"men hon är ju en XXXXXX"

lady_vip

Trådstartare
\"men hon är ju en XXXXXX\"

Än en gång har jag stött på detta, hundägare som skyller sin bristande lydnad och sitt dåliga ledarskap på rasen.
Varför???

Självklart är väl en rottis något svårare att uppfostra än en belgare, de har ju olika psyken och temprament, men borde man i så fall inte övervägt det i hundköpet??

Jag var på introduktionen på min viltspårskurs som jag ska gå på med Loka, jag visste sedan tidigare att två till hundar av hennes ras skulle vara med. Va väl lite spänd inför hur deras hundar agerade, man vill ju självklart inte se värst ut och eftersom min är yngst så...

Efter att vi har lagt spår så tar alla ut sina hundar, den ena hunden av "min" ras markerar då vagt mot en annan hund. Husse märker ingenting. Den markerar igen men husse hör inte för han pratar i mobil. Hunden morrar då till och det blir lite rassel. Då tar husse kopplet och slår hunden över ryggen med full kraft. Hunden sjunker ihop och se mkt underlägsen ut... "Hon har så himla dåligt självförtroende hehe"

Mhm, hon får ju inte sämre självförtroende av att hennes tilltänkta ledare slår henne.

I alla fall, genom denna stund är det en himla massa skrikande och ryckande i kopplet på dessa hundar, massa krav som aldrig har ställts innan ska helst plötsligt ställas "fot" "sitt" "stanna där". Hunden förstår inte och blir så bannad... Jag står som ett frågetecken.

Efter ett tag så frågar de lite om min hund, som lugnt sitter bredvid mig, vi småsnackar lite. Så kommer dråpslaget; "ja, man måste ju vara väldigt tuff och trycka ner dessa hundarna, det vet du väl??" Frågar lite snällt vad de menar..? "ja man måste ju vara dominant"

Fråga mig inte var jag fick luft i från, men de lär ju inte prata mer med mig iaf för jag sa rakt ut att "ja, man får ju det uppenbarligen inte av att slå och skrika på dem för min hund är den som lyssnar bäst och är lugnast"

Alla vet att konsekvens är en röd tråd genom hunduppfostran, men vad säger man???

Kanske måste börja slå min hund nu då det uppenbarligen står i förarprofilen för denna rasen :confused:

För övrigt så blev ägarna tillsagda av instruktör att lugna ner sig och inte vara så amatörmässiga....

Skulle gärna utvecklat mer men har tidsbrist

//E

Re: \"men hon är ju en XXXXXX\"

Jag fattar inte varför instruktören inte säjer ifrån? Att man inte slår sin hund borde ju vara en självklarhet? Vad är du för stark och dominant ledare för din hund om du måste prygla den till lydnad? Att trycka ner hunden gör den ju knappast villigare att arbeta.
Mina hundar är svåra att lära ibland. Vad man behöver är inte att slå dem utan att vara lite extra uthållig och fantasifull i sitt sätt att motivera hunden.

När vi gick valpkurs var det en man med i gruppen. Han hade nån PB-liknande valp och en 6-årig son med sig. Vi såg honom inte slå hunden, men den var livrädd och han ryckte i kopplet och skrek åt den. På ett kurstillfälle örfilade han sin son och sedan fick han, efter ett långt samtal med instruktören om hans lämplighet som hundägare, inte komma tillbaka. Egentligen är det väl de hundägarna som bäst behöver gå på kurs, men det var obehagligt att ha honom med i gruppen och så ledsamt att se hur hård han var mot valpen.
I vilket fall borde ett sånt beteende inte vara tillåtet på kurser och instruktörerna borde göra något åt det och inte blunda för det. En gång, för länge sedan, gick jag en agilitykurs där en dam piskade sin schäfer med läderkopplet så att hunden kissade ner sig. Det var en helgträning och det hände flera gånger under den helgen och varje gång valde instruktören att inte se.

det är helt absurt att skylla sin okunskap på vilken ras man OBS VALT att ha. kan man inte hantera en lite tuffare ras (nu har jag fått för mig att du hade en labbe, men det var väl rent önsketänkande? :o) så ska man inte ha en sådan. tvärt om, smärta kan framkalla än värre aggressioner som med lite (o :devil:) tur kan komma att riktas mot ägaren själv. antar att det har med personen att göra egentligen, tror nog att samma människor skulle kunna slå barn. för inte så länge sedan ansågs barn lära sig bättre av stryk... aaarrrrggg... jag blir bara så förbannad när jag hör sånt. tror inte att jag hade kunnat hålla käften i en sådan situation. jag hade nog börjat skrika och gapa och gråta och hunden hade haft det lika dåligt när den kom hem :(.

Här går jag faktiskt tvärt emot dig. Jag anser att för att vara en riktigt bra förare/instruktör/hundmänniska måste man inse att det ibland är läge att ge hunden en riktigt känga. Jag kan dock hålla med om att i dressyr (cirkuskonster) har våld ingen plats alls, men när det gäller uppfostran kan det komma lägen då en rejäl smäll kan vara det som är mest smärtfritt för både hund och förare.

Det dyker ju då och då upp folk som propagerar vilt för klicker, IMMI-ideologi och liknande "mjuka" metoder. Vågar man ens andas att man kan tänka tanken att knäppa sin hund på näsan så får man arga blickar på sig från de personerna ohc gärna långa föreläsningar om hur man då är misslyckad som ledare och annat tjafs. Jag hävdar att dessa personer aldrig haft en hund med rejäla drifter någon gång. Jag skulle vilja se dessa människor om de en dag får tag i en hund som är mycket hund och då av bruksras. Antagligen går det åt helvete.

I vissa lägen går det inte att avleda, att köra med klicker, att muta med godis och så vidare. I vissa lägen är det en rejäl korrigering som gäller och det kan behövas ett rejält obehag.
En bekant till mig berättade för mig om den första och enda gången hans hund morrade åt honom. Hunden var då runt nio veckor och precis så kaxig som en bestämd och självsäker schäfervalp kan vara. Valpen talade därför klart och tydligt om för husse att nu så bestämde han, valpen, här i hemmet varpå valpen fick sig en handflata så den rullade ett par varv på golvet. Där och då avgjordes vem som skulle bestämma i hemmet framöver och efter denna enda gång har det inte funnits några som helst tveksamheter om vem som bestämmer. Hund och husse har idag ett rätt härligt samarbete. Nu hör det ju också till att husse råkar vara av den mycket konsekventa och kunniga sorten också, så man ska inte tro att man löser alla problem bara för att man tjongat till sin valp en gång.

Däremot är det inte sagt att alla klarar av att använda sig av fysisk bestraffning. Det är en svår konst och har inget att göra med de exempel som beskrivits i den här tråden. Det som beskrivits är bara rena dumheter.
Man får heller inte glömma att alla hundar är individer och för väldigt många räcker det långt med att bara vara konsekvent och kunna skärpa rösten ibland.

Själv kör jag stenhårt på uttrycket " så lite som möjligt, men så mycket som behövs".

Jag undrar om du har gått kurs hos IMMI?

Jag har gjort det och jag måste säga att jag tyckte då inte metoderna var rakt igenom mjuka.

Näpp, deras ideologi och jag kommer inte riktigt överens. De IMMI-instruktörer jag stött på har dock gett den här bilden av IMMI. Mycket avledning och ingen fysisk korrigering alls.

jag håller med att man visst kan ta tag i sin hund på just hundars vis, men man måste veta vad man gör och så får man inte bli arg. hunden måste också vara av den karatären att den inte blir helnipprig. och så måste anledningen vara den rätta. att hunden inte lyder är inte det. att hunden däremot igonrerar en, eller ännu värre, försöker trycka ner än är däremot skäl nog. jag har "tagit tag" i min labbe både en och två gånger, men aldig slagit.

min schäfer kunde man ju knappt peta på när jag fick henne och hon är ett gott exempel på hur våld enkelt kan förstöra en annars kanonfin hund. hon är så vek i sig själv att hon inte klarar mer än en höjd röst.

Naturligtvis ska man veta vad man gör och man måste ha excellent timing. Det är därför det är så svårt.
Och jo, i vissa lägen är det nog att hunden inte lyder. Har den en katt i munnen ska den ta mig sjutton släppa på ordet loss. Sedan om hunden för stunden inte vill gå i perfekt tävlingsmässig fot är en annan sak. Det ska ingen hund ha smäll för.

jo loss ska de alltid gå med på, det kan ju vara något farligt de bär på. men det var mer lydnad à la fot, hit osv jag tänkte på. stanna ska de egentligen också lyda blint. tack vare incidenten med de ekologiska gässen stannar nu labben så fort jag höjer handen, och det har underlättat massor!

Håller med Jadzia - i uppfostringssituationer kan man behöva ta till tuffare tag, OM man har en hund som är av den kalibern som tål/kräver det, OM man har den rätta timingen och OM man gör det så välavvägt att det räcker med en gång.

Själv har jag en västgötaspets, en liten men tuff ras. När vi gick valp- och grundkurs på brukshundsklubben fick vi höra av instruktörerna (!) att denna ras inte var så mycket mening att träna lydnad med... Därefter gick vi hos en privattränare för att sedan komma tillbaka till klubben för en spårkurs där vi fick två väldigt bra tränare. Och då har jag, som väl helst själv skulle vilja vara bara mjuk och "pjollrig", fått lära mig att vara konsekvent OCH säga ifrån när hunden varit mopsig mot mig eller andra hundar.

Detta har gjort att vi nu har en fungerande relation och jag kan ägna större delen åt tiden åt att vara glad och positiv för nu är gränserna satta. (Inte för att han inte kan tänka sig att testa dem då och då, han är ju ändå i tonåren). Jag upplever att han är mycket tryggare nu när han vet vad som gäller, och för egen del är det också mycket roligare när jag slipper att vara gnatig och frustrerad.

Mycket av våra problem kom sig säkert också av att jag har ett självständigt exemplar till hund och min okunskap. Jag är väldigt tacksam att jag lyckades hitta bra instruktörer som betonar glädjen OCH konsekvensen.

Visst hade det varit enklare och kanske trevligare för mig om jag haft en hund som det räckte med muntliga korrigeringar på - men nu har jag inte det.

För jag har nämligen gått kurs hos IMMI och måste säga att de instruktörer jag stötte på var mycket robusta. Det var inget snack om att hundarna skall uppföra sig.

:bow:

När min hane var valp/unghund så hade vi instruktörer som direkt förbjöd hårda tillsägelser, allt skulle ske med list.

Eftersom det var min första hane så litade jag på andras ord.

Tack vare det fick jag en :devil: till hund då han kom upp i könsmognaden.

Han skulle som unghund behövt en rejäl smäll som väckte honom, tyvärr fick han aldrig det.

Jag fick tips efter tips och varenda jäkla gång gick han segrande ur striden .

Vi släppte ihop honom med andra större och äldre hundar som skulle lära honom att han inte var störst.

Det slutade också med en seger för min pojke.

När han var 2 år och riktigt odräglig så träffade jag äntligen en instruktör som såg vad som behövdes.

Tyvärr är min hane fortfarande grymtig mot andra hanar ( speciellt yngre) men nu lyssnar han på mina kommandon och morrar inte tillbaks :crazy:

Dock har jag lärt mig otroligt mycket genom honom.

En sak

ALDRIG MER EN HANE

Tyvärr tycker jag den där inställningen är vanlig på bruksklubbar runt om i landet. Jag har själv en bruksras med mycket motor och kan lätt hetta till. men aldrig har jag behövt såna metoder.
Men så vistas jag aldrig på bruksklubbarna för de gånger jag gjort där så kommer dom med sina idiotiska kommentarer.

Jag har inget generellt emot att man ger sin hund en åthutning. Dock tycker jag inte man skall säga att det är för att hunden har så rejäla drifter (IPO-folkets största modeord). Vi är många som har HÖG motiverade hundar som ALDRIG har behövt knäppa hunden på näsan. Jag tycker att det är mer en fråga om hur man väljer att arbeta med sina hundar än om vilka drifter de har. I vissa fall har man kanske tiditgt gjort ett omedvetet vägval som gör att det inte går att gå tillbaka. Jag två hundar som är hög motiverade och hög presterande. Jag jobbar med dom ganska annorlunda just på grund av hur jag har betett mig mot hundarna som valp/unghund.

Jag börjar se lite IMMI-drag här.
Jag hävdar dock fortfarande att det med vissa hundar inte går att välja en annan väg än att ge dem en känga då och då.
Och jo, till viss del handlar det och drifter men också mycket om förighet och hur pass vek hunden är. Du kan ju ha en hund med mycket kamp, jakt, skärpa och hela paketetet med är hunden samtidigt förig och villig att ge sitt liv för att vara föraren till lags så behöver de sällan några fysiska korrigeringar. Råkar du däremot på en hund med exempelvis mycket jakt och som anser att eget sällskap är gott nog har du fått problem. Det händer då och då att det dyker upp hundar som har så stark motivation för att jaga etc att du inte på något vis kan konkurrera med detta oavsett vilket belöning eller annan motivtion du kan erbjuda. I sådana lägen brukar ofta fysisk korrigering vara enda sättet för att få hunden att inte jaga allt som rör sig.

IPO-folket har dock rätt dålig koll på vad som egentligen menas med drifter och vill nog mest ha legitima skäl att smocka till lite då och då.

För en hund som är mer eller mindre välbalanserad ja! :D Stora luster ihop med en hund som lätt gör felbetenden komer du inte långt med på ett jaktprov. Inom lydnad och spår/sök kommer du hela vägen med lite gnetande.

Självklart ska man kunna ta tag i sin hund, men det ska räcka. Måste man prygla hunden eller ständigt skrika åt den och daska till den så måste ju det vara ett tecken på att man misslyckats kapitalt. Eller? Tar du nacksving på din hund för att den just då struntade i sitt kommando så borde det räcka. Om hunden struntade i kommandot och föraren därmed tar upp ett koppel och piskar hunden eller upprepade gånger sparkar den i sidan och skriker åt den så kan jag inte tycka att det är nån uppfostran utan ren misshandel.
Och tyvärr förekommer misshandel ibland i träningsgrupper och ingen säjer något. Den lilla PB-valpen från min valpkurs blev ryckt så hårt i kopplet att han lyfte från marken. Brottet han begått var att han försökt krypa lite närmare en annan valp som gjorde en inbjudan till bus. Valparna var mellan 8-12 veckor! :(

Där håller jag med dig. Att spöa upp hunden är förkastligt och det du beskriver är ju rent otrevligt.
Usch och fy!

Liknande trådar

Övr. Hund Usch måste bara skriva av mig! Om tråden är på fel ställe så flytta den gärna. Var med om en så obehaglig händelse idag! Är för...
Svar
2
· Visningar
1 735
Senast: Fruentimber
·
Hundträning Jag har upptäckt att min hund, som inte alls är en vaktig ras, har börjat bete sig lite vaktigt mot/för mig. Han vaktar mig mot barnen...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
13 837
Hundhälsa Jag ska till veterinären imorgon, men vill höra era tankar. Hund modell mindre, 17 kg, 35 cm hög. Väldigt fin i kroppen. 9,5 år, har...
Svar
6
· Visningar
2 843
Senast: Dino
·
Hundhälsa Så. En granne i porten bredvid mig har skaffat hund. En ung och redan gigantisk bullyhane som jag och min hund mötte för första gången...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
23 396
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar