Mellanvägg till stor häst i transporten???

Marina_s70

Trådstartare
Jag och 2 andra hästägare tog upp häromdagen hur hästen skall stå i transporten.

Dom andra tyckte att man skulle köra utan mellanvägg på en stor häst,
Men jag tycker av säkerhetsskäl att den skall stå med mellanvägg och stå på vänster sida.

Hästen får plats med mellanvägg vill jag tillägga, och hästen står stilla i transporten!

Så nu undrar jag vad ni andra hästägare tycker och tänker mm
Jag vill bara att den skall stå säkert!
 
Sv: Mellanvägg till stor häst i transporten???

Jag kör alltid mina hästar brett (självklart med bom bakom) så att de ska kunna ställa sig lite bredbent för att lättare hålla balansen. Märker skillnad även på de som är lättlastade och står still även smalt att de föredrar att åka brett.
 
Sv: Mellanvägg till stor häst i transporten???

Jag tycker att det är upp till hästen. Min vill inte åka smalt, utan vill ha mellanväggen dragen åt sidan. En del hästar vill åka helt utan mellanvägg och en del vill ha den där. Men jag har faktiskt inte träffat en häst hittills som inte trivs med att åka brett..:)

Jag personligen vill ha mellanvägg, dragen åt sidan. Det känns tryggast. :)

Mvh Domino_s
 
Sv: Mellanvägg till stor häst i transporten???

Jag tycker att det är upp till hästen. Min vill inte åka smalt, utan vill ha mellanväggen dragen åt sidan. En del hästar vill åka helt utan mellanvägg och en del vill ha den där. Men jag har faktiskt inte träffat en häst hittills som inte trivs med att åka brett..:)

Jag personligen vill ha mellanvägg, dragen åt sidan. Det känns tryggast. :)

Mvh Domino_s

Har du någon bom eller kör du utan ibak när du drar mellanväggen åt sidan?
 
Sv: Mellanvägg till stor häst i transporten???

Vad som är smalt eller brett är högst godtyckligt. Vad är smalt? Halva? Av vilken bredd?

En del släp är väldigt smala mot de nyare idag.

För smalt för individen skulle jag säga.

Det fanns en rekommendation att en normalstor häst skulle ha en bredd på 90 cm. En smällfet Shire behöver nog en hel lastbil själv.

Jag utgår från LAGOM brett för individen. att hästarna kan bredda sig BAK men också kan söka stöd om så behövs. 3/4 bom o ngt längre frambom.
 
Sv: Mellanvägg till stor häst i transporten???

Har du någon bom eller kör du utan ibak när du drar mellanväggen åt sidan?

Alltid bom eller dörrar bak. :) Vågar inte köra utan. Jag vet folk som gör det och det går jättefint, men jag skulle aldrig våga utsätta varken mej eller hästen för det.

Mvh Domino_s
 
Sv: Mellanvägg till stor häst i transporten???

Vad som är smalt eller brett är högst godtyckligt. Vad är smalt? Halva? Av vilken bredd?

En del släp är väldigt smala mot de nyare idag.

För smalt för individen skulle jag säga.

Det fanns en rekommendation att en normalstor häst skulle ha en bredd på 90 cm. En smällfet Shire behöver nog en hel lastbil själv.

Jag utgår från LAGOM brett för individen. att hästarna kan bredda sig BAK men också kan söka stöd om så behövs. 3/4 bom o ngt längre frambom.

Absolut, det finns nästan lika många variationer av transporter som det finns olika typer av åkare bland hästarna. :)

Jag kör alltid med hård mellanvägg när jag har mellanväggen åt sidan eller kör med 3/4 bom. Jag är själv lite larvig med mjuka mellanväggar, har fått för mej att trillar hästen och hamnar under plasten blir det katastrof. Men jag vet hästar som går på och står kanonfint med mjuk/genomskinlig mellanvägg där de står "smalt" dvs halva transporten när de in vanliga fall inte vill stå så med en hård mellanvägg. :) Hästen jag har nu vill däremot kunna balansera och flytta rumpan nåt steg åt sidan och funkar därför mycket dåligt smalt. Detta beror dock på att hästen fastnat baktill i sitt eget transportskydd och får därför panik om hon känner sej låst.

Nu blev det långt och svamligt, men summa summarum. Håller med dej i det du skriver. Alla hästar är olika och det som funkar i en transport kanske inte funkar i en annan. Man får se till individen och göra det som passar den.:)

Mvh Domino_s
 
Sv: Mellanvägg till stor häst i transporten???

Upp till hästen. Min dam på 750kg, 172 mkh åker bäst smalt. För hon vill ha stöd. Hon är hopplös att köra brett, då kan man inte svänga utan att hon börjar protestera :D (även vid krypkörning)

Finns nog inget rätt svar, men en häst som får åka som den tycker är bäst blir lättlastad :)
 
Sv: Mellanvägg till stor häst i transporten???

Om man inte har en lång bom bak, kan man ta uppbindnings kedja med gummi runt istället?
 
Sv: Mellanvägg till stor häst i transporten???

Det kan du , men dagen hästen vill ut så kommer den ut .

Det finns en anledning att alla nutida transporter har bakbom istället för kedja . Kedjan blir alltid slack på ett annat sätt , så endera sätter sig hästen på kedjan , eller så kommer den under den . I bägge fall sprängs kedjan och transportens väggar lär ta skada de med av krafterna i värsta fall .

Har du en total snäll häst i alla lägen transportmässigt funkar det givetvis . Men man bör vara medveten om skillnaden som sagt .
 
Sv: Mellanvägg till stor häst i transporten???

Min häst är inte bredåkare, men nu har jag köpt en transport med mellanvägg med mjuk nederdel så att hon kan stå bredare. Det känns sjyst när man kan göra det extra bekvämt för dem. Hon har åkt smalt innan med hel mellanvägg, halvbrett och smalt med delad vägg. Hon fungerar bra med vilket som.

En av mina ponnyer var bredåkare ovh vi hade inte valet att ha korta och långa bommar. Då körde vi helt utan mellanvägg, utan bom bak. Fanns inget alternativ i det släpet, men det är ju inte precis förstahandsvalet...
 
Sv: Mellanvägg till stor häst i transporten???

Jag kör helst smalt för att kunna lasta två hästar, men behövs det att stå brett eller helt utan mellanvägg så då är det ju så.
 
Sv: Mellanvägg till stor häst i transporten???

Jag och 2 andra hästägare tog upp häromdagen hur hästen skall stå i transporten.

Dom andra tyckte att man skulle köra utan mellanvägg på en stor häst,
Men jag tycker av säkerhetsskäl att den skall stå med mellanvägg och stå på vänster sida.

Hästen får plats med mellanvägg vill jag tillägga, och hästen står stilla i transporten!

Så nu undrar jag vad ni andra hästägare tycker och tänker mm
Jag vill bara att den skall stå säkert!
Jag blev en gång idiotförklarad av en besserwisser för att jag lät mitt gamla sto åka med mellanväggen på plats. Stoet var 177 cm hög, men hade inga som helst problem med att åka smalt. Hon höll balansen genom att luta rumpan mot luckan och det gick att köra ganska tufft utan att hon flyttade en fot. VARFÖR skulle jag då köra henne brett??
 
Sv: Mellanvägg till stor häst i transporten???

Det förstår jag inte heller. Jag är dessutom lite skeptisk till att vänja en smalåkare att stå brett, jag inbillar mig att den kommer att bli svårare att få att stå smalt igen. Och det är mkt praktiskt att kunna ha dem smalt, jämfört med att köra flera vändor med släpet om man har två hästar...
 
Sv: Mellanvägg till stor häst i transporten???

Släpen från igår var inte byggda för 2 stora hästar. varken till vikt eller storlek.

att köra 2 ponnies eller isisar funkar.

Ska man köra 2 halvblod så är släpen dimensionerade för 2 normalstora á 6-700 kg o är också bredare. Det krävs minst ett över 2000kg släp.

Har man en jättestor häst kan man inte lasta den med en normalstor. Ja kanske i de allra största släpen.

Kör man dessutom "tufft" så vet inte jag hur man tänker. Varför utnyttja hästens bussiga sida?
 
Sv: Mellanvägg till stor häst i transporten???

Jag kör min stora med mellanvägg och det funkar bra, han går snällt in och står stilla under transporten. Har jag honom brett trampar han runt och jag upplever att släpet blir ostadigt. Ända gången han åker brett är när det är en väldigt skumpig grus/sandväg eftersom han då verkar ha större behov av att kunna balansera upp sig över hela golvytan (hur långsamt vi än kör). Kör med mellanvägg om din häst trivs med det! Jag upplever det själv som säkrare.
 
Sv: Mellanvägg till stor häst i transporten???

Släpen från igår var inte byggda för 2 stora hästar. varken till vikt eller storlek.

att köra 2 ponnies eller isisar funkar.

Ska man köra 2 halvblod så är släpen dimensionerade för 2 normalstora á 6-700 kg o är också bredare. Det krävs minst ett över 2000kg släp.

Har man en jättestor häst kan man inte lasta den med en normalstor. Ja kanske i de allra största släpen.

Kör man dessutom "tufft" så vet inte jag hur man tänker. Varför utnyttja hästens bussiga sida?
Nej, de var inte byggda för det. Men ändå klämde man glatt in två halvblod i en enkelaxlad 1300-kilos, visslade och körde...
(varav min ovan nämnda bjässe var den ena stora - förseelsen är sedan länge preskriberad :p)
 
Sv: Mellanvägg till stor häst i transporten???

Det förstår jag inte heller. Jag är dessutom lite skeptisk till att vänja en smalåkare att stå brett, jag inbillar mig att den kommer att bli svårare att få att stå smalt igen. Och det är mkt praktiskt att kunna ha dem smalt, jämfört med att köra flera vändor med släpet om man har två hästar...
Min stora hade inga problem att åka brett (helt utan mellanvägg) när hon hade föl vid sidan och att sen återgå till att ha mellanväggen på plats efteråt.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 626
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 109
Senast: Juli0a
·
Hästvård Jag undrar hur ni löst betet för när det funnits en häst i flocken som inte kan äta så stora mängder gräs som de andra? Har den fått...
Svar
8
· Visningar
1 125
Senast: Blyger
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 590
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Konsten att välja ett bra hundnamn
  • Akvarietråden V
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp