Mentalbeskriva kastrerad hanhund???

Lena Furberg

Trådstartare
Help! Jag ser fram emot att min fina Beauceronkille ska få göra sitt MH till våren - men nu när jag sitter och kollar genom bestämmelserna blir jag förvirrad! Det ser ut som om en kastrerad hanhund endast får vara med om man kan styrka genom veterinärintyg, att hunden INNAN operationen hade båda testiklarna nere. Vaa!! Jag kastrerade min hanne pga att ena testikeln INTE var nere, han var krypt alltså. Annars hade jag inte gjort det! Får han inte göra sitt MH nu?? Så vansinnigt, isåfall! Det är ju för att få ett begrepp om kullens mentala profil som man gör MH:t, inte för att han ska gå i avel själv nödvändigtvis! Har jag fel?? Jag HOPPAS det, för jag är så himla nyfiken på hur han ska hantera provet!:cry:

Sv: Mentalbeskriva kastrerad hanhund???

Fick inget riktigt grepp om hur det var när jag kollade på skk:s sida för där stod bara att man inte fick ställa ut dom om dom inte hade båda nere vid op..
Men på schäferhundklubbens sida stod det så här:

Hinder för att deltaga

Hund som är blind eller döv.
Tik som löper.

Hund som på grund av sjukdom eller skada icke utan risk för sin hälsa kan deltaga i testen.

Svans och/eller öronkuperad hund som enligt SKK:s bestämmelser icke är utställnings berättigad.

Hund som varit utsatt för operativt ingrepp av sådan art att den enligt SKK:s bestämmelser icke är utställningsberättigad.

Tik senare än 30 dagar före beräknad valpning eller tidigare än 75 dagar efter valpning.

Importerad hund inom två månader efter karantänsvistelse.

jag tolkar det som att din vovve inte får delta:(
Eller... Kanske inte.. För det var ju inte operationen i sig som gjorde honom ogiltig på utställning!
Jag vet jag en oopererad kille med bara en sten och han fick göra det*kliar mig i huvudet*

Senast ändrad av en moderator:

Gud va trulig jag är!
Jag ändrar helt ståndpunkt å tror nu att din kille FÅR delta!:bump: Iom att hunden jag såg fick delta så kan det ju inte vara något hinder, bara för att han är opererad!

Ring närmsta brukshundklubb och fråga. Måste ju vara enklast:smirk:
Personligen förstår jag inte varför han ej skulle få testas..

Focus var krypt när han deltog på MHet. Han är dessutom korad trots att han är kastrerad! :bow:

Åh tack, vad bra! Då finns det hopp...! Men nu ska jag riktigt avslöja min okunnighet genom att fråga hur en hund kan bli Korad om den kastrerats pga den är krypt? Jag får väl inte ställa ut honom efter det?? Ingår inte utställningsmerit i Korning?? (Nu suckar många och skakar sakta på huvudena, men jag måste få fråga...! :o )

KL

Midas gjorde också sitt MH-test trots att han är kastrerad.
Jag uppgav i och med anmälan att han var krypt och kastrerad men ingen sa något om det, så de borde inte vara några problem :)

Oj vad förvirrad jag är. Inte undra på att du blir likadan. Givetvis har Focus inte titeln KORAD, han är mentalbeskriven ;):D

Ahaa! Då blir jag ju ännu mer nyfiken! Är det nåt vem som helst kan göra med sin hund ifall man är intresserad, eller är det för De Utvalda? Hur gick det för Focus? Jag tycker, apropå ingenting, att min Beaucerongalning faktiskt börjat bli lite mer fokuserad och kontaktbar :smirk: än tidigare, efter kastreringen :( och då har i vart fall nåt positivt kommit ur det hela!

spelar ju ingen roll om han har bollar eller inte.

Man gör ju MH för avel eller tävling o avla utan bollar går inte så det kan ju vilken dåre som helst räkna ut men det går dock o tävla utan bollar.

Han skötte sig jättebra. Dessvärre tycker jag domaren såg åt helvete fel. Focus hade inga flykter, men han har heller ingen större nyfikenhet. Så när dumpen flög upp stannade han till, tittade och analyserade sen var dumpen färdig. Men det såg dom som överslagsbeteende (något han visade på MHt, men då med skall, vända blicken bakåt, kissa, lukta, snegla). Jag såg det simpelt; hunden blev inte nämnvärt rädd. Likadant på skrammlet, kort stopp, titta, och gå vidare. Han är som sagt ingen direkt nyfiken hund och då får dom väl svårt att bedömma.

Annars stod han pall jäkla bra för släden, något jag absolut inte trodde. Trumgubben smakade han lite på, dock utan att domaren såg detta. Snyggt gripande ifrån 5 meter resp, 40 meter. Dessutom "socialt självsäker i nästan alla situationer". Sambon skrattade ut kaffet när han läste det, då det inte stämmer alls. Likadant när dom belastar hunden lite mer i kampen, Focus började tokmorra. "Det har inget med reservation eller skärpa och göra, han vill bara leka.." Tur att dom inte stoppade dit ansiktet :angel:

Jag har i varje fall allt på film, och det är nyttigt att titta på den! Han har verkligen växt ifrån MHt då allt var flykter, överslag osv. Tyvärr skotträdd, men det visste jag redan.

PIRU, det handlar väl också om att Uppfödaren vill se hur kullen efter de föräldrarna blev?
Aliide: Har du Focus film på din hemsida?

Intressant att se att momenten var olika mot när vi gjorde det. (By the way så var det ett mentaltest och inte en mentalbeskrivning)

När vi gjorde figurskogen så var det två släpp genom den. I andra släppet så drog man upp gubben precis när hunden passerade.

Intressant att se att momenten var olika mot när vi gjorde det. (By the way så var det ett mentaltest och inte en mentalbeskrivning)

När vi gjorde figurskogen så var det två släpp genom den. I andra släppet så drog man upp gubben precis när hunden passerade.

Såklart jag vet att det heter Mentaltestad, (MT). Bara jag som blir förvirrad som vanligt.

Att dom drar upp gubben lite senare i den nya banan beror på att hunden ska hinna analysera vad som kommer upp.

Just ja. Nya provet... Inte konstigt att de gör annorlunda...

Sen var testledaren jäkla klass, dålig på hantering. Focus var andra hunden (som tur var!). Första hunden var hon nära att strypa. Ryckte upp halsbandet tre gånger, hunden fick lite panik och snurrade ett varv, tjejen håller ändå kvar i halsbandet, hunden ställer sig på bakbenen och försöker komma undan. Sedan kom det fram att hon är hundrädd... :crazy:

Dessutom fastnade lilla bytet ett fler tal gånger, skrammlet fastnade för Focus så han fick en liten föraning om vad som skulle komma. Bytet som åker in i ett rör för att kolla uthålligheten hade den stora blåa motorn ståendes bakom, dit nästan alla hundar gick för att kolla.

Nåja, för min del spelar det inte så stor roll. Han är kastrerad och ska inte avlas på ändå.

Var gjordes det provet? Tycker det är svårt att välja vart man ska åka, det finns ju massor av platser att välja på och sen ska man ha tur och komma med också...
Jag har inte kunnat se filmerna ännu, jag är kass på datorer och min karl ska få fixa fram dem! :-) Men tack!!! Ska bli jätteroligt att titta på!

Liknande trådar

Övr. Hund Bakgrund: vi har 3 hundar - en kelpietik på 11år men dom det gäller är en norrbottenspetshane på 6år och en kelpiehane på 2år. Nobsen är...
Svar
17
· Visningar
1 298
Senast: TantAgda
·
Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger... 2
Svar
21
· Visningar
2 045
Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har i dagsläget tre hundar, en 11-årig labradorblandning, en 8-årig storpudel och en 3-årig... 2
Svar
21
· Visningar
1 175
Senast: AnneB
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
2 519
Senast: Otherside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Shettistråden del II
  • 07:or del 23