Men hur GÖR man med två hundar?

vivendi

Trådstartare
Valpen har varit hos oss en vecka... Och det går inte som på räls.

Inser att jag trots att ha växt upp i ett hem med många hundar inte riktigt vet hur jag ska lösa alla praktiska problem som dyker upp. Här finns det väl folk som kan berätta hur ni brukar göra?

Valpen är finfin, inga problem, 9 veckor och inte en enda pöl inomhus, äter och sover och busar. Den äldre hunden (tik, 5) är måttligt förtjust. Utomhus busar de, men inne är valpen inte välkommen nära henne. Hon har lagt av med morrandet, men hon väjer för valpen (hoppar valpen mot soffan reser hon sig och går, valpen vill ligga nära hennes korg, då lämnar hon hellre korgen åt valpen och lägger sig i hallen). Nu är jag ju snabb på att oroa mig, men jag har noll erfarenhet av "inomhushundar" tillsammans. Ska det vara så här?

En annan praktisk grej jag har svårt att lösa: den äldre tiken tar alla kommandon personligt. Nu blir det ju en del kommandon för valpen som hon inte hade behövt reagera på (antingen sabbar hon det valpen tränar på, eller så blir hon rätt ledsen när hon lyder och lyder och inte fattar att det inte gäller henne). Hur är det meningen att man ska göra egentligen?

Jag har bra litteratur, men inget nämner om såna här små problem som känns helt hopplösa. Ja, att tiken ska ha mat först, gå ut först, få sina egna promenader osv. Det hade jag ju ändå koll på. Men just nu känner jag mig som en rätt olycklig trafikpolis som misslyckas med att dirigera det hela...

I början var mina två vuxna hundar så oxå. Respekterade varandras space och låg inte intill osv. Kommandon löste jag genom att säga hundens namn först. Sedan lär sig hundarna så småningom oxå att se vem du tilltalar genom att följa din blick. Ge det tid.

Det kommer gå över när tiken vänjer sig!
Se till att hon får lite lugn från valpen också så att hon inte bara blir "undankörd".
Stäng in den hunden som inte tränas.
Använd olika kommandon för dem (rätt smidigt senare också, tex vilken hund ska gå runt för att trassla ut kopplet osv).
Ge tiken "ensamtid" med dig också. Har du möjlighet så ta promenader ensam, annars bara passa på att kela när valpen sover etc. Min äldre hund blev resursförsvarande en kort period när min valp var runt 3 mån. Även mot mig alltså, men det gick snabbt över.

Jag tycker allt låter helt normalt. Valpen äter sover och busar. Bra! Den vuxna hunden är måttligt förtjust men är inte elak mot valpen utan går hellre undan. Bra! De leker tillsammans ute. Bra! Vet inte vad du hade förväntat dig men jag tycker det låter helt som det ska.

Att använda namnet ihop med kommandot kan vara ett sätt att individualisera träningen - Fiffi-sitt och Pluto-sitt är ur hundens synvinkel två olika kommandon. Att sedan tiken försöker snika till sig godiset när du tränar med valpen genom att vara ännu duktigare... ja, det är ju inte så konstigt :-)

Och ja, ge var och en lite egen tid och låt den vuxna hunden vila från valp emellanåt.

Jag säger som övriga: Det går över.
Jag har 3 hundar och både när nr 2 och nr 3 kom såg den/de äldre ut som om valpen var något som katten hade släpat in. Det tog nån vecka, sen funkade allt som vanligt. Börja med att säga hundens namn så lär de sig vem som ska reagera på det du säger.

Tack, ni lugnar mig. Jag vet inte riktigt hur jag hade tänkt, mest bekymrad är jag över att tiken väjer undan, men det är alltså ok? Jag känner mig som en rätt usel matte som prioriterar valpen före henne när hon hela tden slinker undan och tänker att valpen kanske får helt fel intryck.

Tillsvidare kan valpen inte sitt namn till hundra procent, och även tiken reagerar både på "tiken kom" och "valpen kom" eller vad som nu kan vara kommandot. Jag ska absolut försöka stänga av för träning, men mest är det vid allmänna tillfällen som det blir tokigt - i trädgården eller när valpen hittar på ofog inne. Tiken blir jätteledsen av ett fy åt valpen , till exempel.

Tiken får ca 2-3 timmar ensamtid, träning och promenader. Då är hon sitt vanliga, glada jag. Då passar vi på med ensamhetsträning och lite kommandon och små rundor med valpen ensam under tiden.

Men hur mycket behöver du fya valpen? Den kommer ju vara valp ändå och vet antagligen inte vad det betyder i nån större utsträckning. Avledning är nog en bättre nyckel.

Jag tycker också det låter helt normalt, att hon viker undan går över när hon vant sig :)

På tal om kommandon så har jag använt olika när vi hade hand om en hund i ett par år, t.ex hade jag "Kom" som inkallningsrop till den inneboende hunden och "Här" som inkallning till min. Även "Vacker tass" var näst intill omöjligt att använda på min för då reagerade tiken och kom och krafsade på mig, så han fick lära sig kommandona "Första" och "Andra" för respektive tass :)

Men hur mycket behöver du fya valpen? Den kommer ju vara valp ändå och vet antagligen inte vad det betyder i nån större utsträckning. Avledning är nog en bättre nyckel.

Jag använder inte fy som så, men några "låt bli" har det blivit, ihop med avledning, förstås. Bara när valpen gör något riktigt galet. Tiken sjunker ihop som en ballong.... Även om jag aldrig höjer rösten.

Reagerar hon på ordet fy (i så fall är det ju bara att ha olika kommandon där också) eller på tonläge? Kan du berömma henne samtidigt?

Att hon går undan tycker jag inte alls är fel som sagt, så länge hon kan lägga sig och vila på den nya platsen. Dvs så att inte valpen "förföljer" henne runt så hon inte får vara ifred. Då skulle jag gå in och bryta.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 409
Senast: fixi
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 109
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Jag funderar till och från på att skaffa en hund. Jag har ingen aning om ras och det är i nuläget inte intressant heller eftersom jag...
Svar
19
· Visningar
2 018
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 400
Senast: Trassel12
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Uppdateringstråd 30
  • Guldfasanerna