Mer hö när det är kallt?

Hagens_Zorba

Trådstartare
Ger ni mer hö när det blir kallare?
För liksom, om min häst ska ha 10 kg hö när jag räknat ut hans foderstat, och det blir för mkt med 11-12, är det bättre att ge det ändå för att de "håller värmen" bättre eller vadå?
Varför ger man mer hö när det är kallt/Gör ni det?

Sv: Mer hö när det är kallt?

Jag ger min mer hö när det är kallare.Han har fri tillgång redan men jag vet på tungefär vad han äter och han äter några kg till om det är kallt eller ruggigt för att hålla värmen helt enkelt. Dock har jag ett hö med ok kvot som gör att jag kan ge mer av det.

En normal oklippt häst behöver mer hö/grovfoder när det är -15 grader eller kallare. Då är man utanför hästens termoneutrala zon.

Det man är ute efter är ff a spillenergin som blir vid hästens förbränning/omvandling av grovfodret.

okej, du menar yttertemperatur, inte inne?
men om det är typ 7-8 minus så ger du inte annorlunda?

okej, du menar yttertemperatur, inte inne?
men om det är typ 7-8 minus så ger du inte annorlunda?
Det är när det är kallare än -15 som hästen måste använda energi ur fodret för att hålla sig varm, är det varmare behövs inget tillägg för kyla.

(Ps. Jag har också en Hagens-ponny, men en något äldre årsmodell, född 1978 :) )

Japp, precis yttetemperaturen. I o f s kan en del hästar behöva extra hö inne vid högre temp. eftersom de då inte har möjlighet att anpassa sitt rörelsemönster efte temperaturen på samma sätt.

Och självklart kan den nedre gränsen vara individuell. en del hästar är riktiga fryslortar.

Om du inte har en bra kvot på höet då? Min häst frös igår när dom kom in (va nästan -20 ute, och han hade sitt tjockaste täcke med hals) :( Men om jag ökar höet måste jag öka på sojamjölet för att behålla kvoten jag vill ha... Hur gör ni då?

Det finns diskussioner om detta med kvotens viktighet.

När hästarna fryser är det extra energi de behöver, det går inte åt speciellt mycket extra protein. Förmodligen är det kanske inte heller så många dagar om året som det är mer än minus 15 grader att det gör så mycket om kvoten just de dagarna blir fel.

Fast det svåra är att jag är inhyrd långt från där jag bor/går skola. Så jag har ingen möjlighet att göra maten samma dag och jag litar inte alltid på väderprognosen så jag vill inte chansa och göra mer mat tillnästa dag om det inte behövs. Han får redan nu ett överskott på energi...

Överskott på energi är inte säkert att det hjälper hästen när det är kallt. Det är egentligen den värme som blir när hästen smälter maten som de har nytta av när det är kallt. Dvs den energi som går till spillo i vanliga fall.

Kan du inte be stallpersonalen att ge extra om det är -15?

ja min häst får mer hö på vintern än på sommaren. Nu får hon 15 kg och när det var ännu kallare 16-17 kg. På hösten och våren får hon runt 12 kg och under sommarmånaderna kanske 8 kg,t.o.m mindre ibland beroende på gräset.

Ja, är det skitväder /regnar och blåser konstant) eller är kallare så ökar vi maten. De har i det närmaste fri tillgång, dvs får med sig ca 10 kg ut i hagen var på morgonen, något mindre om man vet att de ska in tigogare eller om vädret är bra, mer efter hur kallt det är.

Man kan ge hästarna halm att tugga på när det är kallt också. Då påverkas inte den övriga foderstaden nämnvärt.

Men ååh vad kul! Jag är gammal UPKare så jag minns Estep!
Vad roligt! Han har lugnat sig något nu men fortfarande kan han röja ganska friskt i hagen och så (han orkar dock inte bära ryttare längre, men han är inte halt och har otroligt torra ben, och hovslagaren förundras alltid över att han fortfarande är så vig:rofl:)

Han tränade väl sin vighet ganska bra i yngre år med den farten och hoppen! Jättekul att han mår så bra ändå!

Han tränade väl sin vighet ganska bra i yngre år med den farten och hoppen! Jättekul att han mår så bra ändå!
Ja, han var ju en sjuhelsikes hopphäst, synd bara att han var så nervig, annars hade han nog gått långt. Det var ju jag (eller min mor rättare sagt) som köpte honom från uppfödaren som femåring:D Svårt att slita sig från första ponnyn, så det blev återköp när han inte kunde vara kvar på UPK längre:love:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 557
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 160
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
729
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
803
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden V