Men vad i hela friden???!!!

Maira

Trådstartare
Såg just ett kort inslag på nyheterna där poliser skjuter två hundar med 26 (?) skott med hundens ägare en ung kille, precis intill.

VAD var detta??? Nån som vet nåt om det?

Det såg ju helt horribelt ut. :crazy:

Sv: Men vad i hela friden???!!!

Kolla FB på gruppen: Vi som är jävligt trötta på att polisen skjuter hundar (?) Där finns det mycket om sådant här å detta du talar om också.

Såg just ett kort inslag på nyheterna där poliser skjuter två hundar med 26 (?) skott med hundens ägare en ung kille, precis intill.

VAD var detta??? Nån som vet nåt om det?

Det såg ju helt horribelt ut. :crazy:

Om det är samma hundar så läste jag att polisens version var att ägaren var påtänd och höll på att skära halsen av sig själv? Och att de var tvugna att skjuta hundarna för att rädda killen.

Ja, det är samma.

TS:
Jag tror verkligen inte att polisen tycker att det minsta trevligt eller roligt att skjuta hundar, och att de försöker undvika det i största möjlig mån. Sen tycker jag också att det är sjukt irriterande att folk på företrädesvis facebook brukar kommentera och posta inlägg och åsikter utan att ha kollat upp det minsta, och utan någon som helst källkritik.
Om folk kunde sluta knarka skulle det däremot vara lite bättre för alla.

Såg just ett kort inslag på nyheterna där poliser skjuter två hundar med 26 (?)skott med hundens ägare en ung kille.....:

Polisen har helmantlade kulor, för att göra så lite skada som möjligt och därför kan det vara riktigt problematiskt att avliva djur om man inte får riktigt bra träff.

Polisens ammunition är inte helmantlad utan hålspetsammunition. Dock är det ändå mycket svårt att döda ett litet, rörligt mål som en hund med en enstaka träff, inte minst om hunden är full av adrenalin kan den hålla sig på benen länge och orsaka skada på sin omgivning. Därför tar man det säkra före det osäkra och skjuter en salva i stället för ett skott i taget.

I övrigt tror jag knappast att poliserna i fråga sköt hundarna utan anledning, sitter en person med en kniv mot halsen måste de ingripa blixtsnabbt och då kan de inte ta hänsyn till ett hundliv.

TS:
Jag tror verkligen inte att polisen tycker att det minsta trevligt eller roligt att skjuta hundar, och att de försöker undvika det i största möjlig mån. Sen tycker jag också att det är sjukt irriterande att folk på företrädesvis facebook brukar kommentera och posta inlägg och åsikter utan att ha kollat upp det minsta, och utan någon som helst källkritik.
Om folk kunde sluta knarka skulle det däremot vara lite bättre för alla.

+1 på den :cool:

Oj, vad fel jag hade. Men då är min följdfråga hur stort magasin de har, även med halvautomatiska vapen är ju 26 skott en hel massa...

12 eller 15 patroner beroende på kalibertyp. Det var ju två poliser som sköt och jag ser inget konstigt med att de i princip tömde sina magasin.

Om det är samma hundar så läste jag att polisens version var att ägaren var påtänd och höll på att skära halsen av sig själv? Och att de var tvugna att skjuta hundarna för att rädda killen.

OK. Den versionen har inte jag hört, och inget som framkom på nyheterna precis nyss. Men visst kan det ha varit så. Hittade denna givetvis vinklade blogg, men där står det bara att killen druckit och satt utanför huset med hundarna.

http://hundkillen.wordpress.com/

Det var ju två poliser som sköt och jag ser inget konstigt med att de i princip tömde sina magasin.

Inte jag heller. Det är inte ett vapen som är skapat för det syftet. Pistolskytte när man kommer upp i avstånd och har rörligt mål är svårt. Jag är själv utbildad på pistol inom försvarsmakten och när man har allsköns utrustning på sig, rör sig och samtidigt ska träffa ett rörligt mål, är det svårt att träffa 10-poängs skott med pistol (eller så är jag en usel skytt mina skyttemärken till trots :p).

Många tycker att polisen ska använda OC(pepparspray) på hundar men det fungerar sällan till aldrig. Hundar reagerar inte på pepparspray som människor. Tvärtom blir en del hundar helt galna av det och så har man ett än värre problem.

Tråkigt att man kände att man behövde skjuta hundarna. Det är alltid lätt att sitta i efterhand och säga att man skulle gjort si eller så och ha en väldig massa åsikter. Det utan att veta vilken information som poliserna kom till platsen hade fått och dels utan att ha sett hur situationen utvecklades. En filmsekvens över själva skotten säger väldigt lite. Det är bara avslutningen på något som jag inte har grepp om.

kl
Grabben försökte ringa sin mamma för att hon skulle komma o hämta hundarna, det fick han inte. Enligt TVnyheterna lördag så skall poliserna internutredas då de utsatte den unge mannen för livsfara.
SKK anser att de gjort helt fel o att Sthlms djurpolis skulle ha tillkallats.

OK. Den versionen har inte jag hört, och inget som framkom på nyheterna precis nyss. Men visst kan det ha varit så. Hittade denna givetvis vinklade blogg, men där står det bara att killen druckit och satt utanför huset med hundarna.

http://hundkillen.wordpress.com/

Hans egen version i Aftonbaldet var trovärdig i ungefär en mening innan det brast. Den går ut på att han satt i godan ro och rökte en cigg när polisen dök upp och skrek Freeze typ. Då började han ifrågasätta och skulle stoppa ner händerna i fickorna, telefonen såklart enligt honom själv. När polisen vill ha upp händerna ur fickorna på honom sliter han plötsligt upp en stor kniv och sätter den mot halsen på sig själv, och där någonstans rök hundarna så att han kunde omhändertas.

KL

Jag tycker faktiskt inte att det är okej att polisen går omkring och skjuter hundar, vilket har hänt vid några tillfällen nu de senaste året/åren. Ska de skjuta hundar eller djur överhuvudtaget tycker jag de ska utrustas med andra vapen och även annan skytteträning. Jag har vänner som är poliser och enligt dem är 98% av deras skytteträning på stillastående mål, då är det ju rent förkastligt att de ska ut med icke dödande ammunition för att skjuta hundar, där avsikten är att döda.
Sen förstår jag att saker händer snabbt och jag klandrar inte de enskilda poliserna öht, men jag anser nog att det borde hanteras på ett annat vis.

KL
Jag undrar hur folk hade reagerat på artikeln ”Självmordsbenägen kille tog livet av sig medan polisen lekte med hans hundar”.
Uppenbarligen tog de beslutet just då att det va den bästa lösningen. Kan vara svårt för oss som inte var med i situationen att föreställa oss hur det egentligen gick till.

Å vad skönt det är att komma in här och läsa förnuftiga inlägg. Så mycket polishatande dravel som jag har sett i diverse kommentarsfält. Ingen människa kan väl tro att de två poliserna VILLE skjuta ihjäl två hundar. Men deras jobb är att först och främst att skydda människor. Om de uppfattade att killen var självmordsbenägen och satt med en kniv mot sin egen hals är det väl helt begripligt att deras första prio var att komma fram till killen och avväpna honom för att rädda hans liv. I det läget kommer hundar i andra hand och så måste det vara. Det är enligt min uppfattning trams att man i det läget ska vänta in en hundpatrull. Om killen är i livsfara så går det före allt. Skulle de vänta tills killen hade skurit av sig halsen och därefter skjuta hundarna så att de kunde komma fram till honom?

Liknande trådar

Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
2 007
Senast: Otherside
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 303
Senast: Red_Chili
·
Hundträning Jag funderar mycket just nu. Jag har bestämt att alltid ha 2 hundar. Jag har trivts med det men bestämt att inte skaffa mer pälsvård för...
Svar
13
· Visningar
659
Senast: Lillefrun
·
Däggdjur Jag har växt upp med husdjur; katter, hamstrar, kaniner och hundar. Från 11 till 19 år hade jag därtill minst en häst, totalt 4 egna och...
Svar
8
· Visningar
1 076
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Budget samt tid för hund
  • Valp 2025
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈