Mellanvägg eller inte?

straumur

Trådstartare
Jag undrar om det är någon som vet om man kan köra sin häst i transporten helt utan mellanvägg eller inte? Eller kan hästen lättare tappa balansen då?

Sv: Mellanvägg eller inte?

Klart att man kan köra en häst utan mellanvägg...En del trivs bättre att åka utan och andra med. Så man får nog helt enkelt prova sig fram och se hur hästen trivs att stå.. Dom kan ju lättare luta sig mot väggarna om det finns mellanvägg, men det finns inget som säger att hästen lättare tappar balansen utan vägg...
En del tycker ju om att stå brett med benen och har då lättare att hålla balansen!!

Farligt är det ju kanske inte men jag tycker nog att om finns det en möjlighet för hästen att stå med mellanväggen ska de göra det. Känns även säkrare när man kör då hästen inte flyttar på sig så mkt.

Har en häst som inte kan ha bakbommen när vi åker. Nu är han väldigt stor men jag övar nästan dagligen då det är väldigt osäkert att köra utan bakbom. Inte heller han gillar mellanväggen men har sågat en lucka i mellanväggen så då klarar han av det.

Nu är detta en väldigt snäll och bra häst att köra. Men för att öka säkerheten ska man nog försöka öva hästen på att klara diverse ting.

Lycka till!

Det kan vara farligt om hästen kan röra sig på hela bredden.
Om du kör för fort eller om hästen är ovan i en S-kurva.
Är hästen då hög o tung kan det givetvis påverka bilen oxå.

Antingen nytt brett släp, där hästen har gott om plats eller sned sidovägg- så att den kan ha stöd för både kropp o framben i sidled, men stå brett bak.
eller att man ändrar om så att den har 2/3 av släpets bredd o lång o kort bom

hmm jaa okej. Problemet är väl den att han är ganska rädd för att åka transport och just nu håller jag på att träna honom att gå på transporten och han går in bra om man inte har mellanvägg eller nånting. Men det är väl bäst att även träna med mellanvägg fast man kan ju flytta den åt sidan då.

Få kan köra lagligt med 2 stora hästar.
Jag kan det inte då en väger 800+
Ha då väggen på snisken jämt o skaffa en kort o en lång eller helbom.

Kör jättesnällt med en ovan häst så lär den sig hur den ska beté sig vid kurvtagningar. Inbromsningar brukar vara skrämmande. eller ryckig körning.

Jag har tagit bort mellanväggen ur min transport och köpt lång bom istället. Gjorde det då jag hade en häst som var knepig att lasta med mellanvägg i, och dessutom en fena på att kasta sig ut så vi passade på att sätta i "säkerhetsbom" när vi ändå bytte.

Fördelar: Alla hästar jag har kört i den verkar trivas väldigt bra med att ha gott om plats. Den är enaxlad och ändå för liten för att köra två hästar i, då kan lika gärna den ensamma hästen få gott om plats. De flesta lite svårlastade hästar går lättare in, den ger ett större intryck.

Nackdelar: Kan inte uttnyttja halva transporten att ha grejjer/foder på, vilket man annars kan. kan bli svårt att lasta själv, vissa hästar kommer på att man kan vända sig om... :crazy:

Ska nu köpa ny häst så vi får väl se hur vi gör då, beroende på vad den är van vid.

Ullis

Hästen har lättare att hålla balansen när den står utan mellanvägg. Då kan den ställa sig på tvären och bredda benen ordentligt.

Min pappa jobbade under många år som hästransportör, han körde hästarna så brett som möjligt. Och om det gick så ställde sig hästarna bakofram och på tvären.

Så bort med mellanväggen och låt hästen stå så den får bäst balans.

Ska genast tillägga innan alla börjar skrika... Visst fins det hästar som vill åka smalt. Har själv haft en sådan. Men de flesta hästar står bäst utan mellanvägg, detta att dom skulle luta sig mot den är så dumt, har någon någonsin sett en häst stå och luta sig mot en vägg?

MVH Russin8 som inte använder mellanvägg

Det är stor skillnad på att köra dem i en LASTBIL.
Där åker de på tvären o eller på bredden.
Ume har oxå ett släp för bakåtlastning.

Om man har ett stort släp, plastnederdel ELLER flyttar mellanväggen, kan de stå brett med bak.

Har du inte sett hur de gör vid kurvtagningar- jo parerar med kroppen.
Mina hästar tar stöd både med fram o bakfötterna mot väggarna. Sen står de så.

Ska de stå i spagat eller:confused:

Vad händer med en häst som står på snisken utan stöd vid en tvär inbromsning?

Senast ändrad:

Det är stor skillnad på att köra dem i en LASTBIL.
Där åker de på tvären o eller på bredden.
Ume har oxå ett släp för bakåtlastning.

Om man har ett stort släp, plastnederdel ELLER flyttar mellanväggen, kan de stå brett med bak.

Har du inte sett hur de gör vid kurvtagningar- jo parerar med kroppen.
Mina hästar tar stöd både med fram o bakfötterna mot väggarna. Sen står de så.

Ska de stå i spagat eller:confused:

Vad händer med en häst som står på snisken utan stöd vid en tvär inbromsning?

Dom står nog med fötterna mot väggen för dom får dom inte längre ut. Tror inte att dom tar stöd med fötterna mot väggen.

Visst är det skillnad på att åka lastbil, det är mycket stadigare för hästen. Därför är det ju ännu viktigare att dom står brett i släpen.
Om min häst står på tvären i släpet så menar jag ju mera att dom står diagonalt, och då har dom ju bommen framför sig.

När jag körde min åring till frysmärkningen så stod han lös i släpet, när jag öppnade så stod han baklänges och på tvären (eller diagonalt), uppenbarligen var det så han stod stadigast. Han hade nämligen stått väldigt stilla hela resan.

MVH Russin8 som fortfarande inte har mellanvägg

Detta är väl ett väldigt individuellt ämne.
Vad som är rätt eller fel avgör nog fall till fall.
Min förra häst åkte lika bra hur som helst. Tror inte det påverkade henne nämnvärt om det fanns mellanvägg eller inte.
Vissa hästar tar stöd av den, andra gör det inte,
Vissa hästar får panik av att de står för trångt, andra tycker inte alls om att åka brett.
Så olika.
Man får väl se vad som passar bäst.

Men jag skulle tro att tanken med hela mellanväggen är att du ska kunna köra 2 hästar utan att de ska trampa varandra eller sparkas.
+ att det kan ju vara smidigt att frakta saker på ena sidan av väggen medan du kör häst.
Så nåt krav/rekommendation tror jag inte det är på mellanvägg vid ensamhäst-körning.
(Men det låter jag vara lite osagt för jag har ingen aning om det fallet. Finns säkert nån liten skrift om det nånstans..)

Men annars. Känn dig fram! ;)

Det är även stor skillnad på att köra ett löst föl/ åring än en hög o tung häst.
Så du tror att mina vill ha bredare än en M?
Nu står de iallafall helt stilla om de inte ska göra sina behov.

min kompis gjorde förr som du. Den stora (176 o bred)smällde det rejält om i kurvorna.
Den andra skrapade sönder golvet vid låg hastighet.
Hon köpte sen nytt släp o hade mellanväggen på snisken= hästen stod som ett ljus.

*KL*
För det första så åker hästarna inte alltid på tvären eller bredden i en lastbil, tror snarare att det är vanligaren att de åker rakt framlänges eller baklänges. ALLA stora hästbussar jag åkt i har haft hästarna ståendes med huvudet rakt framåt eller bakåt och jag har åkt med ganska många olika transportörer i mitt jobb (travhästskötare).

För det andra, de stora hästbussarna har nästan utan undantag kamera i hytten och tro mig, hästarna lutar sig nästan ALLTID på väggen när det svänger och kränger. Och då står de ändå mycket stabilare i en stor lastbil än ett släp. Detta gäller även små B-kortsbussar om man studerar hästarna i kameran under färd.

Sen tycker jag personligen att hästarna ska åka med väggen i. Vill de stå brett skaffar man en längre och en kortare bakbom och ställer väggen åt sidan. Det känns som någon skrev livsfarligt att köra helt utan vägg, får du sladd eller kommer för fort i en kurva och hästen verkligen tappar balansen så väger en normalstor ridhäst tillräckligt mycket för att få hela ekipaget att hamna i diket.

Vet att det finns undantagshästar som verkligen inte kan stå med vägg i alls men hade jag en sån så skulle jag med all min makt försöka lära den att åka med väggen i men åt sidan, för min egen och hästens säkerhet!

Jämför med annan last, det finns väl ingen som lastar ett släp med 500 kg tung last och inte surrar den??? Vad händer om lasten börjar kana? En häst som står på hela transportens bredd känns för mig väldigt osäkert att köra med...

Senast ändrad:

Bra!
Men de hoppryttare från både S. o D har sina hästar på tvären o ganska trångt.

Själv har jag en som väger drygt 800 o185 cm.
Det blir väldigt sidvindkänsligt eftersom den har långa ben o har sin tyngdpunkt högt upp.
Den som bara väger drygt 600 känns inte alls så o är lätt som en plätt;)

jag har en stor häst o en inte så stor transport... han kan åka både med och utan mellanvägg, dock brukar jag ha mellanväggen stådende lite snett så han får lite mer utrymme...

Hej!

När du kör med mellanväggen på snedden "säkrar" du den på något sätt? Jag lånar en stor häst som inte riktigt trivs med mellanväggen men jag vet inte om vi vågar ställa den på snedden, halkar den inte omkring då? När man har mellanväggen "på plats" finns det ju en pinne som sitter ner i ett hål i golvet så att mellanväggen håller sig på plats...

Räcker upp handen!
antingen köper man en hellång bom eller 3/4 o 1/4 bommar.

Om man då väljer hellång bom är det knixigare att föra den åt sidan eftersom den är längre än avståndet till marken.
Mellanväggen surrar man bara fast i ngt.

Jag har dessutom vänstra frambommen ngt längre o nyttjar då mer än hälften fram.

Stora nya Umesläp rymmer lätt 2 stoora hästa på bredden

Gamla släp är för smala för det. Läste ngn rekommendation att de bör ha 90-100 cm bredd.

Förresten måste man kolla själva "spiltlängden" om man har en stor häst. Fick köpa nytt släp eftersom hästen knappt fick plats där.

Senast ändrad:

hehe ja jag känner mig inte direkt klokare på alla olika svar, men jag tycker personligen det verkar säkrast att ha en mellanvägg som man flyttar åt sidan. Känns som att hästen skulle få mer stöd i kurvor osv, samt om det skulle hända något.

Hästen har lättare att hålla balansen när den står utan mellanvägg. Då kan den ställa sig på tvären och bredda benen ordentligt.

Min pappa jobbade under många år som hästransportör, han körde hästarna så brett som möjligt. Och om det gick så ställde sig hästarna bakofram och på tvären.

Så bort med mellanväggen och låt hästen stå så den får bäst balans.

Ska genast tillägga innan alla börjar skrika... Visst fins det hästar som vill åka smalt. Har själv haft en sådan. Men de flesta hästar står bäst utan mellanvägg, detta att dom skulle luta sig mot den är så dumt, har någon någonsin sett en häst stå och luta sig mot en vägg?

MVH Russin8 som inte använder mellanvägg

Jag körde min förra utan mellanvägg och han stod bra. Anledningen till att jag tog bort den var att han fick åka brett och stod mycket bra, ställde vänsterbenet mot ytterväggen och breddade den andra. Uppenbarligen tyckte han en dag att det inte var bra för mellanväggen lossnade i golvet och lutade då mot länden på honom och han sparkade en del. Efter det, utan mellanvägg och han stod utmärkt.

Nuvarande får alltid åka brett och han står blíckstill, utom när han ska kissa, då märks det lite krängande, annars nada.

Körde en häst i helgen som enligt utsago skulle stå och trampa hela tiden. Men jag föreslog att hästen skulle stå brett och se, inte en endaste omtrampning.

Så jag menar också att hästar gott kan stå utan mellanvägg eller brett om hästen står bättre så.

Liknande trådar

Träning Behöver tips på hur man kan träna häst från marken för att hästen ska få bättre kroppshållning. Hästen är i dagsläget framtung med...
Svar
5
· Visningar
789
Senast: Lejd
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
235
Senast: Lavinia
·
Träning Hej! Vad kör ni för avstånd i skritt på upphöjda bommar ? Gäller häst med ca 140 cm i mankhöjd.
Svar
2
· Visningar
287
Senast: Freazer
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
532
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama