Men vad sjutton...

Sv: Men vad sjutton...

gejsa skrev:
Sur är jag inte men tycker att du ifrågasätter fel person. Hjälp fälttävlansnörd i stället. Hon vill ha hjälp.

Jaa, äntligen något som jag kan vara med på att skriva!
Vill du hjälpa mej, Jessica?

Du kan väl pm:a isf.

Läs lite bakåt vad vi skrivit till dig. För där är nämligen Jessica och jag överens. Med ditt hö behöver du inte ge annat än hö och ev några vitaminer och mineraler.
Jag kan ju inte ge det till min häst eftersom han inte tål något just nu därför får han bara hö.

gejsa skrev:
Vad jag vet så är det vitamin A som minskar under fodrets lagring. Sedan ang hans kvot så vet jag att han behöver ca 64 mj och ca 420 smrp. Han får nu 112 mj och 672 smrp. Visserligen en kvot på 6. Men det täcker hans behov ändå.
Eftersom han har fått ca 16kg per dag.
Han kommer inte att minska i vikt. Tvärtom. Sedan får han ju då 30,4 kalcium och 24 fosfor och 12,8 magnesium. Hans behov är 25,6 kalcium och 19 fosfor och 9,6 magnesium.
Alltså mer än han behöver. :smirk:

Men när du skriver att han behöver 64 MJ, vad grundar du det på??? En unghäst på 2,5 år behöver 6,5 gånger så mycket protein som den får MJ så får han 112 MJ så behöver han minst 728 gr smrp o inte 672 som han får nu. Samma sak gäller mineralbehovet, som följer MJ-givan. Enligt mig behöver alltså din häst:

112 MJ (enligt din beräkning, som har sett hästen)
728 gr Smrp (112 MJ * 6,5 (ggr 6 till vuxna hästar))
61,6 gr Ca (112 MJ * 0,55 (ggr 0,4 till vuxna hästar))
33,6 gr P (112 MJ * 0,3)
16,8 gr Mg (112 MJ * 0,15)
1,1 mg Selen (0,2 mg / 100 kg)

Din foderstat ger:

112 MJ
672 gr Smrp
30,4 gr Ca
24 gr P
12,8 gr Mg
0 mg Selen

Som du ser så skiljer det sig lite mot vad din unghäst får i sig. Såhär räknar jag iaf, sedan finns det ju de som tycker annorlunda.

Jag tycker att om man ger endast grovfoder o ev spannmål så bör man tillskottsfodra med Selen o E-vit, samt de mineraler som fattas. Efter nyåret så bör man även tillskottsfodra med vitaminer på nåt vis, men det kan räcka med nåt kg äpplen och morötter.

Egentligen är jag inte "ute efter" just dig i den här diskussionen. :crazy: Jag tycker bara de här frågorna är ytterst viktiga att belysa.

mvh Jessica

fälttävlansnörd skrev:
Fick hjälp med årets foderstat när vi bytte foder,
till Dynavena Active ' 100. Gick in på hemsidan idag
och räknade lite själv för skojs skull...

Med mitt hö, så fick jag ut att 0,3 kg per dag skulle
täcka mina hästars grundbehov med samma grovfodergiva
som de får idag! Ungefärligt, räknade bara på ena hästen.

Iaf, idag äter ena 1,5 kg och den andra 1,2 kg.
Detta tillsammans med 9,5 resp. 12,5 kg hö.

Mitt hö;

Smrp: 81 g/kg foder
MJ: 7,0 MJ/kg foder
Kalcium:4,0 g/kg foder
Fosfor: 2,0 g/kg foder

Har jag verkligen varit så himla lost att jag bara räknade totalfel
idag? Eller är det så att de käkar GALET mycket kraftfoder?

Har iofs hällt i mej en del glögg... Men jag blev så osäker :o

Hur mycket väger dina hästar o hur ser de ut i hull o muskler?

Hur mycket grovfoder kan du "stoppa i dem"?

Tycker inte att du behöver ge nåt mer tillskott än just Selen o ev E-vitamin. O så morötter och/eller äpplen då. :d Alltså behövs inget extra alls, ge dem bara så mycket hö så de ser fina ut i hullet. Grattis!!!:D

mvh Jessica

Jessica skrev:
Men när du skriver att han behöver 64 MJ, vad grundar du det på??? En unghäst på 2,5 år behöver 6,5 gånger så mycket protein som den får MJ så får han 112 MJ så behöver han minst 728 gr smrp o inte 672 som han får nu. Samma sak gäller mineralbehovet, som följer MJ-givan. Enligt mig behöver alltså din häst:

112 MJ (enligt din beräkning, som har sett hästen)
728 gr Smrp (112 MJ * 6,5 (ggr 6 till vuxna hästar))
61,6 gr Ca (112 MJ * 0,55 (ggr 0,4 till vuxna hästar))
33,6 gr P (112 MJ * 0,3)
16,8 gr Mg (112 MJ * 0,15)
1,1 mg Selen (0,2 mg / 100 kg)

Din foderstat ger:

112 MJ
672 gr Smrp
30,4 gr Ca
24 gr P
12,8 gr Mg
0 mg Selen

Som du ser så skiljer det sig lite mot vad din unghäst får i sig. Såhär räknar jag iaf, sedan finns det ju de som tycker annorlunda.

Jag tycker att om man ger endast grovfoder o ev spannmål så bör man tillskottsfodra med Selen o E-vit, samt de mineraler som fattas. Efter nyåret så bör man även tillskottsfodra med vitaminer på nåt vis, men det kan räcka med nåt kg äpplen och morötter.

Egentligen är jag inte "ute efter" just dig i den här diskussionen. :crazy: Jag tycker bara de här frågorna är ytterst viktiga att belysa.

mvh Jessica

Nu svarar jag dig bara en gång till. Tycker att du börjar likna en som bara vill skriva vad du tycker. Du verkar inte orka vad jag läser.
Jag grundar det på SLU:s näringsbehov och fodermedel. Har du den? Isf läs vad tex en häst som beräknas ska väga som vuxen behöver.
Jag har en liten häst är ca 153 cm i mankhöjd nu och blir 3 år i juli nästa år. Så jag TROR vilket det är det ända man kan göra i detta läge att han ska väga ca 550 kg som vuxen. Vilket nog eg blir för mycket. Tittar på vad en häst som väger 500 kg som vuxen ska ha i mj 59 mj och en som ska väga 600 kg 68. Då blir det hälften av detta. Alltså 64 mj. Unghästen behöver endast 6,6 mj fram till 3 års ålder ev 2.5 års ålder.
Sedan räknar man 64 x vi säger 6.5 är 416 smrp. Sedan räknar man ut vad hästen behöver av kalcium osv av 64. tex 0,40 x 64 är 25,6. osv osv

Så skriver du att jag ska ge kanske nåt kg äpplen eller morötter.
Är du dum eller spelar du dum? Ser du inte att jag skriver att min häst inte kan ÄTA något annat än hö. En enda morot skulle göra honom skitlös i flera dagar. Skulle aldrig i mitt liv ge honom något annat än hö. Inte ens vitaminer. Han TÅL INTE NÅGOT JUST NU.
Nu får han ju ca 16 kg hö och då blir det så mycket mj och smrp. Så det räcker gott för honom. Alltså med 112 mj osv....
Det blir alltså så mycket när jag ger honom så mycket hö. Hans behov är inte så mycket.
Nu skriver jag inte mer svar eftersom jag känner att jag bara upprepar mig hela tiden. Läs igenom mitt svar och ev tråden "lös i magen" så kanske du fattar bättre. Orkar inte ta det en gång till.
Men som jag skrev förut så VET JAG att man ska ge vitaminer osv men jag KAN INTE DET NU. :cry:

Senast ändrad:

Förresten verkar du ha räknat fel på kalcium behovet. Du skriver 0,55 behov per mj. Det är ju för digivande ston.
Det riktiga är 0,40 gånger mj.

gejsa skrev:
Förresten verkar du ha räknat fel på kalcium behovet. Du skriver 0,55 behov per mj. Det är ju för digivande ston.
Det riktiga är 0,40 gånger mj.

Som jag redan nämnt så skriver jag egentligen inte till dig, för du har redan bestämt dig, men jag tycker det är viktigt att svara på det du skriver eftersom andra annars kanske tror att du har rätt o gör samma fel som du gör.

Vad säger veterinären ang din hästs mage? Det låter ju som om han är riktigt sjuk om han inte kan klara 2 msk pulver o en morot. :confused:

Man kan inte gå efter tabeller när man beräknar MJ-behovet. Jag har läst samma bok som du, hävdar fortfarande att man inte räknar så som du gör. Protein- o Mineralbehovet följer alltid MJ. Skriver inte Planck att en vuxen häst ska ha en Smrp/MJ-kvot på minst 6?

Om du tittar i en tabell för vad din häst behöver o det visar sig att det står 50 MJ så blir ju självklart proteinbehovet 300 gr (50 * 6) men vad händer om du helt sonika bestämmer dig för att höja MJ o inte låta proteinet följa med upp? Tänk då om du ger 100 MJ o fortfarande bara 300 gr Smrp då blir ju kvote bara 3!!!!!!! vilket är alldeles för lågt.

O en unghäst bör ha en Ca/P-kvot på 1,8. Om man täcker fosforbehovet så behövs det alltså MJ * 0,55 för att den ska bli just 1,8.

Det verkar inte som om du har så bra koll på att räkna foderstater som du tror. Det är bara dumt om du låter din prestige gå ut över din häst, det blir ju trots allt han som får lida för det i långa loppet.

Vill nämna igen att det inte är för din skull jag skriver utan för alla andra som kanske vill veta vem av oss dom ska tro på. O jag anser att du tänker fel när du räknar.

mvh Jessica

Precis samma var jag med om när min häst skulle börja äta Dynavena! Försäljaren räknade ut att hon skulle ha 2kg Dynavena, när jag själv räknade på det så var det mer än ett kilo för mycket! Säljarknep kanske, vad vet jag!

gejsa skrev:
Är du dum eller spelar du dum? Ser du inte att jag skriver att min häst inte kan ÄTA något annat än hö. En enda morot skulle göra honom skitlös i flera dagar.

Jag tycker det är onödigt att ifrågasätta om jag är dum eller inte, du ska tänka dig för när du häver ur dig kränkande saker. Du har ingen aning om vem du skriver till, för allt vad du vet kanske jag är forskare i just hästen näringsbehov på SLU!?! Så tänkt dig för... :mad:

O jag hoppas verkligen att du har haft din unghäst hos veterinär för det låter riktigt allvarligt om han blir lös i magen i flera dagar av en morot.

Jessica

Jessica skrev:
Skriver inte Planck att en vuxen häst ska ha en Smrp/MJ-kvot på minst 6?

Om du tittar i en tabell för vad din häst behöver o det visar sig att det står 50 MJ så blir ju självklart proteinbehovet 300 gr (50 * 6) men vad händer om du helt sonika bestämmer dig för att höja MJ o inte låta proteinet följa med upp? Tänk då om du ger 100 MJ o fortfarande bara 300 gr Smrp då blir ju kvote bara 3!!!!!!! vilket är alldeles för lågt.

O en unghäst bör ha en Ca/P-kvot på 1,8. Om man täcker fosforbehovet så behövs det alltså MJ * 0,55 för att den ska bli just 1,8.

QUOTE]

Vad en häst ska ha för kvot är ju en rekommendation. Sen måste man ju se till varje individ vad som passar bäst. Min ena häst tex kan inte ha en kvot högre än 6 för att hålla hull. Hon fungerar bäst på runt 5,8.

Så är Gejsas häst fin på sin kvot på 6 så är det säkert ingen fara alls.

Kvoten är inte det värsta med hela grejen utan snarare bristen på mineraler, vitaminer o selen.

Och 5,8 i Smrp/MJ-kvot är inga problem till en frisk, vuxen häst.

Jag tycker att man behöver vara mer noggrann med unghästar eftersom man lägger grunden för hela deras liv. Vuxna, friska hästar kan man "fuska med" lite vad gäller alla kvoter och behov, man kan experimentera mer med dem oxå.

mvh Jessica

Men snälla du! Kan du sluta tjata på mig om mineralerna. Jag vet att han skulle behöva det. Men jag KAN INTE GE DET NU. Allt pga diarren. Han har alltid diarre på vintern. Vi har haft veterinär här och varit kontakt med Strömsholm osv.......ALLA säger ge bara hö. Tror du då att jag ger mineraler ändå???????
Det räcker med att jag är orolig du behöver inte stressa mig. Tack!

Jo då, min häst är jättefin i hull. Han får ju nästan dubbelt så mycket i mj och smrp. Men det verkar som om Jessica inte ser vad jag skriver. Det enda han inte får är mineraler och vitaminer. För han har diarre efter avmaskningen. Då får han inte äta något annat. Inte ens en morot. Då skriver hon att jag kan ge 1 kg morötter eller äpplen. Men hon har nog inte haft en sjuk häst. Tänk om jag skulle lyda alla som skriver här på buke. Nej, jag lyssnar nog mer på min veterinär och dom på Strömsholm.

Ja, inte tror jag att du är någon forskare. Då hade du nog haft mer kött på benen. Men ok jag ber om ursäkt för det jag sa. Men jag blir så irriterad att du tjatar på mig ang mineralerna. Eftersom jag också vet att han behöver det. Men mitt största problem just nu är faktist diarren. Och inte mineralerna.
Sedan så skulle jag ha gett honom en kvot på minst 7 OM han hade varit frisk. Men som du förstår så får man inte välja. Det är bara att bita i det sura äpplet och försöka få honom frisk i stället. Sedan får man ta tag i det andra.

Ang kvoter förresten. Jag har ett halvblod/fullblod. Han får en kvot på 7.8 nästan 8 alltså. För det behöver han. Annars faller han ut snabbt. Så nog vet jag att man behöver höja kvoten ibland. Men jag har tex i mitt stall 2 duktiga foderstatsräknare som jag har diskuterat med. Eftersom jag själv har varit orolig. Dom säger ja, vad ska man göra? Om hästen faller ur och blir bra i magen så är det väl bara att ge mer sedan. Något annat kan man ju inte göra. Men nu har hästen blivit tjockare i stället tack vare mer hö. Mer än en sådan liten häst kan få i sig eg.

gejsa skrev:
Men snälla du! Kan du sluta tjata på mig om mineralerna. Jag vet att han skulle behöva det. Men jag KAN INTE GE DET NU. Allt pga diarren. Han har alltid diarre på vintern. Vi har haft veterinär här och varit kontakt med Strömsholm osv.......ALLA säger ge bara hö. Tror du då att jag ger mineraler ändå???????
Det räcker med att jag är orolig du behöver inte stressa mig. Tack!

Okej... ber om ursäkt om jag stressat dig. Har faktiskt en häst i mitt stall som är mycket dålig både psykiskt, muskulärt, i leder, magen osv, så lite vet jag allt. :smirk:

Förresten... har du avmaskat nu??? Får man inte göra!!!!! Kan vara farligt. Maskarna går i dvala under vinter o avmaskar man då så väcker man dem o då kan hästen bli väldigt sjuk.

mvh Jessica

Men snälla! Börja inte med detta nu också.
Vi avmaskade i oktober efter betet. Han blir inte bra efter det. Han blir bra när han kommer ut på betet i vår igen. Efter en dag så är han bra. Har förresten två av fyra hästar som har så. Men jag har inackorderingar också hos mig som är friska. Så det är inte vattnet heller.
Men min unghäst är född hos mig. Mamma sto var tjurig så hon ville inte han skulle vara hos henne på nätterna. Så när han var 3 månader så valde han själv att inte vilja gå in till henne. Så han fick en egen box bredvid med mycket mat. Eftersom jag gör foderstater så la jag ju i soja bl a för att han skulle få så mycket smrp som möjligt. Tror att hans mage inte pallade detta. Han är ju lite nervös av sig också. Bajsar så fort vi tar in honom i stallet när han är själv bl a. Så han har nog en stressmage. Just nu har vi vildsvin så min gammelman är väldigt rädd vilket stressar mina två unghäsar också så jag vet nog lite förklaringen ändå. Men som sagt endast hö och mag- tarm balans får han nu bara. Har prövat det mesta dom andra två vintrarna. Den största förändringen var i år att byta till torrt hö eftersom han är uppfödd på hösilage. Jag har gett b- jäst, loppfrön, och en massa andra olika bra mot magen saker.

Oki... Ska inte tjata på dig mer... :D

mvh Jessica

Oj... det är en lång historia... :crazy:

Den har varit misshandlad rent hanteringsmässigt i inridning o övrig ridning. Hon har väldigt fin stam och väldigt bestämda åsikter så karln som hade henne som ung skulle minsann sätta henne på plats. :angel: Hon slängde av folk till höger o vänster, hon var känd som värsta monstret, men hon skulle minsann ridas in. :crazy:

T ex så fick hon föl, som hon inte fick behålla för sig själv... idioten som hade henne släppte in en stor schäfer till henne o fölet när det var helt nyfött o lät hunden slicka på fölet. En annan grej var att hästarna på den gården bara fick komma in o äta ett par ggr i veckan, o då fick de gå in flera st i samma box o äta ur samma krubba. Hon är alltså väldigt spänd i matsammanhang, vilket är ganska förståeligt. Hon knäcktes psykiskt till slut o har väldigt svårt att lita på folk, spänner sig för minsta lilla o är allmänt misstänksam.

En kompis till mig köpte henne för nåt år sedan och har behandlat henne. Som tur är är hon utbildad massör så hon kan ju behandla mycket själv. Hon är spänd som en fiolsträng i hela kroppen och har sneda höfter och bogar, som inte riktigt vill ge med sig. Pga av allt detta så har hon en väldigt obalanserad tarmflora. Hon provade just Equion o det har visat sig fungera ganska bra hittills.

Hästen är mycket bättre nu rent psykiskt. T ex fick kompisen veta att hästen inte gick att ha på klinik o det gick definitivt inte att ge henne lugnande för hon var inte klok o det gick inte att hantera henne öht. Vi var på klinik med henne i förrgår o hon var from som ett lamm. Inga problem att lugna henne inte.. det röntgades o ultraljudades som bara den utan minsta problem. :D

mvh Jessica

Liknande trådar

Hundhälsa Är det någon som vet hur man räknar ut kaloriintaget baserat på färskfoder? Vår veterinär vill att vi räknar ut Ascots kaloriintag...
Svar
11
· Visningar
1 306
Senast: Lisalei
·
Foder & Strö Skulle behöva hjälp med att räkna om följande till mg/g per kg TS. Är det någon som skulle kunna hjälpa mig här? :) Har väldigt svårt...
Svar
4
· Visningar
755
Senast: fourlegs
·
Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 580
Senast: mackan
·
Foder & Strö Hej även jag skulle vilja ha lite tips hur jag ska tänka vad gäller foder. Halvblod, fri tillgång på hösilage. TS 77% Råprotein 108 g...
Svar
17
· Visningar
1 233
Senast: Zamira
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka