Mer getfunderingar

L

Lantlolla

Gud, egnetligen känns detta så onödigt att starta ytteligare en tråd.
Men som endel kanske läst i min andra tråd så har jag va rit inne på att skaffa ett par getter.

Nu funderar jag på att skaffa en get o en minishettis, och undrar om de skulle funka bra ihop ?

Någon som har erfarenheter?
Vore rätt kul faktiskt, funkar de inte alls så blir de självklart två små getter. Men vore himla kul om de iaf kunde dela hage?

Mvh Marica

Sv: Mer getfunderingar

När min gamla häst dog så blev min valacke ensam i hagen, jag har flera hästar, men han passar inte med dem.

Han är en ganska stor svensk varmblodsvalack på 164 cm.
Den våren hade jag mina getter lösa, och när han fick sitt lunch hö så sällskapade de och åt gärna ur samma hög.

Min hästar har inga problem att gå med getterna eller att getterna far omkring när man tar in dem.

Så du tror att de skulle funka bra att ha en get o en minishettis tillsammans då ? Så länge de funkar tillsammans ?
För vad jag har förstått så ska inte en get ha allt för mycket mat.
Jag är främst inne på afrikansk dvärgget.

Så det borde väl funka :P

Mina ponnyer fick hela svansarna uppatna av getter en vinter nar dom var utlanade till en fodervard.

Kan val saga att jag inte blev sa glad fast nog sag ponnyerna skojiga ut med totalt snaggade svansar..... det var nara svansroten kvar samt ett par cm tagel...

/KT

haha Nej vad hemskt!
Men måste väl funka med sånt bitmedel för hästar ? att ta på isåfall ?
Kan ju inte smaka gott för getterna heller ?
Kan tänkte mig hur dumt det hela hade sett ut !

Man vet inte med getter. De har de mest besynnerliga fascinationer bland mat. Det kan mycket väl vara så att de tycker att cribhalt m m smakar underbart.

Haha förvånar mig inte, får väl testa sig fram med vad de inte tycker om osv isåfall.. :P

Jag skulle fundera både en och två gånger innan jag skaffade get. De äter allt de kommer åt (behöver inte ens likna mat...) och är skitsvåra att hålla i en hage. De rymmer alltså gärna (och springer till grannnen och äter allt de hittar).

Har själv inte haft getter på tio år och jag saknar dem inte. Hästar är mycket roligare!!

skulle inte förvåna mig om getterna käkar upp svansarna iallafall ^^
getter äter ALLT och då menar jag verkligen allt.

men jag tycker om våra getter. dom är smarta och härliga. ibland lite för smarta, för dom kommer på hur man får upp haspen från insidan och så. haha. men nu är det åtgärdat med en stoor och tung hasp.

Under mina tre? år med getter, så har dom smitit kanske 5 gånger. Så det beror nog mycket på getterna, och det beror nog på sysselsättningen dom har i hagen.
Våra är inne på nätterna (i stor box) och ute på dagarna om vädret tillåter.
(dom gillar inte regn och snö, det går inte att få ut dom ur stallet då ^^)

Man vet inte med getter. De har de mest besynnerliga fascinationer bland mat. Det kan mycket väl vara så att de tycker att cribhalt m m smakar underbart.

Inte bara getter, vi har en nordsvensk hast har som ater cribhalt direkt ur burken om han far- tycker det visst ar jattegott!

/KT

Jorå att de är mästare på att ta sig ut det har jag förstått.

Tanken är väl att geten plus shettis/minishettis ska stå inne om nätterna, ute om dagarna.. under vinterhalvåret. och tillgång till vindskydd under tiden de är ute.

Dock kommer iaf geten få gå fritt när jag är hemma, jag kan tänka mig att shettisen kommer snappa upp en hel del när det gäller att följa efter matte, men vi får väl se = )

Men jag är riktigt sugen.
Skall börja göra iordning i stall och hage osv iår, och ha som projekt att under nästa sommar införskaffa mig en liten häst och en get.

(stora hästen min har vääääldig respekt för mindre djur, farliga lustiga saker! Hästar som andra djur)

ska geten gå fritt får du räkna med att du inte har NÅGRA växter kvar eller så ^^
och så får du ju se upp så att du inte har något giftigt på tomten.

Det enda vi har på trädgården är ett före detta land, som är igenvuxet av GRÄS :P och ngåra fruktträd. Det är allt varken jag eller pappa orkar rensa landet, farmor gör ett enstaka försök ibland men hon tröttna hon med :P
Så vi skulle kanske få lite snabbhjälp med de hela :P

haha jo dom verkar ha en rätt tålig mage ;)

en av våra fick i sig flugsvamp ... men.. ja, det märktes ingenting på henne heller :p
och lupiner får dom (tyvärr) i sig ganska ofta...

Pappa fick en get en gång när han fyllde år, han tyckte att gammal lekstuga var smaskens att äta på :p

Peppar peppar så har Svarta Wilma en lugnade effekt på Vita Wilma :D Så det är riktigt lugnt nu med rymningar och hyss!

Jag har dvärggetter och alla gamla fördommar ang. getter stämmer INTE på dvärgar.
Äter allt - inte sant
svåra att stänga in - inte sant
magarna tål allt - absolut inte sant

getter är mycket trevliga och personliga djur och funderar du på get så måste du ha minst två stycken helst tre eller fyra. Annars kommer de att kräva mycket sällskap av dig och då kan de börja rymma ur hagen bara för det.
för mer och matnyttig info från mycket kunnigt folk kika in på: www.alternativ.nu

Hej du!
Jag tycker absolut att du ska skaffa getter. Ja´g har 2 st och de är helt underbara, de går ihop med hästarna och tror att de är hästar själv. Hästarna tycker mycket om dem och tolererar allt de hittar på.
PIC013.jpg

PIC016.jpg

Jag har inget problem med att de äter mina plantor för de går alltid ihop med hästarna eller precis brevid hagen.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 681
Senast: Enya
·
Hundavel & Ras HejHej! Har funderat på att skaffa en till hund. Både att det vore trevligt med en lugnare hund än den jag redan har... Till och med...
2
Svar
29
· Visningar
3 861
Senast: Tonto
·
Hundavel & Ras Hejsan, Postade även detta på vovve-forumet men tänkte att det kanske finns folk här också med intressanta åsikter! :) Dvs detta...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 395
Senast: Sezziyanen
·
M
Hästmänniskan Hej allesammans! Jag har länge letat runt, på olika trådar och sidor på internet, efter tips om man vill jobba med hästar i England...
Svar
0
· Visningar
1 299
Senast: Miramax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama