Hyacinth
Trådstartare
Fast om man tänker på det viset, vilket ju många gör, så undrar jag: VEMS mening?
Evolutionsmässigt är ju fortplantning "rätt" svar. Men att för sig egen del tänka så känns rätt främmande.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Fast om man tänker på det viset, vilket ju många gör, så undrar jag: VEMS mening?
Jag tror vi har en själ. Och så tror jag på Gud så jag tänker att också hen ger mening med mitt liv.
Det där! Jag försöker förstå den typen av personlighet. Den är rätt långt från min egen.
Precis så är det för mig med. Jag håller inte på med existentiella kriser eller känsla av meningslöshet Det finns ju så mycket som ger mening hela tiden! Allt från en god frukost till en bra bok till en tyst skog. Men jag kanske bara har väldigt lågt ställda krav?Jag känner aldrig att livet är meningslöst - kanske för att min själ är av det optimistiska, njutande och sökande slaget?
Jag är typ "kåt, glad och tacksam" när det gäller det mesta i livet. Kan säkert framstå som ganska naiv med mitt optimistiska perspektiv. Jag vet inte varifrån det kommer, men tänker att personligheten är något som finns där. Att vi "tilldelas" den på något sätt.
Jag har precis fött mitt andra barn och även om hon bara är fem dagar gammal så finns den ju där, den där heliumballongen. Det märktes redan när hon låg i magen att det fanns en stor skillnad i personlighet jämfört med vårt första barn. Vi börjar liksom inte på noll, utan det finns något väsen (eller själ, eller personlighet, eller spirit) i oss från början.
Mitt grundläge är pessimist. Det kan alltid bli värre. Jag fick nån liten aha-upplevelse i samtalet med min anhöriga när jag insåg hur fantastiskt mycket tid och energi jag lagt och lägger på funderingar kring meningen/meningslösheten med livet.
Just det där att gå runt och vara kåt-glad-tacksam är helt främmande för mig. Jag är givetvis glad också, men det är inte mitt grundläge.
För mig är det självklart av vi inte har en själ. Var skulle den sitta?
Jag kan inte annat än att hålla med. Det där ögonblicket när själen/medvetandet lämnar kroppen är så tydligt. Jag kan nästan känna det rent fysiskt. Ögonen på den som dör blir så tomma. Livlösa. Och jag hatar det ögonblicket.En själ tycker jag är det som gör att kroppen lever. Att se någon dö gör det tydligt tycker jag. Det levande försvinner och det blir ett skal kvar. Gäller både människor och djur.
Mitt grundläge är pessimist. Det kan alltid bli värre. Jag fick nån liten aha-upplevelse i samtalet med min anhöriga när jag insåg hur fantastiskt mycket tid och energi jag lagt och lägger på funderingar kring meningen/meningslösheten med livet.
Just det där att gå runt och vara kåt-glad-tacksam är helt främmande för mig. Jag är givetvis glad också, men det är inte mitt grundläge.
Jag blev solgulDet här är off topic:
Jag vet inte om du har gjort Insights Discovery färg-/personlighetstest? Det var en ögonöppnare för mig, just när det gäller att förstå olika perspektiv och inställningar.
Jag är jättegul, med röd som näst största färg.
Min man är blå, mycket mer analyserande och tänkande än vad jag är och vill optimera och strukturera - sånt som jag inte lägger många minuter på alls, vilket gör att vi ofta krockar. Till exempel i att jag är för stökig och impulsiv och han är för långsam och inte kan relatera till ett såhär brett känsloregister, hehe.
Det finns ett snabbtest här:
http://vilkenfarg.se/
Havsblå = Introversion + Tänkande beslutsprocess
Eldröd = Extroversion + Tänkande beslutsprocess
Solgul = Extroversion + Kännande beslutsprocess
Skogsgrön = Introversion + Kännande beslutsprocess
(Om du är blå eller röd är du antagligen initialt väldigt skeptiskt till det här )
Precis. Det är så tydligt och säkert anledningen till att man överhuvudtaget kommit på att det borde finnas en själ- en livsande...Jag kan inte annat än att hålla med. Det där ögonblicket när själen/medvetandet lämnar kroppen är så tydligt. Jag kan nästan känna det rent fysiskt. Ögonen på den som dör blir så tomma. Livlösa. Och jag hatar det ögonblicket.
Det här är off topic:
Jag vet inte om du har gjort Insights Discovery färg-/personlighetstest? Det var en ögonöppnare för mig, just när det gäller att förstå olika perspektiv och inställningar.
Jag är jättegul, med röd som näst största färg.
Min man är blå, mycket mer analyserande och tänkande än vad jag är och vill optimera och strukturera - sånt som jag inte lägger många minuter på alls, vilket gör att vi ofta krockar. Till exempel i att jag är för stökig och impulsiv och han är för långsam och inte kan relatera till ett såhär brett känsloregister, hehe.
Det finns ett snabbtest här:
http://vilkenfarg.se/
Havsblå = Introversion + Tänkande beslutsprocess
Eldröd = Extroversion + Tänkande beslutsprocess
Solgul = Extroversion + Kännande beslutsprocess
Skogsgrön = Introversion + Kännande beslutsprocess
(Om du är blå eller röd är du antagligen initialt väldigt skeptiskt till det här )
Skulle inte förvåna mig om det är så.Precis. Det är så tydligt och säkert anledningen till att man överhuvudtaget kommit på att det borde finnas en själ- en livsande...
Precis. Det är så tydligt och säkert anledningen till att man överhuvudtaget kommit på att det borde finnas en själ- en livsande...