Melass, för och nackdelar?

Sv: Melass, för och nackdelar?

Visserligen men med den mängden han måste ha så tror jag itne jagvågr ge torra pelletss, det är ju ändå ganksa stor risk för foderstrupförstoppning känns det som.
Bra tanke dock, speicellt för annan mat.
 
Sv: Melass, för och nackdelar?

Nu vet jag visserligen att du inte ville ha tips på andra sorters lucern men jag kan inte låta bli:D
Dodson & Horrel har en alfalfa som innehåller nästan samma kvot som Green Powern: 150 smrp och 10 MJ jämfört med Green Powers 116 smrp och 7,5 MJ. Den innehåller redan lite melass så det blir nog ungefär samma som om du själv står och häller på extra melass - minus jobbet.
Har tidigare fodrat med den och varit nöjd - utom med priset, men vad gör man inte för sin pålle.
 
Sv: Melass, för och nackdelar?

Det kan hjälpa att bara fukta upp lusernhacket. En del hästar tycker det är väl torrt och vasst med hacket. Fuktar man kommer även mer smaker/lukter fram.

Tack så jättemycket för det tipset, det visar sig nu efter att ha provat ett tag att det funkar!! :) *lycka*

Han käkar hela sina 3kg hackad lucern under kvällen och natten och det är slut på morgonen :)
Det enda jag gjort är att vattna det med varmvatten och blandat.
Funkar skitbra!
Så nu fick jag som jag ville ju, ingen melass och få i honom all mat, wohoo!

Och som resuktat så är han nästan lite tjock, men sätter muskler äntligen och snart kan börja ridas igen :)
20:e september, ok men äter inte upp allt.

1:a oktober. äter upp allt sedan tipset om att blöta.

Inte perfekt men bättre överlinje :) (han är svår att håla i hull så jag ser gärna att han är lite tjock när han börjar tränas igen annars kommer han inte hålla sig bra)

Förhoppningsvis behöver jag inte återkomma till den här tråden nu hihi.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Melass, för och nackdelar?

Tänk på att en fin överlinje nästan alltid beror på att den har det fett den ska ha. Blir den fetare får den ännu "finare överlinje";)

Nu har den tagit sig bra, men jag kan inte prata nog gott om Hestekraften som innehåller högt energi OCH protein- för högpresterande alt. svårfödda- inget peletterat foder.

Jag skulle hellre köpa ett sötat foder som hästen äter bra än o hålla på o gegga med melass...
 
Sv: Melass, för och nackdelar?

Jo men du skulle inte ge det om hästen fick magsår av det ;) (vilket är fallet här, Han tål inte annan mat och det är därför jag sitter i den sitsen nämligen)

Men jag vet vad du menar, han har ju vairt skitsvår att få upp i hullet också, om man bortser från själva musklerna. Han var riktigt tunn på alla håll när jag köpte honom och sen vart magproblemen värre (eller så fanns dom itne där, vem vet..går inte avgöra tyvärr)
Vet inte om del av att magen vart värre var att jag gav just spannmål men han blir helt klart värre av det när han väl har problem iallafall.

Men nu slipper jag ju både melass och spannmål för han äter det ju tack och lov! (så hål tummarna att det håller i sig för annars blir det skitsvårt att hålla honom ok men ändå frisk i magen)
 
Sv: Melass, för och nackdelar?

Jag skulle tippa på att magsåret kommer sig av annat. För få fodringar, stress eller annat.

Hestekraften är mest alfaalfa, majs, melass, linfrö o soja.
Min äter inte lucern o när jag "tvingade den"- fick den mugg.

nåja. skönt att den har tagit sig på ngt så pass enkelt.
 
Sv: Melass, för och nackdelar?

lusern och alfalfa är samma sak så varför skulle muggen bero på lusernet, kan nästan tippa på att den kom av ngt annat ;)
 
Sv: Melass, för och nackdelar?

Jo såklart det är en kombiantion, han var en oerhört stressad häst och vem vet hur länge han varit det.
Sen ihop med tyskt och holländsk vistelse så lär det inte ha hjälpt, försäljningsstall etc. och många foderbyten.
Han tålde helt klar tinte ensilage heller.
Men trots att han hade grovfoder dygnet runt och stressen reducerades markant så vart magsåret värre när han fick mer kraftfoder (men inte midnre grovfoder). Fast han vart även värre av att gå ut på gräs (inte samma tidpunkt, har blivit värre flera gånger) så vet itne hur man ska tolka det men jag har ju märkt vad han inte tål iallafall och även vad hen verkar bli bättre av så håller mig till det.
Soja tålden han verklgien itne tyvärr, inte ens 1dl trots rejäl proteinbrist.

Nu har jag reducerat stress en nivå mer så bör bli ännu bättre :)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har efter ca. 2 veckor med mitt superhösilage i småbal insett att jag behöver den där lilla extra "tinten" av energi. Analysen på...
2
Svar
20
· Visningar
2 965
Foder & Strö Jag rider en 23 år gammal ponny, maxad C, som har svårt att få i sig höet. Kraftfoder är inga problem. Hästens tänder är kollade av...
Svar
16
· Visningar
8 489
Foder & Strö Jag behöver stärkelsefritt foder till min häst. Har kollat på Eggersmanns Revital Cubes, men tycker att det är snordyrt och för mig...
Svar
6
· Visningar
3 613
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Trotts extremt försiktig invänjning på gräset så har nu fullblodet lyckats få fång :cry: Så i år blir det inget bete utan hon får gå i...
Svar
9
· Visningar
1 777
Senast: DarkInNight
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp