Mer i utbud

Niela

Trådstartare
Ja jag sitter här och kollar runt på mina 2 hemma klubbar och på en gång tänker jag på hur lite utbud de finns i tävlingsväg..
Det är nästan bara ungdomarna som de finns aktiviteter för inte för de är fel på någe vis.Dom är ju våran framtid:love:

Men för oss som inte vill tävla på seriös nivå känns de som om utbudet är extremt magert.
Några få långritter om året som brukar bli 2-3 st om året det är allt nästan..

De jag saknar är följande

Fler uteritter
små blåbärshopptävlingar
Små lätta blåbärsdressyrtävlingar
Distans tävlingar
5 kamp
Prova på fälttävlan
Prova på AK
Prova på trail mm mm
allt är ju självklart enbart på hobbynivå man träffas har roligt kanske att man kan avsluta med lite grillning.

Den som vinner kanske kan vinna en fin lädergrimma eller nått de ska alltidå inte bara på blodigt allvar=)
Utan mer för oss hobbyryttare

Men framförallt träningar för oss äldre över 25 år typ varje onsdag på banan träning för oss äldre.
Träningsläger för oss äldre.

Nu låter de som om jag är lastgammal med mina 26 år men igämförelse med ungdomarna på sidan så är man nog de:D

Fler än jag som reagerat på detta magra utbud för oss på fritids sidan??

Sv: Mer i utbud

Det är inte priser och utbud som det handlar om i de flesta fall. Det handlar om att det inte finns folk som vill engagera sig, många vill delta, men inte vara funktionärer. Då kan man inte få igenom en massa olika aktiviteter heller. Men jag är övertygad om att din/dina föreningar mer än gärna tar emot dina aktiviteter med öppna armar om du själv kanske kan vara med och organisera.

Det är inte priser och utbud som det handlar om i de flesta fall. Det handlar om att det inte finns folk som vill engagera sig, många vill delta, men inte vara funktionärer. Då kan man inte få igenom en massa olika aktiviteter heller. Men jag är övertygad om att din/dina föreningar mer än gärna tar emot dina aktiviteter med öppna armar om du själv kanske kan vara med och organisera.

Det problem vi har i vår förening är även att mycket ställs in pga för få anmälningar och då tappar man till slut orken. men jag tycker att flera av Nielas ideer lät roliga så det kan säkert dra folk!

Ja då får amn väl ställa upp själv då..
Man ju både vara med å stå som funktionär=)
Har man hjälp av hästskötare går de ju utan prolem=)

Hade jag haft egen gård hade ajg anordnat minst en tävling i månaden på hemmaplan som får fick komma på=)

Ja min klubb ena iaf ligger i strömsholm me dotroliga möjligheter till bla prova på fälttävlan galopp bana har vi så varför inte ha islandshäst galopp??
Finns de ardennergalopp så ska man väl kunna köra ett isis rejs:D

Det krävs mer än man tror och det måste finnas minst en ansvarig på varje plats så att säga, det krävs mycket folk helt enkelt och att få folk att ställa upp är inte så lätt som man kan tycka att det ska vara. Tyvärr så bränns folk ut och tycker att det blir trist att hjälpa till...

Fast det är synd att ingen vill ställa upp..
Jag är iaf en som gärna ställer upp för att få fart på klubbens utbud=)
Kan nog skrapa fram några till som inte har islanddhsäatr men som endå kan ställa upp för att det är roligt=)

Jag och många andra ställer också alltid upp. Men det håller tyvärr inte i längden, det gör att man tappar sugen till slut också.. :( man står med förberedelser fram till städning av anläggningen efteråt. Det tar på krafterna, men det är roligt och jag älskar hjälpa till, men det är jobbigt.
Tyvärr är det så att vi på våra tävlingar "tvingar" folk att ställa upp under tävlingsdagen genom att sätta upp alla på funktionärsuppgifter och dessa måste man ställa upp på för att få lov att tävla. Deras namn ropas upp i högtalarna om de inte kommer till sina uppskrivna platser.
Att annordna en tävling med iställningen att det löser sig plats är omöjligt, folk har svårt att resa sin lilla rumpa och hjälpa till, tyvärr är det så och som också skrevs ovan är det många tävlingar som blivit inställda just på grund av detta.

Ja nä så ska de ju inte va.. men kan kanske skulle införa för att få va med i klubben måste man ställa upp på minst 2 tävlingar??
Eller ha en funktionärsavdelning.Folk som inte tävlar men endå vill va med och titta..
Jag tävlar ju typ inte pass så jag skulle lätt kunna tänka mig ställa upp som funkionär som passtävlingar.

Och alla medryttare som finns till alla hästar.. fram med dom låt dom få jobba lite:D

Jag tillhör skaran som oxå skulle önska fler aktiviteter på lägre nivå, men inte hjälpt till som funktionär för att "dra mitt strå till stacken" (har inte utnyttjat några aktiviteter heller än så jag skäms inte än).

I vår klubb (djarfur) hålls två kvällstävlingar på sommaren, helt inoficiella och alldeles lagom för "blåbären" :) Tyvärr har jag inte haft möjlighet att åka eller haft en häst som jag ansett duga att visa upp ens som blåbär, men iår blir det nog t.o.m. två hästar på banan för min del! Om jag vågar!

Det här med funktionärsbiten undrar jag lite över- hur syr man ihop att tävla själv och samtidigt ha en funktionärsuppgift? Min ena häst står inte still i hästtransporten nån längre stund, och att lämna i en liten "hafsigt" uppsatt plastpinnehage skulle jag inte våga på en så aktiv plats. Hur är det vanligast att man gör?

När det gäller att hjälpa till under en dag när man själv tävlar, så brukar vi (tävlingsansvarig) lägga upp det så att man inte behöver hjälpa till tex innan man själv tävlar om man nu är nervös eller liknande. Hästen står i box eller i uppbyggd hage, vi har dock alltid ström med oss på hagen, vill inte riskera att få en lös häst på tävlingsplatsen.. Men sånt brukar funka bra får jag nog säga, vet ingen som brukar ha problem med att ha hästen ståendes i hage eller i box.
Det är säkert en vanesak för hästen.

Vi har även gjort så att kan man inte ställa upp själv, av olika anledningar, så ska man ha någon ersättare - en snäll mamma eller pappa, eller varför inte en kompis.

Man kan leja bort funktionärsplatsen till en familjemedlem eller liknande om man vill. Bara man ansvarar för att någon är på plats brukar det inte vara några problem.

Sen får du väl bygga en ordentlig hage, tre trådar och med el till, då brukar till och med min rymmarhäst stå kvar i hagen. ;)

Det är här vi hästskötare kommer in:love: dom fixar hästen de skrittar fram så det är bar att hoppa upp minuten innan in och tävla sen hoppa av och sen hjälpa vidare på tävlingen.
Så sköter skötaren resten och åker hem med hästen =)

Om nu alla kan fixa en superbra hästskötare iof0)=)

Många bra ideer du har men problemet är att några få eldsjälar få ta allt ansvar med anmälan, organisation, startlistor, domare, fika, städning, tillstånd (ev), ja vad som helst. Och då tröttnar man när ingen kan/vill hjälpa till.
Gissa vad jag gjort under åren?

Fast om man enbart håller på med sånt då.. likaväl som det finns en kassörska i klubben, ordförande mm.De tar amn ju inte på sig om man inte är berädd att jobba mer än vad amn får..

Samma sak som funktionär.. man gör de för de är roligt och har inga krav att få tillbaks mer än en rolig dag med mkt tävlanden=)

Man gör de för sin egna och klubbens skull..

Och om man gör som så att alla som är aktiva tävlande.. tävlar du 3 ggr på ett år måste du hjälpa till på 3 tävlingar osv.
Annars får man inte tävla alls..
Hårda regler men vad gör man inte när folk bara ska ha och ha och aldrig ge??

Man kan inte bara tävla utan att hjälpa till så är de ju!

Och vill man så finns de ju massor att få tag på.. kompisar släkt mm mm

Det är här vi hästskötare kommer in:love: dom fixar hästen de skrittar fram så det är bar att hoppa upp minuten innan in och tävla sen hoppa av och sen hjälpa vidare på tävlingen.
Så sköter skötaren resten och åker hem med hästen =)

Om nu alla kan fixa en superbra hästskötare iof0)=)

Du som tävlar måste göra i ordning din häst själv, och rida fram den själv. Det får ingen annan lov att göra. Man kan få hjälp av tränare eller liknande, men de får inte sitta upp på hästen.

Tja köra till å från tävlingen de får väl vem som helst göra elle rmåste de vara den som tävlar de med??
Sikka knäppa regler de finns=)

Tja köra till å från tävlingen de får väl vem som helst göra elle rmåste de vara den som tävlar de med??
Sikka knäppa regler de finns=)

Vem som kör till tävlingen har ju inte med din tid på tävlingsplatsen att göra? Det var ju det som kom upp för att du som tävlande skulle spara tid genom att låta någon annan rida fram och göra i ordning hästen.
Det tycker inte jag är fel faktiskt, har man kommit så långt att man ska tävla, då ska man kunna göra i ordning sin häst också tycker jag.

Vem som kör till tävlingen har ju inte med din tid på tävlingsplatsen att göra? Det var ju det som kom upp för att du som tävlande skulle spara tid genom att låta någon annan rida fram och göra i ordning hästen.
Det tycker inte jag är fel faktiskt, har man kommit så långt att man ska tävla, då ska man kunna göra i ordning sin häst också tycker jag.

Men ibland är det så att man tävlar fler än en häst på samma dag, och då är det faktiskt ibland väldigt lite tid i mellan. Då skulle det vara bra med en hjälpande hand!

Men ibland är det så att man tävlar fler än en häst på samma dag, och då är det faktiskt ibland väldigt lite tid i mellan. Då skulle det vara bra med en hjälpande hand!

Ja absolut! Det blir ju så, men i de flesta fallen då kan man ju ha någon vän eller släkting som kan ställa upp på ens funktionärsuppgifter. Eller så kan man hjälpa till efter tävlingensslut. Det är då det bara brukar finnas ett fåtal personer kvar som hjälper till.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Stor enkel hundras med lagom driv
  • Hjälp

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka