Melassfritt käk - är det relevant?

Y

Yossarian

Det har dykt upp betfor utan melass och lusern utan melass har jag sett. Hur stora mängder innehåller den vanliga betforn och lusernen (hack, pellets) egentligen?

Är det relevant att använda dessa lightgrejer till t ex en fånghäst (det är väl målgruppen?) eller är det mer en produkt av sockerhysterin inom människofoderbranchen?
 
Sv: Melassfritt käk - är det relevant?

Jag vet inte så mkt om det men antar att du menar bla. Speedi beet så är den sockerreducerad med 95%, vad det är för lusern du menar vet jag inte.
 
Sv: Melassfritt käk - är det relevant?

Det vet inte jag heller :D Men jag har läst om den här på buke.
 
Sv: Melassfritt käk - är det relevant?

Det är jag och några till som ser samband mellan melass och mugg/rengskållor/röta/rasp.

Min erfarenhet är att VISSA hästars intag av melass stör tarmfloran så att de verkar mottagliga för svampen och därför får mugg osv.

Därför vill jag ha så lite socker som möjligt i min porslinshäst foder. Och på samma sätt har jag ett sjå att hålla honom mugg och skållfri nu när det finns massor med sött och mumsigt gräs.

Alltså, det är inte fången som jag ser som problemet utan att de blir mottagliga för svampangrepp.

Betfor ger jag inte öht och så fort jag börjar med lucern i måttliga mängder kommer de jämrans små skållangreppen. Det är 10% melass i den hackade lucernen så jag välkomnar verkligen melassfri lucern. Men då ska man ju vara medveten om att det är melass i Krafft och likaså i aspbarkspellets *snyft*.

(Utan att ha en aning så funderar jag på varför vissa människor får svamp i underlivet och på fötterna. Har vi inte de bakterierna runt oss hela tiden men vissa verkar inte bli dåliga av dom?)
 
Senast ändrad:
Sv: Melassfritt käk - är det relevant?

Jag känner till en Alfalfa utan melass, som har havreolja i sig istället. Havreoljan har en lugnande effekt på tarmsystemet och ska hjälpa magsmältningen.
 
Sv: Melassfritt käk - är det relevant?

Jag tycker betfor är bra, det innehåller betfiber osv...Så det ger jag gärna, dock i mindre mängder (2 dl/häst) Dock tycker jag det blir mycket melass i allting idag, müslin innehåller melass, mineralpelletsen innehåller melass, lucernet innehåller melass. Så jag skulle gärna byta ut dessa till foder utan melass i.

Om ni kan rekommendera produkter som ovan utan melass i vore det bra.
 
Sv: Melassfritt käk - är det relevant?

Intressant, det har jag inte hört förut! Regnskållor, vet du vad det heter på engelska?

10%!!!!:eek: Jisses, det var mer än jag trodde... ni som ger melassfritt- märkte ni någon skillnad i smak (ja, märkte era hästar kanske jag ska säga...). Jag funderar på varför det är så mycket, och kan bara komma på smak och/eller konsistens -dammighet?
 
Sv: Melassfritt käk - är det relevant?

Balderum Norr skrev:
Dock tycker jag det blir mycket melass i allting idag, müslin innehåller melass, mineralpelletsen innehåller melass, lucernet innehåller melass.

ja precis, och då börjar man ju funderar när det dyker upp melassfria alternativ...
 
Sv: Melassfritt käk - är det relevant?

Jag saxar lite från atg.se, det kan nog hjälpa dig vidare. Vad gäller melassen så tror jag att fodertillverkare är så snabba med att ha i melass så att hästen inte ska tveka att äta just deras pellets/lucern.

"Dermatofilos, som också kallas för regnskållor eller streptotrikos, är sannolikt den andra vanligaste hudinfektionen hos häst. Den är vanligast på sommaren i samband med varmt och fuktigt väder men kan även angripa långhåriga hästar vintertid.

Orsak Sjukdomen orsakas av en actinomycet, Dermatophilus congolensis. En aktinomycet är en avancerad form av bakterie som har vissa likheter med svampar. Exakt var actinomyceten kommer ifrån är inte känt. Man vet att den kan finnas på hästens hud utan att ge upphov till några problem. När så hudens naturliga försvar har satts ner av någon anledning kan actinomyceten gå till angrepp, växa till kraftigt och orsaka skador i huden.
"
 
Sv: Melassfritt käk - är det relevant?

Yossarian skrev:
ja precis, och då börjar man ju funderar när det dyker upp melassfria alternativ...


Var har du sett melassfria alternativ?? Jag har inte funnit något o vill gärna få tag i det.
 
Sv: Melassfritt käk - är det relevant?

Balderum Norr skrev:
Var har du sett melassfria alternativ?? Jag har inte funnit något o vill gärna få tag i det.

Jag blandar mineraler till min fånghäst i en näve melassfri lusern från horsehage. De kallar lusernen alfahage.

Hästen tycker det är lika gott utan melass. ;)
 
Sv: Melassfritt käk - är det relevant?

Det melassfria foder jag pratar om är Equlibra som nu finns även i Sverige. Sätter ut länk till deras sida i England där det står lite om produkterna. Jag ger det till min unghäst och jag tycker det är jätte bra, märkte kanske i börgan att alfalfan inte var lika god utan melassen men det är väll en vanesak. Vill dock påpeka att min häst inte har några problem med melass, men havreoljan som är i ska vara bra för matsmältningen.

http://www.equilibra.co.uk/
 

Liknande trådar

Foder & Strö Efter att ha fått analyssvaren på årets grovfoder satte jag igång och räknade foderstater. Då kvoterna är lägre än jag haft förr behöver...
Svar
15
· Visningar
3 036
Senast: Kodiak
·
Foder & Strö Hej Buke, luddig rubrik, jag vet. (Till att börja med vill jag säga att stallbyte är i planeringsstadiet men det är precis som i...
Svar
14
· Visningar
3 056
Senast: MonteRose
·
M
Foder & Strö Överväger att blanda i lite melass i mitt underbara melassfria hackade lusern som jag (men tyvärr inte hästen) gillar. Eller snarare...
2
Svar
28
· Visningar
5 986
Senast: bettysmatte
·
H
Foder & Strö Jag har på min ena häst fått problem med en stafylokockinfektion (aureus) som orsakade den värsta mugg/rasp och lymfangit på alla fyra...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
9 985
Senast: orcide
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp