Meningen med livet- meningslösheten

Har vi en själ och saknar livet mening?

• Vi har en själ

Röster: 43 42,6%
  • Vi har inte en själ

Röster: 23 22,8%
  • Livet har ett syfte och mening

Röster: 28 27,7%
  • Livet saknar syfte och mening

Röster: 41 40,6%
  • Livets mening är vin och mat

Röster: 26 25,7%
  • Livet är ett lidande att genomlida

Röster: 14 13,9%
  • Själen är som en fluffig ballong vi bär med oss alltid

Röster: 10 9,9%
  • JaggillarBenjaminIngrossoochblåttvintjohejmenfattarintefrågan

Röster: 5 5,0%

• Antal omröstningsdeltagare
    101

Hyacinth

Trådstartare
men nu stör jag mig på trådprefixet... vadå själ? Sån har man ingen enligt mig. Och nej, inte heller tror jag att det finns en MENING med livet i form av något högre syfte.
Men vad gör livet meningsfullt?
Och känner alla nån gång att livet är meningslöst?

Jag och anhörig hade en ytterst livlig diskussion om detta, och till min oförställda förvåning (som kvarstår två veckor senare) har denne aldrig kännt att livet saknar mening.
Det är ju sånt jag ältade dagligen i tonåren och fortfarande funderar på i alla fall nån gång var annan vecka- och förutsatte att alla gör om än kanske mindre frekvent än de av oss som är lite mer som en gulligt labil korsning mellan I-or och Tiger.

Man gör ju ofta en skillnad mellan mening MED livet och mening I livet. Nån sorts upplevelse av det senare erfar jag emellanåt. Det första tror jag inte existerar. Liksom själen. Öht har vi en väldig massa ord för saker som inte finns.

Jag tror vi har en själ... Och jag tänker spöka hos vissa människor när jag dör..
Vissa med ont uppsåt och vissa med bara gott...

Mening med livet? Rent biologiskt är den ju att reproducera sej.
I övrigt (?) så finns jag ju enbart till just för att mina föräldrar följde just den biologiska "ordningen" (jag gör det inte)... Min egna mening med mitt liv är att leva det efter hur jag vill ha det.
Inte enbart egoistiskt och själviskt men om jag hårddrar det så jo... Det är ju ingen ide att leva det för någon annan...

För mig är själen där som alla känslor finns så enligt min definition så har vi en själ.

Meningen med livet är för mig det som gör att vi fortsätter våra liv. Mot alla odds, hur kämpigt livet än är så är det för de flesta något som driver en, som gör att vi inte bara lägger oss ner och dör vid motgångar. Det kan vara en hel massa olika saker för olika människor och en massa olika saker vid olika tidpunkter i livet även för en och samma människa som är meningen med livet.

Jag tror inte att det finns någon som har gått igenom tonåren som aldrig har känt kortare eller längre tid att livet saknar mening men för de flesta finns det ändå något som driver oss att fortsätta. Sedan kan dessa perioder vara så korta för vissa att de snabbt glömmer bort dem eller att man saknar insikt i att det är vad man känner att de kanske säger att de aldrig har känt så men jag tror att alla känner så ibland. Lite som ångest. Det är också något jag tror alla känner ibland men endel förstår inte att det är vad de känner.

Någon högre mening som i att vi alla har ett förutbestämt syfte, att saker händer av en orsak och andra märkliga föreställningar tror jag inte en sekund på. Däremot tror jag att vi alla har fått en möjlighet till ett liv och att vi får göra det bästa av det utefter de förutsättningarna vi har.

Det här med syfte och mening i (med) livet är för mig något vi skapar själva. För en del är meningen med livet barn, för andra en karriär, resor, goda viner eller välgörenhet. Och ytterligare andra tror väl att vi har något förutbestämt syfte, ett öde (dit hör inte jag...). Själ? Nej, det tror jag inte på, utöver kanske som ett samlingsnamn för känslor/personlighet.

Blått vin?! O_o

Men när känns livet meningslöst? Eftersom det är wn känsla jag är välbekant med undrar jag spontant om alla känner så ibland. @Bison , din glada lilla räka;) är livet stundom meningslöst?

Man gör ju ofta en skillnad mellan mening MED livet och mening I livet. Nån sorts upplevelse av det senare erfar jag emellanåt. Det första tror jag inte existerar. Liksom själen. Öht har vi en väldig massa ord för saker som inte finns.

Exakt, så tror jag!

men nu stör jag mig på trådprefixet... vadå själ? Sån har man ingen enligt mig. Och nej, inte heller tror jag att det finns en MENING med livet i form av något högre syfte.
Men vad gör livet meningsfullt?
Och känner alla nån gång att livet är meningslöst?

Jag och anhörig hade en ytterst livlig diskussion om detta, och till min oförställda förvåning (som kvarstår två veckor senare) har denne aldrig kännt att livet saknar mening.
Det är ju sånt jag ältade dagligen i tonåren och fortfarande funderar på i alla fall nån gång var annan vecka- och förutsatte att alla gör om än kanske mindre frekvent än de av oss som är lite mer som en gulligt labil korsning mellan I-or och Tiger.

För mig är själen en del av "jaget" och sinnet, alltså där till exempel min personlighet finns. Kanske lite som en heliumballong ändå, haha. Jag skulle nog inte alltid använda ordet själ, men väsen kanske passar bättre?

Jag känner aldrig att livet är meningslöst - kanske för att min själ är av det optimistiska, njutande och sökande slaget? :)

Naturligtvis har vi en själ! "Mind, Body & Soul".

Meningen då. Har egentligen inte den blekaste men tror att det utkristalliserar sig ju äldre man blir. Meningen med ens egna liv då.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Skadade hästar och konvalescenter
  • Födda 2022
  • Bildtråd

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka