Mer och mer kvarka

Seabaz

Trådstartare
Funderade ett tag på om denna tråd skulle ligga här eller någon annanstans men men.

Jag tycker jag läser varje vecka om nya stall som fått kvarka och också om stall som 'äntlihen fria från kvarka'.

Känns lite som att kvarka har blivit vardagsmat? Min fråga är vad tror vi det beror på?

Importerar vi mer hästar idag till ridskolor? Är kontroller på tävlingar hos ridklubbar inte tillräckligt bra? Är det vi hästmänniskor som inte tänker oss för när man besöker olika stall i samma skor/ridkläder?

Sista idioten är ju inte född då jag hörde för inte så längesen om en hästmänniska som misstänkte kvarka på sin häst, lastade den och körde in den till en djurklinik för provtagning :banghead:
De andra kunderna som var där för utredning av sina hästar blev ju livrädda och lastade och åkte hem...

Men i alka fall... är det vanligare idag eller är det bara att man hör mer om det då det finns mer 'häst medier' idag som skriver om det?

Funderade ett tag på om denna tråd skulle ligga här eller någon annanstans men men.

Jag tycker jag läser varje vecka om nya stall som fått kvarka och också om stall som 'äntlihen fria från kvarka'.

Känns lite som att kvarka har blivit vardagsmat? Min fråga är vad tror vi det beror på?

Importerar vi mer hästar idag till ridskolor? Är kontroller på tävlingar hos ridklubbar inte tillräckligt bra? Är det vi hästmänniskor som inte tänker oss för när man besöker olika stall i samma skor/ridkläder?

Sista idioten är ju inte född då jag hörde för inte så längesen om en hästmänniska som misstänkte kvarka på sin häst, lastade den och körde in den till en djurklinik för provtagning :banghead:
De andra kunderna som var där för utredning av sina hästar blev ju livrädda och lastade och åkte hem...

Men i alka fall... är det vanligare idag eller är det bara att man hör mer om det då det finns mer 'häst medier' idag som skriver om det?

Jag tror (tyvärr) att det beror på att ridskolorna importerar mera hästar. Visst, jag har absolut hört om kvarka i privatstall också, men det känns som att många utbrott börjar på ridskolor, som sedan sprider sig till privatstallen i området.

Sen att privat-folket kanske inte alltid respekterar karantänen utan åker ut och tävlar ändå...

Vi åker om kring mer medhästarna nu än på -80. Nu har väldigt många egen transport o åker o tränar. Förr fick vi stå i kö till hyra av transport o hade man tur var man först. Det bidrar säkert att smittan ökar.

En smittad häst hostar i ridhuset o det är fler efter den som tränar o det tar några dagar innan man förstår att hästen är sjuk o smittan kommit till fler hästar osv

Det var ett stall här i närheten som fick kvarka och jag pratade med en av dom som hade sina hästar i stallet. Hon sa det att folk ojar upp sig lite för mycket. De vågade inte ens rida förbi gården som var drabbad. Det var som hon sa att många inte vet att det endast smittar nos mot nos och inte via luften, samt att det kunde i princip jämföras med en rejäl influensa.

Jag tror (tyvärr) att det beror på att ridskolorna importerar mera hästar. Visst, jag har absolut hört om kvarka i privatstall också, men det känns som att många utbrott börjar på ridskolor, som sedan sprider sig till privatstallen i området.

Sen att privat-folket kanske inte alltid respekterar karantänen utan åker ut och tävlar ändå...

Å andra sidan åker inte ridskolehästar runt bland olika ridklubbar och tränar och tävlar lika mycket som privathästar utan är oftast bara på ridskolan. Finns säkert undantag men det är nog vanligast att en ridskolehäst är på en anläggning mer än privathästarna är.

Folk har för dåliga isoleringsrutiner vid införsel av nya hästar och man är så snabba på att ut och åka efter att karantän är släppt, istället för att ha lite is i magen så kör man på direkt så fort det är fritt fram.

Visst finns det de stall som får in smittan av ren otur, och som har gjort allt både före och efter för att förhindra smitta, men sen finns det en del där åtminstone inte jag blir så förvånad att stallet upprepade gånger drabbas av olika typer av smitta.
Jag var i höstas med om att en stallägare utan att fråga mig erbjöd min häst mat ur en främmande (använd) hink tillhörandes någon annan häst när vi var där på besök. Alltså, vi tillhörde inte stallet, människan hade ingen aning om vad jag hade för häst eller vad den kom ifrån, och vi var bara där högst tillfälligt. Tack och lov åt inte min häst nåt, men jag har inte satt min fot där igen. I min värld är det helt oacceptabelt och en väldigt basal sak för att undvika smittor.

Även byte av kläder, skor osv mellan stallar och att vara noga med tvätt om man misstänker att man har kommit i kontakt med smitta. Man delar inte utrustning och andra "personliga" tillbehör mellan hästarna utan försöker att särskilja så gott det går. Helt vanliga, enkla hygienrutiner som tillämpas inom humanvården varje dag men jag upplever att det slarvas inom hästhållningen på många ställen.

En annan sak som jag försöker hålla på iallafall när jag har hästar som ska ut och åka: jag chansar inte, vid minsta misstanke om eventuell smitta hos egen häst eller i stallet där jag ska/tillhör, så stannar jag hemma tills faran är avblåst.
Jag går heller inte runt och "gosar" med hästar som inte är mina egna även om jag har bytt kläder. Jag försöker undvika närkontakt så gott det går och håller ett avstånd.

Dagens kvarkatest är bättre och får fler träffar. Sociala media gör att man får reda på många fall man aldrig fått reda på tidigare, det är svårt att avgöra om vi har mer eller minde knarka utifrån det.

Jag tror inte det går att skylla kvarka på.imorter. Det är en sjukdom som finns i landet och det finns många friska smittbärare.

Vi åker om kring mer medhästarna nu än på -80. Nu har väldigt många egen transport o åker o tränar. Förr fick vi stå i kö till hyra av transport o hade man tur var man först. Det bidrar säkert att smittan ökar.

En smittad häst hostar i ridhuset o det är fler efter den som tränar o det tar några dagar innan man förstår att hästen är sjuk o smittan kommit till fler hästar osv
Kvarka smittas inte genom luften utan genom kontakt och utrustning.

• Gilla
Reactions: Ray
Kvarka har förmodligen inte ökat (vilket är förvånande med tanke på hur mycket folk åker runt med sina hästar) utan det är testerna som har blivit bättre och det är inte importerna som är problemet eftersom kvarka alltid har funnits i Sverige. Idag får man också snabbt veta att kvarka har blossat upp, det fick man inte veta förr om man inte höll till i ett visst stall där hästarna fick kvarka. Det var knappast något som rapporterades om i dagstidningarna om det inte handlade om att travet var inställt pga kvarka.

Problemet är folk som springer runt i olika stall och klappar hästarna utan att sedan byta kläder, hjälm och skor och rengöra sig själv och grejerna innan kontakt med nästa häst. De får sekret på sig och går till nästa häst och för därmed smittan vidare. Den smittovägen är den vanligaste. Om man som den som @RedHyuuga pratade med tror att det bara smittar nos mot nos och bara är som en influensa bör man läsa på. Det räcker med lite sekret, en häst luktar på något och nästa häst luktar på samma och blir smittad och det är bra mycket värre än en influensa. Det, att sprida sådana osanningar som att de måste mötas nos mot nos för att smittas och att det bara är som en influensa ser jag däremot som riktigt farligt och en potentiell smittorisk eftersom man då riskerar att inte vara så noga som man bör för att förhindra smittospridning.

Snarare så att många på en ridskola även vistas i andra stall och har dålig koll på hur smitta funkar men även många gästande hästar som är där för träning eller tävling.

Sedan oxå att större stall där många vistas hör man mer ifrån än lilla privat stallet med 2 hästar.

Kvarka har förmodligen inte ökat (vilket är förvånande med tanke på hur mycket folk åker runt med sina hästar) utan det är testerna som har blivit bättre och det är inte importerna som är problemet eftersom kvarka alltid har funnits i Sverige. Idag får man också snabbt veta att kvarka har blossat upp, det fick man inte veta förr om man inte höll till i ett visst stall där hästarna fick kvarka. Det var knappast något som rapporterades om i dagstidningarna om det inte handlade om att travet var inställt pga kvarka.

Problemet är folk som springer runt i olika stall och klappar hästarna utan att sedan byta kläder, hjälm och skor och rengöra sig själv och grejerna innan kontakt med nästa häst. De får sekret på sig och går till nästa häst och för därmed smittan vidare. Den smittovägen är den vanligaste. Om man som den som @RedHyuuga pratade med tror att det bara smittar nos mot nos och bara är som en influensa bör man läsa på. Det räcker med lite sekret, en häst luktar på något och nästa häst luktar på samma och blir smittad och det är bra mycket värre än en influensa. Det, att sprida sådana osanningar som att de måste mötas nos mot nos för att smittas och att det bara är som en influensa ser jag däremot som riktigt farligt och en potentiell smittorisk eftersom man då riskerar att inte vara så noga som man bör för att förhindra smittospridning.
Nu menade inte den jag pratade bokstavligen talat nos mot nos, mer precis som du skriver där om att de nosar på något där smittan finns, dvs det smittar inte via luften. Det var ju så den där ridskolan gjorde som smittade ner alla sina hästar medvetet, tog lite smitta på en duk och sen lät alla hästarna lukta på det.
Hon sa inte att det var exakt som influensa, mer en liknelse för att det är lättare för vissa att förstå vad kvarka är för något då. Vissa tror ju att det är domedagen och jorden går under, men riktigt så illa är det inte även om det är illa.

Problemet är folk som springer runt i olika stall och klappar hästarna utan att sedan byta kläder, hjälm och skor och rengöra sig själv och grejerna innan kontakt med nästa häst. De får sekret på sig och går till nästa häst och för därmed smittan vidare. Den smittovägen är den vanligaste.
Visst är det här ett problem men är det problemet verkligen större idag än för 10 år sedan? Jag kan inte minnas att jag någonsin hört något om smittspridningrisker med kläder när jag var barn.
Jag tror att det största problemet är att samhället är så jag centrerat. Jag har bokat min träning och betalat den då ska jag få träna. Att Lisas häst står med feber spelar ingen roll. Det här ser man ju i många situationer bla i trafiken där räddningpersonal och vägarbetare lever ett mycket farligt liv för att folk inte tar hänsyn utan bara tänker på sin egen tid.

Nu menade inte den jag pratade bokstavligen talat nos mot nos, mer precis som du skriver där om att de nosar på något där smittan finns, dvs det smittar inte via luften. Det var ju så den där ridskolan gjorde som smittade ner alla sina hästar medvetet, tog lite smitta på en duk och sen lät alla hästarna lukta på det.
Hon sa inte att det var exakt som influensa, mer en liknelse för att det är lättare för vissa att förstå vad kvarka är för något då. Vissa tror ju att det är domedagen och jorden går under, men riktigt så illa är det inte även om det är illa.

Att hästen dör är för mig så illa det kan bli. Visst, jorden går inte under men att min häst dör är tillräckligt illa för mig. Att hästen ska behöva betala för ännu ett misstag människan gör ser jag inte som okej överhuvudtaget. Det är illa nog för allt för många hästar och de får stå ut med allt möjligt pga människans okunskap. Påstår man att det är som en influensa så är man ute och seglar. En häst med den variant som kallas lätt blir jättesjuk, kan få svårt att äta och riskerar därmed kolik med allt vad det innebär. En häst som får bölder dessutom... Ja jag kan inte beskriva hur förbannad jag blir på människor som negligerar en så allvarlig sjukdom.

Jag vet en "uppfödare" dvs. inte seriös överhuvudtaget som smittade alla sina uppfödningar med kvarka när de var runt året. De som dör de dör och de som överlever överlever resonerade hen. Hen menade att det var bättre att de dog innan hen hade lagt ner några pengar på dem. Sjuk i huvudet skulle jag vilja säga. Helt vidrigt att någon kan bete sig så mot sina djur. Hen har djurförbud nu tack och lov men hen höll på alltför länge med sin sjuka verksamhet.

Visst är det här ett problem men är det problemet verkligen större idag än för 10 år sedan? Jag kan inte minnas att jag någonsin hört något om smittspridningrisker med kläder när jag var barn.
Jag tror att det största problemet är att samhället är så jag centrerat. Jag har bokat min träning och betalat den då ska jag få träna. Att Lisas häst står med feber spelar ingen roll. Det här ser man ju i många situationer bla i trafiken där räddningpersonal och vägarbetare lever ett mycket farligt liv för att folk inte tar hänsyn utan bara tänker på sin egen tid.

Nej det problemet har alltid funnits. Folk har noll koll helt enkelt och förstår inte hur allvarligt det kan bli. När vi fick in kvarka på den ridskolan jag jobbade på var folk verkligen helt dumma i huvudet. Smög sig in och försökte på alla vis att komma runt det faktum att hela ridskolan var satt i karantän.

På vårt inbjudningbrev, när eleven blev erbjuden plats på ridskolan stod det tydligt hur viktigt det var att förhindra smittspridning och vikten av att inte använda samma kläder och saker i olika stall. På alla tävlingar fick alla information innan om att de inte fick gå genom stallet vare sig med eller utan häst och det satt skyltar på dörrarna. Ändå gjorde folk tvärtom. Det är som att vissa inte kan se längre än näsan räcker och det är precis som du skriver, det är jag jag jag som gäller, resten struntar folk i men de kan gnälla som sjutton och ska ha tag i den skyldige när deras egna häst blir sjuk.

Att hästen dör är för mig så illa det kan bli. Visst, jorden går inte under men att min häst dör är tillräckligt illa för mig. Att hästen ska behöva betala för ännu ett misstag människan gör ser jag inte som okej överhuvudtaget. Det är illa nog för allt för många hästar och de får stå ut med allt möjligt pga människans okunskap. Påstår man att det är som en influensa så är man ute och seglar. En häst med den variant som kallas lätt blir jättesjuk, kan få svårt att äta och riskerar därmed kolik med allt vad det innebär. En häst som får bölder dessutom... Ja jag kan inte beskriva hur förbannad jag blir på människor som negligerar en så allvarlig sjukdom.

Jag vet en "uppfödare" dvs. inte seriös överhuvudtaget som smittade alla sina uppfödningar med kvarka när de var runt året. De som dör de dör och de som överlever överlever resonerade hen. Hen menade att det var bättre att de dog innan hen hade lagt ner några pengar på dem. Sjuk i huvudet skulle jag vilja säga. Helt vidrigt att någon kan bete sig så mot sina djur. Hen har djurförbud nu tack och lov men hen höll på alltför länge med sin sjuka verksamhet.
I och för sig, men ska man se det så kan alla människor bli sjuka och dö. Jag anser inte att det är så stor skillnad på häst och människor (nu pratar jag om sjukdomar med dödlig utgång), det är lika illa vilket som, men vad jag förstått överreagerar en del, många gånger går det inte ens så långt. Huvudsaken är att den får rätt behandling istället för att ta ut något i förskott,

Kvarka smittas inte genom luften utan genom kontakt och utrustning.
Kvarka smittar genom droppar också. Vid exempelvis en nysning så kan den smitta på hyfsat avstånd. Risken att smittas genom att rida förbi en gård med knarka är någonstans mellan minimål och obefintlig om man håller sig på 10meters avstånd från hästar och inte rör något.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 701
Senast: Lhas
·
Z
Hoppning Förra sommaren köpte jag ett 6årigt sto med kanon stam (Heartbreaker) som mer eller mindre hade varit vanvårdat i hela sitt liv. Ingen...
2
Svar
23
· Visningar
3 802
Senast: zoowie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hundarna parade sig-vad gör vi?
  • Kattbilder #10