Men vad sjutton...

Sv: Men vad sjutton...

Oj! Det var värst. Stackars häst. Ja, en del hästar far verkligen illa. Konstigt att stoet inte sparkade mot schäfern när den kom in i boxen. Eller när dom åt från samma krubba.
Nåja, Equion skriver du. Vad är det? Var köper man det, pris? Kanske kan vara något för mina hästar. Min fjording som jag haft sedan hon var 3 år är nu 12 år nästa år är ju också lös i magen vintertid. Hon har fått det av hösilaget tror vi. Men eftersom hon inte fått hösilage i vinter så borde det ju gå över.

Hon köpte det i en hästsportaffär i ett köpcentrum i Uddevalla. De har lite roliga prylar där... :) Men det finns ju att beställa på nätet oxå. Tydligen används det mycket av polisen till deras hästar. De får ju inte vara lösa i magen när de går omkring i stan o bajsar på asfalten, det kan ju stänka ner folk. ;)

Hon vågade väl inte sparka hunden... fick stryk... men skulle tro att hon var ganska grinig. Vet ju inte om det är helt sant, men jag vet att det ligger en del i historien, det kommer från en hästskötare som jobbade i stallet. Hon ville berätta detta för min kompis så hon skulle ha lite bakgrund, men det var väl inte helt poppis hos ägaren/tränaren skulle jag tro.

mvh Jessica

Ok! Om nu polisen använder det till sina hästar osv så måste det finnas i våra affärer här hemma och då kanske det är bra iaf. Heter det bara equion? Inget mer? Ska kolla upp det nästa vecka. För det kanske kan vara något till mina hästar. Har beställt fiber plex till nästa vecka. Men vet ju inte om det fungerar.

Tack! Var inte dyrare än fiberplex. Tror nog inte att Gunnar bryr sig om att du länkar till en sida som alla kan läsa och köpa ifrån. I synnerhet inte om det hjälper hästar som är i behov av det. Tack igen.

gejsa skrev:
Ok! Om nu polisen använder det till sina hästar osv så måste det finnas i våra affärer här hemma och då kanske det är bra iaf. Heter det bara equion? Inget mer? Ska kolla upp det nästa vecka. För det kanske kan vara något till mina hästar. Har beställt fiber plex till nästa vecka. Men vet ju inte om det fungerar.

Skadar väl inte att prova förhoppningsvis. :crazy:

Det tog iofs 2-3 veckor innan nån förbättring kunde ses, precis som det stod på burken.

mvh Jessica

Man är ju benägen att pröva allt för att få någon bättring. Vet inte hur många tusenlappar som man har bränt bort. Köpte ju colicuren för två hästar i december för 1600 kr. Det hjälpte ca 2 v.

Har själv provat Mag-Tarm (till hästen alltså :angel: ) Men det hjälpte bara marginellt tyckte jag.

Tycker oxå att magarna förändras lite med vädret, dvs bättre när det är torrt o kallt, samt sämre när det är lerigt o geggigt. De får väl i sig en massa konstigheter när de försöker beta i leran. :crazy:

mvh Jessica

Jo vi har föröskt lista ut det också om det är vädret. Men dessvärre är det inte det för mina hästar. Vet också att mag- tarm balansen bara hjälper tillfälligt. Men det enda som fanns att tillgå just i jultider för mig. Har ju beställt fiberplex som någon sa var bra. Men har nu skrivit i en andra tråden ang detta medel som du rekomenderade.

gejsa skrev:
Man är ju benägen att pröva allt för att få någon bättring. Vet inte hur många tusenlappar som man har bränt bort. Köpte ju colicuren för två hästar i december för 1600 kr. Det hjälpte ca 2 v.

Ja, det är helt otroligt... man blir ju desperat till slut.

Håller på o provar en annan jästkultur till min häst nu (kommer inte ihåg vad den heter, men den fanns på Granngården), som är billigare än Equionen, antagligen för att den inte innehåller några spårämnen eller vitaminer. Min kuse är inte helt dålig i magen, men det växlar väldigt i konsistensen, vissa dagar smuligt och/eller lite löst, andra dagar helt okej. Får väl se om det funkar, får väl rapportera när jag vet. :D

mvh Jessica

Ja, du får hoppa in i tråden "lös i magen" Där rapporterar vi för varje dag.

Det är ju otroligt många hästar som är lösa i magen verkar det som. Med samma fel. Och veterinärerna sliter sitt hår. *ler*

1,5 kg 50
1,5 kg havre
6-8 kg hö

Denna mängd brukar vara fullt tillräcklig för att täcka in alla behov för en normalstor häst som rids/tränas lagom.

När min häst som är 1,72 hög är i träning/tävling LA-nivå och rids 6 dagar i veckan ca 40-60 min pass får hon däremot:

2 kg 50
2 kg havre
7 kg hö

Hon är superfin på detta, helt perfekt i hullet.
Inget fett, bara stenhårda muskler överallt!

När hon går ner i träning/tävling och "hålls igång" återgår vi till den mindre givan.

Det går åt mängder av energi till att förbruka hö.
De behöver inte så mycket hö om de får Dynavena så det räcker.
Kolla på hemsidan, www.dynavena.nu

Har man däremot ett bra hö och inte rider/tränar/tävlar regelbundet så kanske man klarar sig med det hö du har?

Det är ju kanon i så fall!

Jag ger helst inte havre, och jag fodrar med Active '100.
Jo, fast det beror ju på vad du har fått för hö också, i mitt
fall så har det höga värden, klarar mig bra utan kraftfoder
egentligen och behöver bara ge selen+e-vitamin. De får dock
kraftfodret som lite skrammel i krubban eftersom vi är förälskade
i Dynavena.

Jag ger hellre MER hö och MINDRE kraftfoder. Den ena blir ett komplett nervvrak utan mycket hö, hon behöver ha det att pilla med när hon står inne. Och hon blir lugn av att vara mätt.

Jo, en häst som bara reds lite lätt skulle absolut klara sig med mitt hö! Nu tränas dessa hästar på hög nivå inom hopp/dressyr och medelhög nivå inom fälttävlan så de presterar dock lite mer än en skogshäst. DOCK är de ponnyer så eg. klarar de sig på bara mitt hö, ev. lite MER kraftfoder än bara som skrammel i krubban (handlar om ca 50 g per fodring för att få ner e-vit&selen) under högsäsong.

Och ja, det är kanon att inte behöva ge massor av kraftfoder.

Liknande trådar

Hundhälsa Är det någon som vet hur man räknar ut kaloriintaget baserat på färskfoder? Vår veterinär vill att vi räknar ut Ascots kaloriintag...
Svar
11
· Visningar
1 306
Senast: Lisalei
·
Foder & Strö Skulle behöva hjälp med att räkna om följande till mg/g per kg TS. Är det någon som skulle kunna hjälpa mig här? :) Har väldigt svårt...
Svar
4
· Visningar
755
Senast: fourlegs
·
Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 580
Senast: mackan
·
Foder & Strö Hej även jag skulle vilja ha lite tips hur jag ska tänka vad gäller foder. Halvblod, fri tillgång på hösilage. TS 77% Råprotein 108 g...
Svar
17
· Visningar
1 233
Senast: Zamira
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka