Men så irriterande

Mirre

Trådstartare
Försöker få min sambo att förstå att hunden ska inte vara
hemma ensam mer än 4 timmar max. Men det går inte in.
"Hon klarar sig" Jo visst hon dör knappast av det men ändå, det är inte bra. Är jag borta en hel dag så får hunden oftast inte gå ut på typ hela dan heller. Hon är en sån som håller sig maximalt länge men
hon blir ju sjuk om hon inte får gå ut.

Får typ säga åt honom att hunden ska ut.
Hon piper ju inte heller eller så.
Hon visar det på andra sätt.

Tips?

Sv: Men så irriterande

Du kan visa honom djurskyddslagen, delen om hundar och katter. Den förespråkar rastning minst var 6e timme. Om det tillochmed står där, så anses det ganska viktigt.
Vem vill vara den som bryter mot djurskyddslagen liksom, testa om det går hem.

Ska testa det.
Skulle det komma någon ny lag om att
hunden måste få ett visst antal promenader om dan?
För mig jag läste nåt om det

Fast det tycker jag låter konstigt och ogenomförbart. Promenaderskvalitet bestäms ju inte av antalet, utan längden och vad man de facto gör på dem. Däremot blir det ju automatiskt några per dag, eftersom det inte får vara mer än 6 timmar mellan rastningstillfällena.

Dessutom, hur definierar man "natt"? Det är ju inte var 6e timme på natten, utan bara på dagen. Hur lång är en natt? 6 timmar, 8, 10, 12?

å jag som har problem åt andra hållet. vi kan inte ens åka på bio i 2h för att sambon anser att man inte akn lämna hundarna. har man skaffat dom så ska dom inte vara ensam. visst tanken e ju god men dom klarar sig faktiskt ett tag själv - speciellt när dom e två..

ska vi byta?? :p

å jag som har problem åt andra hållet. vi kan inte ens åka på bio i 2h för att sambon anser att man inte akn lämna hundarna. har man skaffat dom så ska dom inte vara ensam. visst tanken e ju god men dom klarar sig faktiskt ett tag själv - speciellt när dom e två..

ska vi byta?? :p

Hohoho känner igen det :angel::p
Har en sambo som har så svårt att lämna 4 månaders valpen själv hemma, bara han ska köra ner till affären.
Jag blir tokig, visst jätte-gulligt att han tar så väl hand om henne, men hon måste tränas för tusan!

Jag tycker du ska byta sambo------han är ju en regelrätt djurplågare !

Ponera att ni får barn,små söta barn ,som inte heller kan tala om vad dom vill/känner----han skulle förmodligen behandla dem lika dant.
Alltså---Stor varning !!!

jamen precis. bli lite jobbigt tillslut.. :devil:

:D

Åh, fan!
Första veckorna hade han knappt tid att ge mig en puss då och då, det var BARA valpen som gällde :cool::D, han hade ju blivit "pappa", och tog/tar sin uppgift på största allvar ;)

Till TS förresten: Tycker det är för dåligt av honom, och anser att du bör ta ett snack med honom, han kan väl iallafall gå ut och ge vovven en kisse-runda?

Ponera att ni får barn,små söta barn ,som inte heller kan tala om vad dom vill/känner----han skulle förmodligen behandla dem lika dant.
Nu tycker jag att du drar på lite väl stora växlar. Som vanligt.

Du får väl ta med dig hunden om du inte kan lämna den till någon som tar sitt ansvar.

jag omringas av ett "helt land" som tanker som din sambo (nu tar jag i liiite, men i manga fall ar det sa). Har i USA tycker manga att det ar fullt normalt att lamna hunden hemma hela jobbardagen. De har ofta en doggy-door eller lamnar hunden pa baksidan (staket runtom), sa att hunden kan rasta sig sjalv, och "klarar sig" i 8 timmar. Men jag ser ocksa hundar instangda inomhus i sina "burar" i 6-7 timmar per dag. Manga bekanta som har valp nu lamnar valparna ensamma i flera timmar bara sadar, -de maste ju pa jobbet... Var och varannan manniska har hund har, men det kanns som att jag ar den enda som inte lamnar valpen hemma. Jag far och flanger till dagmatte (en anna svenska jag hittat, hurra!) de tva dagar jag gar i skola i tre timmar, och nar jag aker nanstans foljer valpen med. Hon ar duktig pa att vara ensam, men jag tycker anda att det ar fel att lamna hundar (valpar) for lange. Folk fragar ofta om min valp har separationsangest eller nagot fel eftersom jag alltid tar med henne till bekanta osv. De tycker att jag ar larvig och sager alltid att "hundar klarar sig, de sover anda hela tiden". Suck. Jag har fostrat min sambo bra dock, han ar mer orolig an jag ar, och har vi lamnat henne hemma nar vi farit till affaren osv. ar det han som ar oroligast och vill att vi ska skynda hem. :D

Det dar med att fa "sambos" att ga ut med hundarna kanner jag igen mig i. Min sambo tycker inte alls att det ar jobbigt att ga ut pa kisstur, men han ar inte sa snabb i vandningarna. Vi har valp, och alla vet att nar valpis behover kissa gar det snabbt. Jag ber sambo ta ut valpen, NU! (valp just vaknat fran tupplur). Okej sager sambo. Sambo masar ivag, tar pa sig jacka, mossa, vantar, knyter skor, ponerar i godan ro, och vips sa har valp bade kissat och bajsat och ar nojd med hur skont det var att kissa pa heltackningsmattan - varfor inte gora det varje gang?? ;) Sambo ser forvanad ut och tycker att "hon kan val vanta - hon ser ju att vi ska ga ut".... Han ger henne mycket credit, antar jag...

Fast det tycker jag låter konstigt och ogenomförbart. Promenaderskvalitet bestäms ju inte av antalet, utan längden och vad man de facto gör på dem. Däremot blir det ju automatiskt några per dag, eftersom det inte får vara mer än 6 timmar mellan rastningstillfällena.

Dessutom, hur definierar man "natt"? Det är ju inte var 6e timme på natten, utan bara på dagen. Hur lång är en natt? 6 timmar, 8, 10, 12?

Är hundvakt nu åt ca 30 hundar.Dom kommer in ca 22.15 och kommer ut ca 7.40

Hade lite liknande problem med min kära pojkvän/blivande sambo. Han tyckte att det borde gå att lämna hunden hela dagen, och att jag var fånig och mammig etc etc. (Att jag är fånig och mammig tycker han iofs fortfarande.. kan ligga nånting i det:angel:)
Nu har jag ÄNTLIGEN fått honom att inse att sex timmar är max, och han är jätteduktig med hunden och har med honom på jobbet.
Så det går nog att prata in i den där hårda skallen ska du se. Försök:D

Har i USA tycker manga att det ar fullt normalt att lamna hunden hemma hela jobbardagen/.../Men jag ser ocksa hundar instangda inomhus i sina "burar" i 6-7 timmar per dag.
Det där är inte helt ovanligt i Sverige heller. Det är många hundar som är ensamna från morgonen till kvällen och någon går hem på lunch för att kissa den. Burar är inte lika vanligt som i USA, men att stänga in hunden i köket, tvättstugan etc är inte ovanligt. Att större uppfödare har hundar i bur är inte alls ovanligt.

Tänk bara på hur många hundar det är i Sverige som spenderar sina liv i en hundgård. Det är inte alls ovanligt eller konstigt.

Jag tycker du ska byta sambo------han är ju en regelrätt djurplågare !

Vad världen måste vara full av galningar och psykopater med tanke på att det finns så många som inte har kunskap nog om hund!:idea:

Den förespråkar rastning minst var 6e timme.

Vart står det ?

Och OM det står något, villket jag faktiskt inte hittar trots jag letat, står det då inte BÖR då ? Kan aldrig tänka mig det är en lag, bara rekomendationer. Och om det är rekomendationer så brytar man inte mot någon lag eftersom det då inte finns en lag att bryta mot.
Men visa gärna vart det står, för jag kan då inte hitta.

Hur blir hunden sjuk som ? :confused:

En fråga, vems hund är det egentligen ? Är det en gemensam inköpt hund till eran familj, eller hade en hunden sedan förut. Anledningen till frågan är att, oftast är det en person som har med sig hunden in i ett förhållande. Och sedan ställs det krav på den andra personen att denna ska minsan sköta om hunden med..TROTS att denna kanske inte är speciellt intresserad. Många som bor i hop verkar tro att, bara för en hund/katt osv bor under samma tak så ska man automatiskt sköta om någon annans djur.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har blivit kronisk sjuk och sitter här med en ung vallhund som jag inte klarar av att aktivera. Min prognos är oklar, jag kan bli...
Svar
18
· Visningar
1 958
Senast: tuaphua
·
Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 273
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 908
Senast: Tantan
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 947

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Senast tagna bilden XVI
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat