Mellanrum mellan staketstolpar

M

Molly

Vad är max man kan ha för mellanrum mellan staketstolpar? 5 m eller är det för mycket? Vill inte att trådarna ska hänga!

Tacksam för svar från dom som har testat.

Sv: Mellanrum mellan staketstolpar

Jag har 3,5 meter & 3 rader elrep. (Bor utmed en hårdtrafikerad landsväg)

jag har 10m mellan o 20mm band, men jag har väldigt raka staket... har hållit jätte bra... har nog haft det närmare 8år nu...

Med försträckt eltråd så ligger max avstånd mellan stolp på 7 meter, förutsatt att det är riktig trästolp som sitter nerslagen minst en halvmeter ner i backen.

Det handlar mycket om vilken tråd du har och om du har ordentliga stolpar eller inte, elband kräver tätare mellan stolparna än tråd.

Stolpar som böjer sig eller viker ner sig = kortare avstånd
Riktiga stolpar = längre avstånd.

Plast eller glasfiberstolp som bara sitter någon decimeter ner i marken rekommenderar jag inte annat än i absolut nödfall.
Kan fungera med plaststolp dock om minst var femte stolp är en "riktig" stolpe samt att alla hörnstolpar och grindstolpar ska vara "riktig" stolp. Detta eftersom det bara går att spänna eltråden om den sitter i stadiga stolpar.

Äh, det är väl en uppskattning från fall till fall? Hur hållbart är materialet och hur mycket vill man gardera sej. Jag tycker att det hellre får kosta en smula mer med fler stolpar än att det kostar i skaderisker för hästarna. Sätt upp lite och se hur du tycker att det känns...:)

Ett tips, snabbstolpar är ALDRIG ett bra alternativ till en permanent hage!

Med försträckt eltråd så ligger max avstånd mellan stolp på 7 meter, förutsatt att det är riktig trästolp som sitter nerslagen minst en halvmeter ner i backen.

Till vår äldsta hage slog vi ned trästolp (tunna på den tiden) med spett och gummiklubba genom mankraft.

Stolpen sitter inte i närheten av 0,5m ned i backen men de har stått i nästan 20år.
Till våren har vi fått gå runt och slå till en och annan men thats it.

Undantagen som bekräftar regeln ;) ?

*knapplån*

Härhemma blir det MAX tre meter mellan stolparna, annars lär jag få sätta dem helt själv...

Vi har 5 meter mellan stolparna, 12 mm band, 2 rader och vi har såga stolpar av gran,rediga å hållbara.

Kanske...

Fast jag brukar ta som regel att slå ner dom i vart fall en ½meter, i synnerhet i dikeskanter för att inte riskera att stolparna vickar eftersom jorden oftast är lösare ju närmare markytan man är.... och för att dom inte ska krypa upp lika lätt när det är tjällossning.

Nästan alla stängsel som jag har satt, har blivit några mil med åren, har jag satt med spett och slägga. Gummiklubba är pest och pina eftersom man "studsar bort" mycket av kraften när man ska slå ner stolpen i marken.

Sen finns det ju alltid undantag förstås ;)

Vad är max man kan ha för mellanrum mellan staketstolpar? 5 m eller är det för mycket? Vill inte att trådarna ska hänga!

Tacksam för svar från dom som har testat.

6 meter emellan med trästolpar, och 4 meter med plaststolpar funkar bra för mig. ( 2 elband)

vi har precis satt upp våra hagar och vi har 4 m mellan och tre rader ståltråd och en rad elrep för att det ska synas lite bättre.
Har haft 6 m mellan stolparna innan men tråden började hänga. Nu har jag lindat ståltråd och elrep runt varje isolator så det ska bli spännande att se hur det kommer att te sig framöver.

KL

Vi har 3,5 meter mellan stolparna, trästolpar på 5-7 cm.

Det beror på så mycket. Vad du har för tråd. Vad det är för hagar (tråkiga vinterhagar kräver kanske tätare stolp än roliga sommarhagar). Är hagen rak eller mycket "vinglig". Vad jorden har för beskaffenthet (jordig, sandig, lerig osv). Osv.

Personligen tycker jag att det viktigare att slå ner stolparna ordentligt än att ha ett visst antal meter mellan stolparna. En ordentligt nerslagen stolpe kommer att stå orörlig år efter år medan en som bara är lite lätt nertryckt.

Är tanken att staketet skall vara någotsånär rakt och normal jord (inte för sumpigt) så fungerar det med 6 - 7 meter med rejält nedslagen stolp, gärna av den lite kraftigare sorten.

Mvh

Tora

Jag har 4 meter och det funkar superb ;)

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 146
Senast: Tualma
·
Övr. Katt Hej! Det har dykt upp en kattmamma med 4 kattungar hos min granne. Han vill inte ha dom där så jag har gjort i ordning ett litet hörn...
Svar
8
· Visningar
466
Senast: KeeNine
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 118
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
1 912
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama