Mer att tänka på i grannfejd?

Tack till alla er som brytt sig om att svara ❤️.

Utbrottet förra året kom av att han tyckte vi körde för fort på vägen så det dammade in på hans bil. Han hade redan sagt det en gång tidigare, och då saktade jag ner så jag körde runt 20-25 km i timmen förbi hans hus (vårt hus ligger uppför en rätt brant backe efter hans hus så man måste ha iaf lite fart). Sen var väl det för snabbt för honom med, då blockade han vägen först för min man så han blev tvungen att stanna och bli vrålad på om sin feta, lata horidiot till fru, och sen när jag kom hem hade han blockat vägen igen och vrålade samma saker, och där var första gången detta "om ni inte sköter er så kan ni fanimej flytta härifrån!"

Efter det så krypkör jag alltid förbi hans hus, så nu har han inte det att gnälla på... Så då måste de väl explodera på något annat.

Nu var det vägskötseln de klagade på. Vi har den nämnda grusvägen och en vägförening med våra fem hus. Enligt dem så har vi ALDRIG hjälpt till med vägen (att min man satte av flera timmar på den i somras för att fylla igen när det regnat bort lite, det räknas uppenbarligen inte... ). Jag ser inget problem med vägen, det är en vanlig grusväg utan större hålor och jag ser inte att den behöver så mycket skötsel som de uppenbarligen tycker, eftersom det vi gjort är för lite?

Vi köpte huset från två pensionärer, det kanske är det som är problemet? De kanske gick varje dag och la lösgrus i småhålorna på vägen, och nu när vi inte gör det varje dag så har vi brutit någon oskriven lag de satt upp om att de tycker att man ska göra sånt varje dag?

Och där kom den repliken igen, "om ni inte har tid att sköta det ni ska så kanske ni borde flytta!".

Vi får väl se vad de säger efter att vi fått pratat med dem....
Kontra med "vi kommer aldrig att flytta härifrån vad du än ställer till med, bara så du är medveten om det för det är vårat hus och där kommer vi att bo för all framtid" och sen inga mer kommentarer.

Vi har hamnat i en tråkig situation med våra närmsta grannar, där de letar efter fel och anklagar oss för saker som inte är sanna.

Förra året blockade mannen i grannhuset vägen för oss och stod och gapade och skrek på först min man och sen mig (där han bl.a kallade mig en fet, lat idiot osv...). Jag skrev en tråd om det men orkar inte leta upp den nu. Efter detta har jag inte pratat med vare sig mannen eller kvinnan, min man har pratat med dem på "vardagsbasis" och på vägmöten (vi är fem hus längst vår väg, vi bor högst upp)

Nu idag, första livstecknet sen i somras, har vi fått en "arga lappen" i brevlådan, där de bl.a är förbannade för att brevbäraren lägger en tidning i deras brevlåda så den tar upp plats ( det är Arbetet, en prenumerationstidning som vi inte prenumererar på så jag fattar inte att de inte är arga på brevbäraren och inte oss?).

Jag tycker att det hela är väldigt obehagligt, dels att mannen var så extremt hotfull och aggressiv förra året, sen att de inte klarar av att prata om saker face to face utan samlar på sig agg och sen skickar en lapp i brevlådan, där det också stod att om vi inte sköter oss som de vill så borde vi flytta, samma sak som mannen vrålade åt mig förra sommaren. Min man har ringt till frun i huset, men hon svarade inte på mobilen....

Min man vill gå och prata med dem öga mot öga, men då mannen i huset har varit så aggressiv och de verkar hitta fel på allt vi gör, så vet jag inte om det är bästa sättet? Jag känner mer för att skriva ett brev tillbaka, där man kallt men inte otrevligt förklarar hur vi ser på saken med ex tidningen som inte är vår, och att vi inte uppskattar att de två gånger om året som grannarna kommunicerar med oss så är det med hot om att "sköter ni er inte är det lika bra att ni flyttar"!?

Liksom, vi har köpt VÅRT hus, det är inget som DE kan komma och diktera om vi ska "få lov" att bo kvar eller inte?

usräkta att jag är lite virrig, jag är lite upprörd och känner mig orättvist attackerad i mitt egna hem och det känns både otryggt och osäkert :(.

Nu undrar jag, är det någon som varit i en sån här situation och har tips att ge hur man ska hantera det för att vare sig göra saken värre men inte heller låta såna människor få köra över en helt?

Jag har varit i en sådan situation med grannar som hotade, gapade och skrek. Anmälde oss till kommun och länsstyrelsen gjorde de också i tid och otid. Riktigt hemska och kom in och störde oss på natten mm.
Jag började polisanmäla varje gång de var igång och det gick ganska långt med förhör mm. När de varit på förhör slutade de störa oss men fortsatte att anmäla för djurhålling (de avskydde hästar) men eftersom de fick problem med polisen så valde de att flytta och det var en sådan befrielse både för oss men även för många fler i området.
Hade jag varit du och du känner dig hotad och att det är otäckt hade jag polisanmält varje sak de gör.

Varför ska ts behöva gå och prata med dom? behöva lägga energi på idioter som redan bevisat vad de går för.
Sånna där människor är hemska och ska inte ha minsta uppmärksamhet.
Ignorerat totalt hade jag gjort och polisanmält om de är otäcka.

Jag har varit i en sådan situation med grannar som hotade, gapade och skrek. Anmälde oss till kommun och länsstyrelsen gjorde de också i tid och otid. Riktigt hemska och kom in och störde oss på natten mm.
Jag började polisanmäla varje gång de var igång och det gick ganska långt med förhör mm. När de varit på förhör slutade de störa oss men fortsatte att anmäla för djurhålling (de avskydde hästar) men eftersom de fick problem med polisen så valde de att flytta och det var en sådan befrielse både för oss men även för många fler i området.
Hade jag varit du och du känner dig hotad och att det är otäckt hade jag polisanmält varje sak de gör.
Folk är så fruktansvärda ibland!!! Skönt attdu blev av med dom:)

Men du beklagade dig ju i en tråd rätt nyligen om att de var så avundsjuka och missunnsamma för att du skulle bo i en container?
Du har missuppfattat mig, GRANNARNA är inte ett dugg missundsamma utan kommer att hjälpa mig med att både få containrarna på plats med sina stora lastmaskiner och sen hjälpa till i bygget, det är ANDRA som är missundsamma men det är det minsta man kan anklaga mina grannar för. Mitt projekt har växt fram tillsammans med mina grannar och dom har hejat på från dag ett.

Ja vaf. ska man göra om man knackar men ingen öppnar (bryr sig) och dörren är olåst? :laugh:

Dessutom har vi nycklar till varann utifall-att och hämtar varanns post när nån av oss är bortresta. Jag vet, det är inte heller normalt att ha varanns bankkoder mm. men en säkerhet ifall nåt händer och man själv inte är fullt fungerande eller ens hemma om det blir kris och katastrof.
Sån "kris och katastrof" blir det aldrig här
Vår närmsta granne är precis som Ove i solsidan :yuck:
Honom vill jag inte ha in i huset
Om jag går ut med sopor eller postlådan och han ser det, får han en hals som en giraff och ska se vad jag gör. Så nyfiken
Jag brukar skynda mig för att slippa "kontakt"

Vi har hamnat i en tråkig situation med våra närmsta grannar, där de letar efter fel och anklagar oss för saker som inte är sanna.

Förra året blockade mannen i grannhuset vägen för oss och stod och gapade och skrek på först min man och sen mig (där han bl.a kallade mig en fet, lat idiot osv...). Jag skrev en tråd om det men orkar inte leta upp den nu. Efter detta har jag inte pratat med vare sig mannen eller kvinnan, min man har pratat med dem på "vardagsbasis" och på vägmöten (vi är fem hus längst vår väg, vi bor högst upp)

Nu idag, första livstecknet sen i somras, har vi fått en "arga lappen" i brevlådan, där de bl.a är förbannade för att brevbäraren lägger en tidning i deras brevlåda så den tar upp plats ( det är Arbetet, en prenumerationstidning som vi inte prenumererar på så jag fattar inte att de inte är arga på brevbäraren och inte oss?).

Jag tycker att det hela är väldigt obehagligt, dels att mannen var så extremt hotfull och aggressiv förra året, sen att de inte klarar av att prata om saker face to face utan samlar på sig agg och sen skickar en lapp i brevlådan, där det också stod att om vi inte sköter oss som de vill så borde vi flytta, samma sak som mannen vrålade åt mig förra sommaren. Min man har ringt till frun i huset, men hon svarade inte på mobilen....

Min man vill gå och prata med dem öga mot öga, men då mannen i huset har varit så aggressiv och de verkar hitta fel på allt vi gör, så vet jag inte om det är bästa sättet? Jag känner mer för att skriva ett brev tillbaka, där man kallt men inte otrevligt förklarar hur vi ser på saken med ex tidningen som inte är vår, och att vi inte uppskattar att de två gånger om året som grannarna kommunicerar med oss så är det med hot om att "sköter ni er inte är det lika bra att ni flyttar"!?

Liksom, vi har köpt VÅRT hus, det är inget som DE kan komma och diktera om vi ska "få lov" att bo kvar eller inte?

usräkta att jag är lite virrig, jag är lite upprörd och känner mig orättvist attackerad i mitt egna hem och det känns både otryggt och osäkert :(.

Nu undrar jag, är det någon som varit i en sån här situation och har tips att ge hur man ska hantera det för att vare sig göra saken värre men inte heller låta såna människor få köra över en helt?

Jag lider verkligen med dig! Salta vägen framför grannes så rycker det mindre av grusvägen. Kontakta brevbäraren och ha tydlig adress skylt på brevlådan. Kolla med jurist/advokat vad som kan göras ex polis kallas in när blockeras som exempel.
Mvh
Pudlan

Iiiiiiiih !
Det låter ju alldeles förskräckligt!
Va hemskt om grannarna bara stövlar in hos varandra...
Hemskt????? Varför då??
Så har vi det här också, och jag tycker att det är toppen med grannar som alltid ställer upp för varandra!

* Jenny *
Livet på landet...
Har man aldrig bott på landet och stött på företeelsen kan jag förstå att man blir som ett levande frågetecken.

Livet på landet...
Har man aldrig bott på landet och stött på företeelsen kan jag förstå att man blir som ett levande frågetecken.

De är säkert sant, men för mej som njuter av att ha grannar, där man kan be om hjälp med nästan vad som helst... Och lika så hjälpa dessa med nästan vad som helst, känns det konstigt att inte uppskatta att ha dom nära. (eller nära... jag ser ljuset från deras hus om jag tittar noga ;) )

* Jenny *

Livet på landet...

Delvis knapplån

Nja. Jag har bott på landet större delen av mitt liv (10 av mina 43 år tillbringade jag i stan) men jag uppskattar verkligen inte om grannarna bara stövlar in. Jag avskydde när våra förra grannar tillika sambons systrar med respektive och deras barn bara gick rakt in. Det var en stor orsak till att jag aldrig trivdes där och att vi flyttade därifrån.

Jag ska kunna vara som jag vill i mitt hem. Sova när jag vill, gå runt naken om jag vill och vara ifred om jag vill utan att det plötsligt står någon i dörren. Inte ens våra barn skulle få för sig att bara gå rakt in om vi inte vet att de är påväg nu när de inte bor hemma längre. De är uppfostrade att respektera andra människor och de gör det också och då går man inte bara rakt in oavsett var man bor.

Ställa upp för sina grannar kan man göra ändå. Att ringa på dörren tar inte så mycket energi att den ena utesluter det andra.

Nu kanske gubben är galen och aldrig kommer ge sig, men eftersom det verkar vara otydligt gällande skötsel av vägen så hade jag kallat till möte för alla fem husägare. Där hade jag bett alla att tillsammans göra upp en tydlig plan och regler för hur vägen ska skötas. Exakt vem som gör vad, vad som är önskvärt och icke o.s.v.

Då har ju alla verkligen chansen att säga vad som irriterar dem. Med vittnen.

Hade det blivit problem igen hade jag hänvisat till överenskommelsen.

Ja vaf. ska man göra om man knackar men ingen öppnar (bryr sig) och dörren är olåst? :laugh:

Dessutom har vi nycklar till varann utifall-att och hämtar varanns post när nån av oss är bortresta. Jag vet, det är inte heller normalt att ha varanns bankkoder mm. men en säkerhet ifall nåt händer och man själv inte är fullt fungerande eller ens hemma om det blir kris och katastrof.

Har ni varandras bankkoder, alltså fri tillgång till varandras pengar? :cautious: Så tight är jag inte ens med min man. I vilka lägen tänker ni att det är bra om grannen har tillgång till ens konto?

Är någon av er förtroendevalda? Jag får tidningen arbetet varje vecka för att jag är förtroendevald, men står inte mitt namn på!

Jag har haft den stora oturen att bo granne med en yrkeskriminell psykopat (komplett med illegala vapen hemma) i ett par år och då är i princip det enda alternativet man har att ligga väldigt lågt. Nu gissar jag att den här mannen som TS bor granne med är något mer normal och då tycker jag det låter som en okej ide att boka tid för att prata om saken, samt att ha ett ordentligt vägmöte för att gå igenom vad det är som faktiskt gäller angående väghållningen etc. Då går det ju att ta upp saker som hastighet, fylla i hål, salta mm. (Nu har jag bara trevliga och normala grannar, är för tillfället katt och husvakt åt en av de närmaste :) Vi skålade med champagne när psykopaten flyttade :D)

Liknande trådar

Relationer Jag har tänkt på en sak som jag tycker är fantastiskt charmigt i vardagen, dom där små tillfällena som gör att man för en liten stund...
Svar
4
· Visningar
813
Relationer Har skrivit här innan när tösens pappa lämnade mej under graviditeten, men minns inte om det var i nytt alias eller detta. Oavsett...
5 6 7
Svar
136
· Visningar
16 603
Senast: Gry
·
Hästmänniskan Då jag blev gravid med tvillingar och mådde dåligt redan från 3 månaden, bestämde jag mig för att lämna ut min unghäst, 5 årig fbl...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
11 355
Senast: bambam
·
Övr. Hund Hej igen! För en vecka sedan fick vi ju hem vår första hund, en fyraårig Springerhane som behövde ett nytt hem p g a skiljsmässa. Han...
Svar
6
· Visningar
1 019
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama