Mer Protein i fodret?

L

LillDalin

Har fått beordringar om att min häst behöver mer protein i sin foderstat för att bygga mer muskler, just nu går hon bara på Lusern och Korn då hon blir så otroligt het av att gå på bla havre och Grund. Någon som har något förslag om vad för foder man kan ge i denna situation?

Har läst gammla trådar men inte hittat nått om detta och vill gärna ha lite tips och råd om hur jag ska göra.

Sv: Mer Protein i fodret?

Har du analyserat grovfoder och uträknad foderstat utifrån det?
Eller fodrar du "på känn"?

OM du fodrar på känn, lägg då på mer lusern - det är proteinrikt och är dessutom ett grovfoder = det gör inget om det skulle bli proteinöverskott just eftersom proteinet kommer från grovfoder...

Byt kornet mot ännu mer lusern, eller mot något annat proteinfodermedel beroende på hur mycket protein som fattas.

Håller med dom andra. Lusern är proteinrikt! Går bra o ger hästen enbart lusern. Vill hästen ha lite mer än lusern kan du blanda med något "färdigfoder".
Beror på vad ditt grovfoder har för värdena.

Min fölmärr älskar lusernhack, mer än pelletsen.

Är det riktat till mig :confused: Eller menade du till TS? :angel:

Har fått beordringar om att min häst behöver mer protein i sin foderstat för att bygga mer muskler, just nu går hon bara på Lusern och Korn då hon blir så otroligt het av att gå på bla havre och Grund. Någon som har något förslag om vad för foder man kan ge i denna situation?

Jag gillar ju Krafft Protein. MYCKET protein per kg foder. Men; det gäller nog att veta vad man har för analysvärden i sitt grundfoder för att kunna ge rätt mängd av just Krafft Protein.

Annars är ju gräset som växer nu en ypperlig proteinkälla!

Undrade när jag läste ditt inlägg:
Beordrad av vem?

Annars har du fått många bra svar i tråden.

Just nu; GRÄS! Finns i överflöd. Går inte hästen på bete så repa eller slå eget gräs och byt ut en del av höt.

KRAFFT Protein är ju bra om man inte vill ge så stor mängd eftersom det innehåller så mycket protein per kg. Ungefär lika mycket som soja om jag inte minns fel. Fast soja kostar ungefär en fjärdedel...;)

Sara

Har fått beordringar om att min häst behöver mer protein i sin foderstat för att bygga mer muskler, just nu går hon bara på Lusern och Korn då hon blir så otroligt het av att gå på bla havre och Grund.

Vill bara påpeka att havre och Grund inte ens är aktuellt när du vill öka proteinintaget - de klassas som energifoder och innehåller inte särskilt mycket protein (likadant med korn by the way).

Däremot är lusern ganska proteinrikt. Dock inte så pass att det räknas till proteinfodermedel (som t ex soja gör).

Det gäller att veta hur mycket protein som behöver tillsättas, för att veta vad och hur mycket du ska ge av. Det kan du veta genom att analysera grovfodret du ger o se hur mycket som fattas.
Ibland räcker lusern nåt kilo, andra gånger får man ge betydligt starkare proteinmedel.

Jag har en treåring som tyvärr varit tunn över ryggen även om han varit skaplig över revbenen.

När jag räknat på honom så ska både energi och protein räcka gott och väl till hans behov. Men givetvis behövde han mer protein eftersom han var för tunn.

Steg 1 på honom var att tillskottsfodra med lusern, men det hände tyvärr inte något.

Steg 2 var att tillsätta soja utöver den lusern-giva han får. Nu står han på ca 300 g (4,5 dl) soja om dagen och resultatet är häpnadsväckande. han blir finare och finare för var dag som går. Nu har han bara stått på så pass hög giva den sista veckan eftersom soja vänjs in långsamt men det har absolut fungerat.

Hur blandar du med soja i övriga foder? Lusernpellets eller lusernhack?
Blandar du soja med uppblötta betforn? Är helt grön på sojamjölen.

Hur blandar du med soja i övriga foder? Lusernpellets eller lusernhack?
Blandar du soja med uppblötta betforn? Är helt grön på sojamjölen.

Mina yngre förmågor äter det som det är så det blandas med havre, betfor och lusernpellets de måltider de får det och bara läggs på havre som de får vid insläppet.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 856
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Jag behöver få i min unghäst (blir 1 år i maj) både mer energi och protein. Han får bra hö (kvot 6,2) men får inte i sig tillräcklig...
Svar
18
· Visningar
1 475
Senast: SiZo
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 981
Foder & Strö Hej alla kloka hästmänniskor, Jag har en 6-årig PRE-hingst, han är ca 165 cm hög och nätt i typen. Väger just nu ca 440 kg, han bör...
Svar
18
· Visningar
2 048
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka