M

Mamma mu

Hejsan!

Finns melass fortf att köpa alldså endast melass.

Någon som vet vad det kostar?

:bump:

Sv: Melass

ja det finns att köpa men bara på stora dunkar. kommer inte ihåg priset nu men det är ganska billigt.

vi köper av en närliggande kreaturs bonde, 1-2 liter åt gången.

jag köper 25 liters dunk, ta med dig någon stark då den väger 50 kg:eek:

jag har för mig att jag betalade 150-250 kr, vilket inte är mkt då det räcker länge!

varför ska du ge det?
jag ger det då min häst har fått dålig aptit, men han äter mer om jag häller på melass!

Precis just så tänkte jag också, har har börjat få dålig aptit så jag tänkte på melass om det kunde funka kanske.

Visserligen får han betfor men det lockar ändå inte, tänkte att man kanske kan strö lite över hösilaget för det är det han mest är kräsen på med.

Hur mycket ska man ge?

glöm inte späda det med vatten, det är väldigt "skarpt" annars. vi brukar blanda ca. 1/5del melass och resten vatten. 1/2 liter "färdigt" räcker normalt till ca. 5 kg grovfoder. man får prova sig fram ;)

Okej tack för tipset:)

Häller du det över höet sen? blir det mycket blött under eller det hinner aldrig rinna ner till golvet?

nej, jag har aldrig upplevt att det blivit särskillt blött under. vi "strilar" melass vattnet över grovfodret så det "fördelar" sig bra

det gör inte våra. har du smakat på det ? i koncentrat så svider det på tungan. det är starkt om man inte blandar.

japp jag har smakat det... har inte svidit på tungan... mitt kanske redan är utblandat?

sen får ju hästarna inte så mkt eftersom jag häller det i tunna strängar över höet, och sedan bosar runt höet och häller på lite till osv.....

jag har dock samlat upp i en spruta och gett till unghästen rent då hon tycker det är så himla gott... hon tar själv sprutan i munnen och sen trycker jag ut innehållet sakta... MUMS säger hon!

Liknande trådar

Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
576
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
2 044
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Hej! Jag behöver tillsätta mangan, koppar och zink till min Foderstat. Vet ni någon mineralblandning som innehåller hög andel av dessa...
2
Svar
32
· Visningar
1 166
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
689
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka