mellan promenadhäst och tävlingshäst?

H_lena

Trådstartare
Hejsan! Jag vet inte riktigt var jag skulle lägga den här tråden, men ni får väl flytta på den om ni tycker så.
Jag går direkt på saken och det är så att jag nu letar häst. Det jag vill ha den till är att rida mest dressyr men inte tävla. Det är rätt komplicerat, eftersom jag inte riktigt vet om jag vill börja tävla eller inte. Det blir då lite problematiskt när man letar häst, eftersom jag inte vet riktigt vad för slags häst jag letar efter. Jag vill inte ha en promenadhäst, utan en som klarar åtminstone öppnor och slutor, framdelsvändningar osv, och kunna gå i form och vara rätt så ridbar, men jag vill inte ha en tävlingshäst. Såklart kan jag fråga min tränare, men hon har inte så mycket tid att åka och kolla på så många hästar. Frågan är då om ni tycker det är fel att köpa en tävlingshäst även fast jag inte kommer tävla särskilt mycket? asså, slösar man bort hästens talang bara för att man inte rider den på tävling? Vad tycker ni?

Helena

Sv: mellan promenadhäst och tävlingshäst?

Få hästar mår dåligt av att inte tävla. Tävlar gör vi människor för vår skull -inte för hästens. Köp en häst som du trivs med och som har en kapacitet som passar det du vill ha den till. Om du är skapligt avancerad och vill träna dressyr så ska du känna att det är trevligt att göra det emd den häst du köper. "alla" hästar kan lära sig öppna och sluta, men inte alla hästar är "roliga" att träna dressyr med.

Kanske du skall köpa dig en läromästare ? Som är lite mera utbildad och inriktad på dressyr och som också kommer kunna tävlas om du nu bestämmer dig för att du vill göra det.

antingen en läromästare som redan har tävlat men kan mkt, eller en lite mer hobbyhäst som kan lite allt möjligt men inte tävlat så mkt.

nej, man "slösar" absolut inte bort någon talang även om man inte vill tävla. vill man utvecklas och träna så är det så mkt. roligare på en häst med hög ridbarhet ;)

Jag tror risken är större att du "ångrar dig" om du köper en promenadhäst och sedan vill tävla än om du köper en häst med kapacitet att tävla och sedan promenadrider den. Hoppas du förstår hur jag menar...

Lycka till med hästköpet! :)

tack för alla svaren! :) ja, det bästa vore nog att köpa en som kan mycket, ifall jag skulle vilja börja tävla. tack för alla råd!:laugh:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 568
Senast: mars
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 103
Senast: lirco11
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 540
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 354
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar