Men vad sjutton...

Sv: Men vad sjutton...

Konstigt om du får fram så mycket när du räknar på Dynavenas egna hemsida med ditt fina hövärde. Jag har ett hövärde med en kvot på 6precis. Enl Dynavena så behövar jag bara ge ca 13 kg hö och ca 6 dl av deras foder. Fordrar nämligen själv med Activ 100. Du måste ha tittat fel.

Träningsbehov ger ingen skillnad när man har ett så bra grovfoder, o om det är vitaminer o selen som avses så räcker oftast inte mindre än 2-3 kg färdigfoder för att täcka behovet hos en stor häst. Det var därför jag ville veta hur mycket selen fodret innehåller.

Även om hästen är i träning så kan man klara sig med betydligt billigare alternativ t ex betfor, vetekli, havre, korn samt någon typ av mineral- och/eller vitamin-tillskott som stämmer med grovfodret, så länge det är tillräckligt bra Smrp/MJ-kvot på det.

Köper inte riktigt att man måste köpa dyra färdigfoder bara för att hästen tränas.

Även om någon är ärlig o reko så kan man ju fråga dem hur de har tänkt när de rekommenderar en viss giva. Man bör ju veta varför man lägger till de olika ingredienserna när man bygger upp en foderstat och är personen ifråga reko så bör han/hon kunna svara på det.

Man lär sig genom att fråga såna som man tror vet mer än man själv gör. Därför jag är nyfiken på vad de säger på Dynavena.

Har själv pratat med någon på Dynavena för ett par år sedan, tyckte inte att jag fick tillfredsställande svar utifrån min frågeställning.

mvh Jessica

tesora skrev:
tror inte att M....försöker att lura någon att köpa mer kraftfoder.
Har i alla år upplevt Dynavena väldigt ärliga och reko :banana:
det är nog så att det är generella uträkningar på sidan, och dom du har fått av M är personliga till just dina hästar ! med deras träningsbehov oxå vidare ;)

Tesora

Men varför 6 dl just??? Kan ju inte täcka behoven av selen? Hur resonerar Dynavena runt just selenbehovet?

Såg just på deras hemsida att 1 kg Active 100 ger 0,4 mg selen. En häst behöver 0,2 mg selen/100 kg. 6 dl motsvarar ung 250 gr Active 100 vilket motsvarar 0,1 mg selen. Du kan ju räkna ut själv hur mycket du måste fodra till beroende på hur mycket din häst väger.

250 gr av ett fullfoder tycker jag är futtigt lite, nästan nåt man ger istället för godis, om det inte är en liten ponny.

Det är inte min mening att "racka ner" på rådgivaren på just Dynavena, men jag har haft allt annat än bra erfarenheter av just foderrådgivare som jobbar med vissa märken. Den dan jag råkar på en rådgivare som anser att inget kraftfoder eller att ett kraftfoder av ett annat märke kanske skulle passa bättre, då skulle jag bli imponerad.

Tycket oxå att det är viktigt att man tänker själv o inte sväljer allt som sägs bara för att vissa personer är extra trovärdiga. Säljare är utbildade i att vara just trovärdiga o de tränar på det varje dag.

mvh Jessica

gejsa skrev:
Konstigt om du får fram så mycket när du räknar på Dynavenas egna hemsida med ditt fina hövärde. Jag har ett hövärde med en kvot på 6precis. Enl Dynavena så behövar jag bara ge ca 13 kg hö och ca 6 dl av deras foder. Fordrar nämligen själv med Activ 100. Du måste ha tittat fel.

Jessica skrev:
Men varför 6 dl just??? Kan ju inte täcka behoven av selen? Hur resonerar Dynavena runt just selenbehovet?

Såg just på deras hemsida att 1 kg Active 100 ger 0,4 mg selen. En häst behöver 0,2 mg selen/100 kg. 6 dl motsvarar ung 250 gr Active 100 vilket motsvarar 0,1 mg selen. Du kan ju räkna ut själv hur mycket du måste fodra till beroende på hur mycket din häst väger.

250 gr av ett fullfoder tycker jag är futtigt lite, nästan nåt man ger istället för godis, om det inte är en liten ponny.

Det är inte min mening att "racka ner" på rådgivaren på just Dynavena, men jag har haft allt annat än bra erfarenheter av just foderrådgivare som jobbar med vissa märken. Den dan jag råkar på en rådgivare som anser att inget kraftfoder eller att ett kraftfoder av ett annat märke kanske skulle passa bättre, då skulle jag bli imponerad.

Tycket oxå att det är viktigt att man tänker själv o inte sväljer allt som sägs bara för att vissa personer är extra trovärdiga. Säljare är utbildade i att vara just trovärdiga o de tränar på det varje dag.

mvh Jessica

Nu var det ju inte selen eller mineraler vi pratade om. Det tittade jag givetvis också på hur mycket hästarna behövde utöver allt annat. Nu pratade vi om hur mycket dynavena foder med resp hö som dom tyckte att man skulle ge. Räknar annars ut allt själv i ett eget program. Det här var Dynavenas egna program på deras hemsida som "sa" hur mycket jag skulle behöva ge.

6 dl behövdes endast för att komma upp till deras uträknade programstatus på smrp och mj. Förstår inte varför du hänger upp dig på det?

Jo, jag förstod att det inte var dina åsikter utan Dynavenas, men det är ju just det jag vill komma åt... Hur kan de som rådgivare försvara en så "konstig" giva, som 6 dl, ang mineraler o selen?

mvh Jessica

vad tycker du är konstigt med 6 dl? Hade du varit mer nöjd om jag fått svar att jag skulle ge 1 kg eller 1-½ kg?

gejsa skrev:
vad tycker du är konstigt med 6 dl? Hade du varit mer nöjd om jag fått svar att jag skulle ge 1 kg eller 1-½ kg?

Jo, jag tycker det är konstigt om de säger att man ska ge 6 dl av ett färdigfoder som man behöver ge 2-3 kg av för att täcka behovet av t ex selen, utan att rekommendera selen vid sidan av. O sen kan jag tycka att 6 dl är så löjligt lite att det kan kvitta... man kan lika gärna ge 2 nävar betfor, vetekli, korn, havre etc vilket är mycket billigare.

Varför ge 250 gr av nåt som varken gör till eller från i den totala foderstaten, om det inte är för att det ska skramla i krubban?? Bättre att ge äpplen och/eller morötter då.

Skulle vara intressant att få se hela foderstaten, inkl grovfoderanalys, som blev rekommenderad av Dynavena.

Var det programmet eller rådgivaren som sa 6 dl? Finns det något annat i foderstaten innehåller selen? Sådana frågor ställer jag mig när jag hör just 6 dl. Jag hade förstått en rek på 3 kg till en stor häst bättre.

mvh Jessica

Senast ändrad av en moderator:

Visst kan du få det. :rofl:
ts 84 %
smrp 42
mj 7
ca 1,9
fosfor 1,5
mg 0,8
kalium 14,6

Unghäst på 2 ½ år strosar i hagen. Halvblod, valack.
När jag kollade med olika kg hö så var det 11 kg hö då behövde han bara 0,2 kg Active 100 per dag tex. När han fick över 12 kg hö per dag så räckte det med hö enl dom. 560 smrp och 80 mj en kvot på 7.
32 kalcium och 24 fosfor.
550 kg som vuxen räknade jag med för han är liten. Kolla du så får du se om du får samma svar. :)
Nu behöver jag inte bry mig så mycket eftersom han får bara hö. Han har sådan diarré så han får ca 15- 16 kg hö bara. Det räcker gott och väl.

Oj glömde svara på din fråga. Det var programmet. Har inte pratat med någon rådgivare. Kan göra egna foderstater.

Men får han några mineraler, eller endast hö?

Hur ser foderstaten ut just nu?

Ger du endast 15-16 kg hö så får han ju inte i sig tillräckligt med vare sig proteiner, kalk, fosfor, magnesium, e-vitamin eller selen. O nu frampå våren så kommer även övriga vitaminer gå ur höet.

mvh Jessica

Senast ändrad av en moderator:

Jag kan också räkna foderstater. Men nu sitter jag i en sådan sits att jag måste välja mellan kolera eller pest. *ler*
Så jag är hellre utan mineraler och vitaminer och har en friskare mage på min häst. Jag skrev ju att jag har problem med diarrén på vintern. Du kan ju kolla vad jag skrivit på lös i magen tråden.
Men det var ju inte det som du frågade först. Nu byter du ju fråga.
Har du kollat själv på Dynavenas hemsida eller?

Vad jag har hört så fattas det bara vissa vitaminer i hösilage. Men i torrt hö finns det kvar.

Vitaminerna försvinner i o med att grovfodret lagras.

mvh Jessica

gejsa skrev:
Vad jag har hört så fattas det bara vissa vitaminer i hösilage. Men i torrt hö finns det kvar.

gejsa skrev:
Jag kan också räkna foderstater. Men nu sitter jag i en sådan sits att jag måste välja mellan kolera eller pest. *ler*
Så jag är hellre utan mineraler och vitaminer och har en friskare mage på min häst. Jag skrev ju att jag har problem med diarrén på vintern. Du kan ju kolla vad jag skrivit på lös i magen tråden.

Men du behöver inte ge nåt annat än rena mineraltillskott, t ex biomag o dikalciumfosfat, det ställer inte till nåt i magen.

Tycker det är helt ok att fodra med bara hö om det är tillräckligt bra värden på det. Vill inte ha en massa kraftfoder i onödan, men då måste man fodra till det som behövs, typ selen, e-vitamin o ev mineraler. Det är tyvärr inte något man kan "välja bort", speciellt inte på en unghäst. Man bör istället hitta lösningen på obalansen i magen.

O förresten så räcker inte ett hö med Smrp/MJ-kvot på 6 till en unghäst, dvs han får för lite protein. Han ska ha en kvot på minst 6,5.

En kompis till mig har en häst som har svarat väldigt bra på Equion, en sorts jästkultur som innehåller spårämnen o liknande. En hink kostar ca 450 kr o håller i 2 månader. Efter 2-3 veckor är hennes häst mycket bättre i magen.

mvh Jessica

gejsa skrev:

Som jag sagt tidigare så ska en 2,5-åring ha en Smrp/MJ-kvot på minst 6,5, det räcker alltså inte med ett hö med 6 i kvot. Man bör ha koll på att behoven skiljer beroende på ålder om man ska räkna själv. :smirk:

Vadå byter fråga förresten? Jag ifrågasätter fortfarande om din häst får i sig det den behöver? O det får den ju tydligen tyvärr inte.

Sen kan du bli hur sur du vill på mig för att jag "kritiserar" men det jag skriver är faktiskt sant. O du väljer ju iofs själv i slutändan ändå.

Selen är något som är jätteviktigt för hästar som ska sätta muskler, vilket unghästar gör, o det kan man tyvärr räkna med att det inte finns nåt öht i något grovfoder eller spannmål som odlats i Sverige. Det måste ALLTID tillsättas extra via kraftfoder, mineralfoder eller som rent selentillskott.

mvh Jessica

Vad jag vet så är det vitamin A som minskar under fodrets lagring. Sedan ang hans kvot så vet jag att han behöver ca 64 mj och ca 420 smrp. Han får nu 112 mj och 672 smrp. Visserligen en kvot på 6. Men det täcker hans behov ändå.
Eftersom han har fått ca 16kg per dag.
Han kommer inte att minska i vikt. Tvärtom. Sedan får han ju då 30,4 kalcium och 24 fosfor och 12,8 magnesium. Hans behov är 25,6 kalcium och 19 fosfor och 9,6 magnesium.
Alltså mer än han behöver. :smirk:

Sur är jag inte men tycker att du ifrågasätter fel person. Hjälp fälttävlansnörd i stället. Hon vill ha hjälp.

I hösilage finns det inte så mycket D-vitaminer pga att höet inte får soltorka så länge som torrt hö får. Men jag gav alltså torrt hö för han tål inte hösilage. Det får mina andra hästar i stället.

Liknande trådar

Hundhälsa Är det någon som vet hur man räknar ut kaloriintaget baserat på färskfoder? Vår veterinär vill att vi räknar ut Ascots kaloriintag...
Svar
11
· Visningar
1 306
Senast: Lisalei
·
Foder & Strö Skulle behöva hjälp med att räkna om följande till mg/g per kg TS. Är det någon som skulle kunna hjälpa mig här? :) Har väldigt svårt...
Svar
4
· Visningar
755
Senast: fourlegs
·
Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 580
Senast: mackan
·
Foder & Strö Hej även jag skulle vilja ha lite tips hur jag ska tänka vad gäller foder. Halvblod, fri tillgång på hösilage. TS 77% Råprotein 108 g...
Svar
17
· Visningar
1 233
Senast: Zamira
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka