Mer hö när det är kallt?

Sv: Mer hö när det är kallt?

jag ger mer hö när det är kallf för att hästen skall hålla värmen nu har de visserligen fri tillgång i hagen o vi försöker lägga in så det inte är slut i boxen också men det går åt mer hö när det är kallt de äter mer...

när en häst äter grovfoder så i tarmarna så bildas det värme när de bryter ner det så de blir varma.....

Svarar på alla som skrivit till mig.

Halm finns typ inte att få tag i här, vet ingen som använder sig av halm... Och lusern tål han inte då det är melass i, och kvarnbyfoders (som är utan melass) finns inte här...

Om värmen bildas när tarmarna jobbar, då borde man ju ge mer foder dagen innan det är kallt? Fodret stannar ju i grovtarmen några dagar? Eller tänker jag fel nu? (och jag veta tt det är bevisat att mer hö värmer lika bra/bättre än ett tjockare täcke, men fick en funderare)

Ger ni mer hö när det blir kallare?
För liksom, om min häst ska ha 10 kg hö när jag räknat ut hans foderstat, och det blir för mkt med 11-12, är det bättre att ge det ändå för att de "håller värmen" bättre eller vadå?
Varför ger man mer hö när det är kallt/Gör ni det?

Det finns uträkningar på detdär, tror jag har sett det i Ridsport nån gång.... Kommer inte ihåg exakt vad det stod, men det stod iaf vid vilka temperaturer man ska ge si o så mkt mer grovfoder. Så visst ska dom ha mer när det är kallt.

ooh, värnbergs orion var pappa till hagens gigolo,
bästa connemaran någonsin :/
Gigolo kommer jag också ihåg, jättesöt! Tyvärr gav Orion en hel del nerver (Estep fick nog de flesta:) ) Men snygg var han. Estep ser du en liten bild på här vid sidan.Bilden är tagen i höstas. Rätt gråhårig nu men han var mörkbrun förrut:D

Naaaw.. hur stor är han?
Gigo var ju skimmel.
Inga nerver på hinder, men väldigt "hoppig" inför dem ^_^

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 557
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 160
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
729
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
803
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden V