Alltså, jag undrar om läkaren har blandat ihop Primolut med Provera..... Provera tas just 10 dagar innan slemhinnan byggs, för att den inte ska bli så tjock och det inte ska bli så kraftig mens.
Primolut skjuter på mensen exakt så länge man tar den, efter att man har slutat så tar det typ 1-3 dagar så börjar mensen och i min erfarenhet är mensen då precis som vanligt, ibland lite värre. Dock så kan det vara värt om man ville inte ha nån mens under semestern etc.
Både Primolut och Provera kan användas till att bli mensfri ett längre tag, men det fungerar inte för alla. Med Primolut så kunde jag ta den max två veckor, sen kom mensen ändå. Min gyn ville att jag skulle prova ta Provera varje dag så mensen försvann, men det gjorde den inte, även när vi höjde dosen till 4x 10 mg. Blödde lite varje dag istället och det bara ökade.
Primolut ställde om menscykeln, dvs när jag hade flyttat mensen några dagar så fortsatte den som den blev omställd till. Primolut gav mih också väldigt mycket pms, så jag mådde inte kanon under tiden jag tog den, så visste jag att jag tex.skulle åka bort så började jag skjuta på mensen 2 månader innan, så jag slapp primolut när jag ville må bra.
Varken Primolut, Provera eller Endovelle tog bort mensen för mig, vilket jag hade gärna velat.