Men stanna kvar då !!!

MadicDomino

Trådstartare
Änu en tråd jag vet om lastning,:angel: .
Men det är så här :cry: Min häst får jag nästan in i transporten utan problem. Men att få han att stanna kvar där är svårare :confused: . Han blir helt galen när man stänger "porten/dörren" när man ska köra. Han stegrar sig och försöker lägga benen över FRAMBOMMEN :eek: !!
Enda som funkar med han är köra 10 m och stanna.. Detta funkar inte specielt bra på en motorväg. Och vi ska snart bytta stall och det är ungefär 8 mils väg mellan :o !!
Plz :bow: några tips :love:

Sv: Men stanna kvar då !!!

Man måste kunna läsa hästen om den är panisk eller bara bråkig.

Jag skulle INTE stanna så fort den lever rövare, utan köra vidare försiktigt.
Dock skulle jag inte ge mig ut på E4:an det första jag gjorde.

Peia fick i somras för sig att börja klättra på frambommen när man stängde överluckan bak. Hon klättrade också över två ggr, då när bommen satt på den höjd som halvbloden hade. (Jepp, rätt vig för att vara ett år.)
Hon har varit väldigt lättlastad i stort sett hela tiden så det var bara en fix idé från henne. Vi började med att höja bommen och sätta in en till frambom. Hon hade alltså två frambommar vilket gjorde att när hon försökte klättra på frambommen så tog den nedre frambommen emot. Det gick alltså inte att slänga upp frambenen.
Vi stängde också luckorna stegvis så att det inte blev mörkt pang-bom-direkt utan mer stegvis.
Det funkade faktiskt. Dock har hon inte åkt släp på rätt lång tid nu så jag vet inte om det är beständigt men det funkade iaf då.

Är hästen rädd är det här kanske inte bästa sättet men om det bara är en grej som den kommit på att man kan göra för att få kliva ur släpet så ;)

prova att ha med en annan, säker häst också. :crazy:
hästen blir kanske lugnare då...

prova att ha med en annan, säker häst också. :crazy:
hästen blir kanske lugnare då...
tyvärr där jag har honom nu är där ingen som är "lugn", bara små hingstar xD
Och andra problemet vagnen är inte så bred :angel: vi snakar om en nordsvensk brukshäst som blivit lita rund om magen :p

Håller med. De flesta släp är ju inte tillräckligt breda för två hästar, inte ens ponnyer... fast det heter att det finns plats för två så är det för trångt för att de ska kunna stå ordentligt och så brett de vill med benen.

Faktiskt så är det ingen av våra hästar som kan åka smalt förutom Peia och hon är ju bara två år ;)
Cinna åkte smalt som ung och delade släp med Amadeus som jag tävlade. Det gick utmärkt men sen en tävlingsdag slog det slint och sen dess åker Cinna själv.
Vi letar ju efter ett brett släp men det är svårt att hitta riktigt breda släp som inte har bodel och sånt.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 122
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 654
Senast: Hedinn
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 944
Senast: shia
·
Hästhantering Man kan ju komma i situationer då man helt enkelt inte har någon som kan hjälpa en vid lastning utan måste klara det själv, om man nu...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
9 843

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka