en och två hundralappar.......och kusken är säkert tacksam över att få köra din häst :)

Ett litet tips kan vara tt be en lärling köra. De vill ofta ha så många körningar så möjligt (även provlopp) för att få upp rutinen...

Lycka till :D

Inte bra, inte bra. Två kuskar var upptagna och den tredje svarade inte. :crazy:

Ska prova ringa den tredje imorn igen. Får jag inte tag i honom så blir det snabbjobb istället den här helgen och provlopp nästa ist. Och då ringer jag förstahandsvalet till kusk redan på måndag.

Hur tidigt ute brukar ni vara med att ringa?

nämen! Cilva då! :)
när är dagen D???
Ta det lugnt...A-C (you know) brukar vara bra på att ta emot nervositetsbabbel! :)
(är jag med iofs ! )
aaaaaaaaaandaaaaaaaaaaaaaaas! :D
det blir nog bra det här!

Jo, jag har babblat nervöst med henne redan en gång idag. :)

Och nu börjar jag verkligen ana de gråa håren. Fick tag i en kusk på förmiddagen som kan köra. Glömde dock fråga om sulkyutlåning (därav nervöst babbel med A-C :)), men det ordnar sig på annat sätt.

Men sen när jag kom hem och skulle köra åbäket en vända så visar det sig att vänstra ögat är svullet och hon kan bara ha det öppet till hälften. :( Det rinner inte men jag har ändå (försökt) skölja med koksaltlösning. Hon har haft nåt liknande förut. Första gången tog det några dar innan det var bra igen och andra gången så gick det på ett dygn ungefär.

Nu är ju frågan, kan jag anmäla imorn el inte? Är ögat bra så är det ju inget problem men är det inte helt ok så vad gör jag då? Anmäler och hoppas att det hinner gå över el stryka om det inte gör det? Hur funkar det med strykning när det är provlopp?

Provlopp brukar man anmäla till samma dag....typ nån timme innan starten bara...fast de är säkert olika från bana ti bana....

Skogstokig med gråa hår är min nya officiella status.

Svullnaden runt ögat hade i morse lagt sig till en del men jag bestämde mig ändå för att ringa och rådfråga vet. Nån gång när jag tidigare ringt och frågat om ögoninflammation (då var inte ögat svullet utan det rann bara och var rött) så har de rekommenderat koksalt lösning och/el ögonsalva från apoteket.

Iom att åbäket inte gillar det här med koksalt i ögonen så tänkte jag mest fråga om salvan. Men vet som jag pratade med tyckte det lät allvarligt och ville komma och titta på det. Inte säger man ju nej då, och så tänkte jag att ett svullet öga kanske är värre än om det bara runnit och varit rött.

Sen när vet väl kommer hit (en annan än den jag pratade med på telefon) så säger hon efter att ha tittat på ögat: 'det här hade du klarat med koksalt'. Mitt förtroende för veterinärer fick ju sig en fin skjuts då. :mad:

Iom att det lät såpass allvarligt i telefon så anmälde jag inte. Kan ju inte åka med en häst som inte ser ordentligt på ena ögat. När vet kom så hade tiden för anmälan gått ut.

Nu är jag verkligen glad. Borde givetvis ha anmält ändå och strykt om det hade behövts. Ja,ja då vet jag till nästa gång.

Tar nya tag den 20 el 27. Och då ringer jag kusk tidigt i veckan så jag får den jag vill ha.

Stackars dig :cry:, men samtidigt är ju det här med ögon inte att leka med.

Det går fler provlopp och tänk vad laddad du kommer att vara då :bump:

"bara att bryta ihop och kila vidare".......eller hur var det nu....... :confused:

Skynda dig att lasta hästen och kom till "oss", jag lovar att om jag ser ngn virrhöna på stallbacken som det står "hjälp" i pannan på :angel: så ska jag ta hand om dig och fixa dig både vagn och kusk... :)

Jäklar vad du var tidigt uppe. :) Själv har jag haft sovmorron till åtta :eek: iom att syrran är hemma och fixar stallet.

Vore det kortare så skulle jag åka till Vitsand på en gång.

Nej det är ju inte det. Det värsta (?) var att vet frågade flera gånger om det verkligen bara var ögat hon skulle titta på och inget annat. Hon tyckte att det är alldeles för dyrt att ta ut distriktare. :crazy:

Hihi...du påminner om en kompis till mig(FarmenVirre :angel:) i början av hennes aktiva travkarriär :rofl: :rofl: :rofl: Hon var(ÄR) helt sanslös...men det fanns iallafall inga oställda frågor...mundiarre har hon alltid haft :rofl: :rofl:

Det ordnar sig skall du se...folk är hjälpsamma :bow: :bow:

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 037
Senast: alazzi
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har haft åldersnojja i stort sett hela mitt liv. Jag har verkligen varit skräckslagen inför tanken på att bli gammal, och tyckt att...
2
Svar
20
· Visningar
5 828
Kropp & Själ Anonymt nick. Gör som andra. Varnar för långt inlägg. Jag har inga som helst bekymmer i världen e g e n t l i g e n men mår piss. Var...
2
Svar
31
· Visningar
2 659
Senast: Estrella
·
Skola & Jobb Efter att ha levt nu X antal månader tillsammans med min pv har vi kommit underfund med att hans grundskoleutbildning är/var kass i...
Svar
7
· Visningar
1 182
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Skadade hästar och konvalescenter
  • Senskada pga spark