Melass - är det bra för tänderna?

R

Ridi

Mina hästar får höersats 3 ggr per dag och när jag läste på förpackningen såg jag att det innehöll melass. Jag vet att kraftfoder etc innehåller melass men sen brukar ju hästar normalt äta vanligt hö som "rengör" tänderna. Finns det en ökad risk för tandproblem? (Tyvärr bor jag i ett antal månader med hästarna utomlands så det är inte så lätt att skaffa vanligt hö annars hade jag gjort det.)

Sv: Melass - är det bra för tänderna?

Gräs innehåller väldigt mycket socker så hästens tänder är gjorda för att klara av socker. Tror därför inte att det är några problem.

Sv: Melass - är det bra för tänderna?

Hästar får inte karies på samma sätt som vi människor, så det är nog ingen fara ;)

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en unghäst, 3.5 år, arab och sto. Hon är väldigt liten i maten och faller ur lätt. behöver alla tips jag kan få. Märkte redan...
Svar
12
· Visningar
1 732
Senast: lovehorses
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 688
Senast: Karamello30
·
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
3 003
Senast: Egonson_
·
Foder & Strö Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
8 414
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar