Det mest tråkiga är att läkaren inte förklarade hur Primolut fungerar, så här sitter du och blöder igen och är rättmätigen arg. Det skulle jag också vara.
Men ge det en liten chans iaf. Primolut blir som en "reset" dvs menscykeln startar om. När du har tagit tabletterna (jag mår inte bra av de heller, men det är tillfälligt) så börjar blödningen igen, för då har man startat om, och det blir menscykel dag 1.
Efter det så är det mens som vanligt, sen blödningsfritt uppehåll, sen tabletter 10 dagar, sen mens igen.
Alltså man ska skapa en "normal" menscykel.
Vanligtvis så använder man primolut för att förskjuta mensen, ex.vis om min mens kommer alltid vid slutet av månaden, så räcker det för mig att ta EN omgång med tabletter för att flytta den upp till två veckor senare.
Om jag blöder oregelbundet, dvs det kanske tar ibland 5 veckor att få mens, sen 3, sen 4 igen, så kan man använda primolut för att bestämma när mensen ska komma.
I ditt fall så verkar det som att du både blöder och har ägglossning samtidigt. Så blir det svårt att bli med barn. Då kan man tydligen använda primolut för att ställa om mensklockan så att du blir blödningsfri när du ska vara blödningsfri, och har normal mens när du ska ha normal mens.
Det läkaren inte sa är att man får blödning direkt efter att man har tagit 10 tabletter. Men sen ska det bli som normalt, och nästa cykel får kroppen stöd av Primolut att fortsätta vara i takt, så du blöder när du ska istället för lite hela tiden.
Har läkaren sagt hur länge det är tänkt att du ska ta primolut? 3-4 omgångar eller mer?
Sen har du större chans att bli gravid om det går vägen
Men det är inte säker att det fungerar, det är väldigt komplext, så därför tycker jag att du tittar efter en annan gyn som du känner att du kan samarbeta med. För det är ändå meningen att man ska förstå vad det är som händer och kan känna att om den här metoden inte fungerar, så får man titta på andra alternativ, prata om fördelar och nackdelar etc.