Mental spärr?

Z

Ziemona

Hejsan!
Jag vill gärna ha lite tips och hjälp för jag har fått problem med mig själv.
Har nyligen börjat läsa till veterinär, och det tar en hel del tid och skapar mycket stress hos mig. Jag har 4 hästar, varav en jag rider och hopptävlar. Senaste 3 veckorna har det bara inte fungerat mellan oss, hon har börjat stanna, och det har hon aldrig gjort tidigare. JAg har precis haft 3 stora tentor, men trots detta ridit och tränat som jag ska.
Dock låser det sig helt i huvudet på mig. Jag kan helt enkelt inte fokusera på min ridning, eller släppa andra tankar när jag rider. Jag vet inte hur jag ska göra? Min tränare säger att jag måste släppa den andra världen när jag ska rida, men hur gör man?
Trodde att det låg hos hästen, men det gör det inte eftersom jag red en klass idag där hon vägrade ut sig, sedan satte jag upp en kompis och hästen går som en klocka, med helt annan utstrålning och bjudning.
Så, hur hittar man tillbaka till hur det var tidigare? Och hur lär man sig att enbart fokusera på nuet och ridningen, och inte alla andra problem man kan tänkas ha? Just nu går det bara käpprätt åt h**vete, och min självkänsla är lika med noll...

Sv: Mental spärr?

jag måste tipsa dig om mental träning, det funkar!!!gå in och kolla på www.horseinmind.se

där finns skivor man kan beställa med mental träning. Har själv två stycken, dels grundskivan och dels "ryttarens sits och balans". kan verkligen rekommendera dom skivorna och dom har hjälpt mig mycket i min ridning, då jag själv också lätt får mentala spärrar:)

lycka till!

Att studera gör att man ställer krav på sig själv på ett helt annat sätt än när man jobbar, det är framförallt mycket svårare att slappna av och släppa studierna eftersom det handlar om att lära sig nya saker, vilka alla ska in i hjärnan, vilken alltså går på högvarv större delera av din vakna tid...

Jag antar att eftersom du läser veterinär så är du antingen väldigt begåvad eller så har du tidigare varit väldigt fokuserad under din skolgång och är van vid att ställa höga krav på dig själv.
Vilka krav ställer du på ditt pluggande?
Känner du att du hinner sitta ner och göra något annat än att plugga och rida/sköta hästarna?
Anser du dig hänga med i skolan? Lämnar du in i tid hinner du börja läsa i tid?
Sover du bättre/sämre/lika mot innan du började plugga?

Jag tror snarare att du först och främst behöver en kurs i stresshantering, sen kan du gå över på den mentala träningen. Risken är överhängande att det är din nya livsituation som stressar dig och gör att du hanmnar i obalans.

Du tycker säkert inte om att jag säger det, men 4 hästar + träna/tävla + läsa på en så krävande kurs som veterinärutbildning är bara för mycket. Inte konstigt att det skär sig i ridningen, du måste vara sönderstressad din arma stackare :eek:

Tycker alltså rent konkret att du måste fundera över vad du ska trappa ner på, och eftersom du vill verkligen bli veterinär (förmodar jag) så kan du inte trappa ner på utbildningen. Då måste det bli hästarna.

Hoppas att du inte tycker det var ett deppigt råd.....men jag menar allvar, tycker du måste släppa något, du kan inte ta med dig din tidigare aktivitetsnivå med hästarna in på en så tuff utbildning, det går inte.

lycka till iaf :banana:

Om jag skulle välja, så är det alltid hästarna som går före. Ett liv för mig utan hästar innebär tomhet, och då kvittar det om jag är veterinär eller inte. Som det är nu hinner jag med i skolan, visst finns det de som är duktigare och mer flitiga, men det gör det ju alltid, och att bara leva i skolböckerna tror jag inte fungerar för mig. Jag tror att jag måste sälja en av hästarna, men det är inte lönt förrän till sommaren då jag har hunnit rida in henne.
Men jag har iallafall beställt den här ljudboken som nämndes ovan, och jag ska ge det ett försök! Det kan inte göra saken sämre iallafall.
Det måste ju gå att ställa om, att när man är i skolan är det studierna som gäller, och i stallet så är det hästarna. Som det är nu är det bara ett enda virrvarr i båda situationer. Frågan är bara hur man gör för att kunna "stänga av" det ena resp. det andra när det behövs..

Kan tipsa om något som kallas för ryttarcoaching. Det är personlig coaching för ryttare.
Mer går att läsa antingen på
www.maritdeubler.se (hon som började med ryttarcoaching i Sverige) eller på www.coachcompagniet.se

(Det kommer också att finnas info i en monter i annexet i Globen under Stockholm Horseshow.)

Lycka till!

Men om det blir så att du bränner några tentor pga hästarna kommer du att ångra dig.Det är jobbigt att komma igen och om du inte tar 75% av poängen så mister du studiestödet och det är det väl ändå inte värt.

Det kanske räcker med en häst undertiden du pluggar,eller att du under terminerna tar ett stag tillbaka och inte tävlar.

Prova förallt i världen mentalträning,det är super,men dygnet har ändå endast 24h för alla människor.

Z/som hade 3 hästar när jag pluggade;)

Jo jag förstår, men vem har sagt att du ska ha ett liv utan hästar? Men fyra hästar plus tävling låter för mycket i din nuvarande situation tycker jag.

Var sak har sin tid.....

Får kanske förklara lite mer ingående gällande dessa 4 hästar.. Jag har ett avelssto på 18 år samt hennes föl från i år, en 2 åring och min 6åriga tävlingshäst. Så jag rider ju bara en häst i nuläget. Tror ni verkligen inte att det går att lösa? Kan det inte bara vara så att det jag behöver är att kunna skilja på stall och skola?
Idag har jag tagit ett (för mig) stort steg och bara plockat ut bajsarna i 3 av boxarna.. tänkte att bädd kan spara lite tid iallafall. Har bara svårt att acceptera att man inte alltid kan göra allting exakt så som man tycker att man borde.
Den här boken är än så länge väldigt bra, jag känner mig verkligen träffad..

Du måste börja prioritera och rationalisera (stavning:eek: inte min grej). Du verkar ju redan ha börjat med att införa bädd, bra!!

Våga be andra om hjälp, skaffa medryttare/skötare till ridhästen, som kan avlasta i tentaperioder. Du kanske kan dra ner lite på tävlingsambitionerna under ett tag.

Och du, allt behöver inte vara perfekt jämnt, hästen dör inte av lite lera i svansen ;);).

Planera din tid ordentligt, sätt en tid som du får vara i stallet och håll den tiden. Gör samma sak med studierna, planera.

Just nu är det nog viktigast med skolan, det kommer liksom inte tillbaka, hästarna finns kvar.

Fortsätt även med den mentala biten.

Lycka till

Skaffa hjälp. Din stress har helt naturliga orsaker, dvs du har alldeles för många krav på dig.

Säger som mik, medryttare/skötare? Står du i ett stall med andra, så du kunde betala någon som t ex mockade åt dig åtminstone? Kan inte avelsstoet + föl vara på en trevlig lösdrift någonstans över vintern?

Nej, jag har ju eget stall så den lösningen existerar tyvärr inte, eftersom boxarna e fulla.. Jag har satt ut annons om medryttare, men det är ingen som har svarat, verkar svårt att hitta någon. Och jag tycker ändå inte att jag ställt några orimliga krav öht. Kanske finns många som behöver hjälp för att orka med:smirk:
Har iaf fått nytt schema nu, och det är rätt så bra, så det bör fungera tills vidare iallafall.
Ang. lösdrift så hade det ju varit jättebra, men då försvinner helt plötsligt sällskapet till 2 åringen, (6 åringen går själv). Visst hade 2 åringen kunnat hänga med på lösdriften, men då blir det ju en ensam stackare kvar.

Har iaf fått nytt schema nu, och det är rätt så bra, så det bör fungera tills vidare iallafall.
Ang. lösdrift så hade det ju varit jättebra, men då försvinner helt plötsligt sällskapet till 2 åringen, (6 åringen går själv). Visst hade 2 åringen kunnat hänga med på lösdriften, men då blir det ju en ensam stackare kvar.

Varför kan inte 6-åringen gå på lösdrift då? ;)

Tycker du har fått massor med bra tips, har själv tagit till mig några för framtida bruk :angel:

Ibland får man helt enkelt acceptera att man inte räcker till allt. Det kommer alltid finnas sånt man inte har tid eller ork till om man är såpass ambitiös som du verkar vara.
Det kanske inte känns så nu, men skola ÄR viktigare. Hade du inte tyckt det så hade du ju lika gärna kunnat ta ett sabbatsår eller börjat jobba direkt. Nu kan man såklart kombinera det med annat, men att man accepterar att ibland måste fokus ligga på pluggandet, och ibland på hästarna. Du går ju inte i skolan hela året, så trots allt kommer du ändå kunna lägga full fokus på hästarna i perioder! :) Inte som att man "lägger ner hästeriet" i 5 år.

Tycker också det låter som att du har för många hästar. Jag har för många med två att ta hand om som inte står i eget stall utan inackorderade, tycker nästan EN kan bli för mycket när man har mycket annat på gång - om man inte har medryttare vill säga. Blir så lätt att man får dåligt samvete för att man inte hinner med, eller som du råkat ut för nu - för att man inte orkar vara fokuserad alla gånger. Och två unghästar? Varför så akut att rida in innan försäljning? Av ekonomiska skäl.? Då kanske det nästan skulle bli billigare och lättare i längden att skicka på tillridning :angel:
Men jag förstår om man fäster sig vid dom små liven.

Nu har du ju redan gjort upp ett schema låter det som, vilket ju är kanon! Ett råd från min sida är att man ser till att ha ett par "hästlediga dagar" i veckan då du gör absolut minimum vad du måste, gärna lassar över själva skötseln också på någon annan om det går (eller lösdrift!! ;) ) och inte får dåligt samvete för att du inte fokuserar på hästen. Och minst en dag i veckan som du sköter hästarna som vanligt och gör något med hästen t ex rider ut, longerar och dylikt men utan prestationskrav utan "bara vara" och umgås med hästen. Och ett par-tre dagar i veckan som du verkligen tränar och fokuserar på träningen, lägger pluggandet åt sidan. Just dom dagarna lär man få planera vecka för vecka så det passar bra ihop med eventuella tentor :angel: de "hästfria dagarna" är alltså avsedda för plugg, oavsett om det är mycket eller lite att plugga på. För att man aldrig ska få hyperstressigt inför tentor och dylikt i onödan. Och så kan man t ex ta en liten egen dag den dag man tränar hästen men utan krav, där man hittar på något kul som är icke-plugg eller hästrelaterat eller bara slappar.

Oavsett hur du gör så lycka till! :)
Det viktiga känns som att hitta en balans mellan vad som är viktigt för dig IDAG och vad som är viktigt för dig för att få en bra framtid.

Jag ska försöka att klara det, har jag bestämt mig för. Dock ska jag göra allt för att underlätta för mig själv, har en tendens att göra saker lite för svåra för mig själv allt som oftast, och då slutar det i pannkaka med allt.
Nu har jag ju lagt bädd i alla boxar utom 6åringens. Och det känns bra, tar ju kanppa halvtimmen att gödsla alla mot 1 och en halv timme. Sen har jag också gjort upp ett lässchema resp. stallschema, så att jag har exakta tider och mål att inrikta mig på. Tror att jag mått dåligt för att det varit lite hipp som happ med allt, och jag inte rikitgt haft några strukturer. Men det har jag nu! Har också fixat en pluggkompis här i närheten, så att man får ut mer av läsningen och inte fastnar så lätt.
Ang lösdrigt för 6 åringen så känns det lite surt, köpte henne som 4 åring för en stor summa pengar som jag betalar på varje månad.. på den tiden jag läste till socionom och hade 3 föreläsningar i veckan..:smirk: Så hon är ju mitt framtidshopp och hon har gått så bra fram tills de sista veckorna. Men hon ska få sin vintervila nu när säsongen är över, tror både hon och jag har nytta av det, att smälta allt nytt som hänt.

Låter som en bra plan! :)
Struktur är bra, när man väl fått in rutinerna och vant sig vid att vara sin egen chef går allt så mycket lättare...

Lycka till, hoppas det kommer kännas lättare framöver! :)

Liknande trådar

Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
625
Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första...
2
Svar
20
· Visningar
2 099
Senast: Brynja
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 408
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 063
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Ta bort tandsten med ultraljud
  • Avlivning älskade katt